Protest NK 2012

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Protest NK 2012

Bericht door Sieb » 31 mei 2012, 20:36

Beste Jan (Ritsma),

Ik heb de Wet luchtvaart, het Besluit Bewijzen van Bevoegdheid voor de luchtvaart, de Regeling vluchtuitvoering en het Convenant KNVvL - MinV&W er nog eens op nageslagen.

-De Wet stelt in het algemeen dat je een BvB moet hebben en een Medical.
-De Wet verwijst naar het Besluit
-Het Besluit geeft aan dat je voor het besturen van een zweefvliegtuig boven NL grondgebied geen BvB en Medical als genoemd in art. 2 lid 1 en 2 van de Wet hoeft te hebben (art 11 1e lid 1 letter l) onder de voorwaarde dat de bestuurder:
a. de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, met dien verstande, dat de bestuurder van een zweeftoestel die een solovlucht uitvoert binnen zichtafstand van de luchthaven tot een maximum van 5 kilometer rondom de luchthaven, de leeftijd van 14 jaar heeft bereikt,
b. kan aantonen te beschikken over voldoende bekwaamheid om op een veilige manier deel te nemen aan het luchtverkeer, en
c. kan aantonen dat een verzekering is gesloten tegen de burgerrechtelijke aansprakelijkheid jegens derden als gevolg van het gebruik van het luchtvaartuig.

Het enige vreemde is dat er in de Wet geen duidelijke bepalingen staan over een buitenlands luchtvaartuig.... (jij heb toch een D geregistreerde kist?) want art 2.1 LW gaat over het bedienen van een NEDERLANDS luchtvaartuig.

In de Regeling Vluchtuitvoering staat in art 5 welke documenten tijdens de vlucht moeten worden meegevoerd. Aangezien echter daarin wordt verwezen naar een BvB als in art 2.1 van de Wet (dus een wettelijk BvB) en een GPL dat niet is hoef je volgens de Wet zoalng je boven NL vliegt geen GPL me te voeren (en ook geen medical).

Je krijgt dus een biertje van me! (zal hopelijk smaken maar lost je probleem verder niet op)

Toch nog even wat opmerkingen en achtergronden:
Toen in het kader van deregulering van ongemotoriseerde vluchten werd besloten om het toenmalige ZVB uit de Wet te schrappen sprong de KNVvL Afd Zweef in de persoon van Jan de Jong meteen op. En terecht want je mocht dan wel binnen NL zonder BVB en Medical vliegen, daarbuiten kon je niet vliegen tenzij je minimaal zou voldoen aan de ICAO eisen met betrekking tot vliegtechnische en vliegmedische te voldoen. ICAO landen zijn verplicht om een nationaal bewijs van bevoegdheid wat in overeenstemming met de ICAO regels is uitgegeven door een nationale overheid (of gedelegeerd is uitgegeven door een daartoe door die overheid aangewezen instantie i.c. de KNVvL bij convenant) te erkennen. Als wij dus een ICAO-proof "papiertje" zouden hebben konden we wel wereldwijd blijven vliegen. Zo is er dus het GPL gekomen in 2004 (en het GPL is alleen geldig in combinatie met een Medical wat voldoet aan de ICAO eisen: zie verder convenant en bijlagen).

Om boven NL te mogen vliegen zal het geen probleem zijn om aan voorwaarde a te voldoen: we hebben een legitimatieplicht.
Ook voorwaarde c is geen probleem: ieder zweefvliegtuig dient verplicht WA verzekerd te zijn in het kader van de EG richtlijn. En die richtlijn geeft verder aan dat je op verzoek van het bevoegd gezag een verzekeringscertificaat moet kunnen tonen. De collectieve WA verzekering van de KNVvL voorziet jaarlijks de eigenaren (mits lid van de afdeling zweefvliegen) van zweefvliegtuigen van een op registratie uitgegeven certificaat.
Voorwaarde b kan echter lastig te bewijzen zijn. Als je een KNVvL GPL + medical bezit dan is het eenvoudig te bewijzen dat je en bekwaam bent en medisch ook geen gevaar voor de veiligheid vormt. Immers het convenant wat naadloos aansluit op de oude ZVB eisen maar bovenal ook op de ICAO eisen zal voor de toezichthoudende ambtenaar (ILT, KLPD etc) voldoende zijn. Als je die papieren niet hebt dan moet je maar bewijzen dat je wel aan de voorwaarden voldoet. De praktijk zal zijn dat je gewoon aan de grond wordt gezet tot je kan aantonen dat je aan voorwaarde b voldoet. De Wet is er namelijk ook expliciet op gericht te voorkomen dat er een gevaar voor zichzelf en anderen de lucht ingaat!
Daarnaast gedt dat ook de WA verzekeraar met de wet in de hand bij een ongeval/schade zal gaan onderzoeken of de veroorzaker aan de voorwaarden a en b voldeed. Met een KNVvL GPL en Medical is daar geen twijfel over. Zonder die papieren ligt de bewijslast bij de veroorzaker...

Daarnaast kan je zonder de KNVvL GPL + Medical (let Wel: dit zijn ICAO documenten) de grens niet over (tenzij je beschikt over nationale brevetten van Duitsland, Frankrijk, Belgie etc als je daar wil vliegen). En de ervaring leert dat je bij een buitenlanding zonder papieren in bij voorbeeld Duitsland echt een probleem hebt en minsten een PV aan je broek).

Gelukkig wordt alles met de EASA weer opgenomen in de Wet dus dan moet je alles meevoeren tijdens de vlucht en hebben we ook weer echte BVB's en Medical. (het wordt er alleen weer duurder en lastiger door).

Dan tot slot mijn mening over wedstrijdreglementen. De NK organisatie (geldt voor iedere wedstrijd m.i.) had er beter aan gedaan om IEDERE deelnemer te vragen om de "vereiste documenten" volgens het reglement te tonen bij het melden van de deelnemer bij de organistie de eerste dag. Ze hebben m.i. de grote fout gemaakt om op basis van willekeur (en daarmee de schijn van subjectiviteit over zich af te roepen) "controles" uit te voeren. Of je controleert niets en legt de verantwoordelijkheid bij de deelnemer of je controleert iedereen. Op die wijze kan nooit iemand het gevoel krijgen dat ie, plat gezegd genaaid wordt of zich genaaid voelt. Dit lijkt mij een wijze les.

Biertje staat koud op de Amstelglide en zorg dat je papieren etc in orde zijn :)

PS: Er kan nog ingeschreven worden.

Henk Poepjes

Re: Protest NK 2012

Bericht door Henk Poepjes » 31 mei 2012, 20:44

pro schreef:
Ruud Holswilder schreef: Maar ik begrijp wel jouw frustratie en allerlei opborrelende emoties.... :comfort:
Jolanda, ik ken je niet, maar na al je verhalen gelezen te hebben vind ik het knap dat jij nog geen frustraties toont en dat er bij jou nog helemaaaaaal geen opborrelende emoties te bespeuren zijn. Je moet wel een hele sterke vrouw zijn.....

JKMS1992
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:57

Re: Protest NK 2012

Bericht door JKMS1992 » 31 mei 2012, 20:46

pro schreef: Zo staat er klip en klaar dat indien NIET voldaan is aan Part M, het gevolg is:
• Dat het luchtvaartuig niet meer voldoet aan zijn type ontwerp.waardoor het BvL ongeldig is geworden.
• De ARC is dan niet ook meer geldig. (Part M, M.A. 201 (a) 3)
Het luchtvaartuig verliest zijn luchtwaardigheid.
Mensen, dit is toch helemaal niets nieuws? Als je aan de RDW vraagt of je zonder APK nog met een auto de weg op mag weet je ook het antwoord.
Waar het hier om draait is of je zelf een GPS-bron mag aansluiten aan je transponder. Is dat een modifcatie in de zin dat deze alleen mag worden uitgevoerd door een erkend bedrijf.

Het antwoord van ILT kan een antwoord zijn op de vraag: Is een vliegtuig waaraan en modificatie is doorgevoerd door een niet daartoe bevoegd persoon nog luchtwaardig en mag je er dan nog mee vliegen?

Of was het een antwoord op de bijvoorbeeld een vraag als: Als een vliegtuigeigenaar zonder tussenkomst van een erkend bedrijf zelf een GPS-bron aansluiten aan een transponder t.b.v. ADS-B, is dit vliegtuig dan nog luchtwaardig en ma je er dan nog mee vliegen?

Ik ben het eens met Holswilder dat je eerst moet weten welke info is verstrekt.
Dus ik ben nog steeds benieuwd naar de mail die naar ILT is gestuurd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Protest NK 2012

Bericht door Jan Ritsma » 31 mei 2012, 22:39

Sieb schreef:Beste Jan (Ritsma),

Je krijgt dus een biertje van me! (zal hopelijk smaken maar lost je probleem verder niet op)
Dag Sieb. Dit vond ik een belangrijke mededeling in je lange betoog :yummy:

Al die tijd die we hier al in gestoken hebben, hadden we beter kunnen zweefvliegen.
De enige reden dat ik er zo induik is dat we elkaar onderhand het vliegen onmogelijk maken omdat we regels willen uitvoeren OMDAT we regels willen uitvoeren, terwijl we zelf al lang de draad van de regels zijn kwijtgeraakt.
Ik erger mij aan jury's die van toeten nog blazen blijken te weten. Het enige officiele is de 25 Euro die je betaalt.
De rest is broddelwerk, een aanfluiting.

Bij de wedstrijdleiding is trouwens geen onvertogen woord gevallen. Het was van het begin af aan duidelijk dat de CW&S er achter zat. Ik denk dat deze heren zich diep moeten schamen.

Je schrijft trouwens dat het in andere landen weer anders is. Dat klopt. Maar er is een Europees regeltje. Daar kwam ik achter naar aanleiding van een vaarbewijs :) In Xanten wilde ik even een zeilboot huren en die kreeg ik niet mee omdat ik geen zeilbewijs kon tonen (ja, we zijn knettergek aan het worden in de EU, het fietsbewijs wordt aan gewerkt en het voetgangersbewijs wordt over nagedacht). Voor de aardigheid ben ik die papieren in Nederland gaan halen. Heb nu vaarbewijs 1 en 2 en diploma kustwateren etc. Tijdens deze studie (zwaar woord voor effe een boekje leren) kwam aan de orde dat in Nederland feitelijk geen "zeilbewijs" bestaat. In Europa is het dan zo geregeld dat een ander EUlid van bijv een Nederlands onderdaan dan niet mag verlangen dat hij in dat land dan een BvB toont. Kortgezegd, als het in je eigen EU land niet geregeld is, dan mag je in een ander EUland zonder BvB zeilen,vliegen, etc. welicht weet zelfs de politie dat niet maar je moet dan ook een rechtsgeleerde zijn om alle losse eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

Om nog even op die papierencontrolle bij wedstrijden terug te komen.
Laten we het ons gemakkelijk maken. Laat alle deelnemers een papiertje tekenen dat ze verklaren dat ze aan alle wettelijke eisen voldoen (zinloos, want daar heeft de organisatie toch niets mee te maken) en laat iedereen een papiertje tekenen dat de wedstrijdleiding nergens aansprakelijk voor is. (ook zinloos, want niet rechtsgeldig).
Het enige voordeel van dat ritueel is dat we weer wat meer met vliegen en wat minder met nutteloze andere dingen bezig zijn..
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 31 mei 2012, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

JKMS1992
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:57

Re: Protest NK 2012

Bericht door JKMS1992 » 31 mei 2012, 22:51

Jan, waarom reageer je wel op andere posts maar niet op het verzoek om de mail aan ILT hier te openbaren?
Hiermee kun je tenslotte onomstotelijk bewijzen dat het vliegen met een kist waarin een GPS door eigenaren zelf aan de transponder is gekoppeld illegaal is.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Protest NK 2012

Bericht door Jan Ritsma » 31 mei 2012, 23:20

JKMS1992 schreef:Jan, waarom reageer je wel op andere posts maar niet op het verzoek om de mail aan ILT hier te openbaren?
Hiermee kun je tenslotte onomstotelijk bewijzen dat het vliegen met een kist waarin een GPS door eigenaren zelf aan de transponder is gekoppeld illegaal is.
Dat komt omdat ik ze geen Email heb gestuurd, maar een contactformulier op hun website heb ingevuld.
Nu moet ik daar nog een afschrift van hebben want dat maak ik meestal maar kan dat even niet vinden.
Ik herinner me dat ik vrijwel het zelfde verhaal geschreven heb wat ik aan de jury schreef.
Overigens is dat "bewijs" echt wel rond.

Ik zit niet alleen op dit forum maar schrijf tussentijds software voor een glidertrackingsite en heb net 3 sponsorontvangers gekregen die ik aan het tunen ben. Heb het zelden zo druk gehad :)

Henk Poepjes

Re: Protest NK 2012

Bericht door Henk Poepjes » 01 jun 2012, 07:15

Jan Ritsma schreef: Dat komt omdat ik ze geen Email heb gestuurd, maar een contactformulier op hun website heb ingevuld.
Als ik het contactformulier invulde, kreeg ik altijd netjes een bericht dat het formulier was ontvangen met daarin mijn vraag.
In de antwoorden die daarop volgden, stonden mijn berichten dan ook weer netjes vermeld.

Lijkt me raar dat ze dit onlangs veranderd hebben Jan. Misschien je mail beter checken?

JKMS1992
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:57

Re: Protest NK 2012

Bericht door JKMS1992 » 01 jun 2012, 09:06

Jan Ritsma schreef:
JKMS1992 schreef:Jan, waarom reageer je wel op andere posts maar niet op het verzoek om de mail aan ILT hier te openbaren?
Hiermee kun je tenslotte onomstotelijk bewijzen dat het vliegen met een kist waarin een GPS door eigenaren zelf aan de transponder is gekoppeld illegaal is.
Dat komt omdat ik ze geen Email heb gestuurd, maar een contactformulier op hun website heb ingevuld.
Nu moet ik daar nog een afschrift van hebben want dat maak ik meestal maar kan dat even niet vinden.
Ik herinner me dat ik vrijwel het zelfde verhaal geschreven heb wat ik aan de jury schreef.
Overigens is dat "bewijs" echt wel rond.

Ik zit niet alleen op dit forum maar schrijf tussentijds software voor een glidertrackingsite en heb net 3 sponsorontvangers gekregen die ik aan het tunen ben. Heb het zelden zo druk gehad :)
Ik ben nog niet overtuigd. Die brief die jij aanhaalt gaat specifiek over een regeling om transponders in te bouwen en waarvoor blijkbaar een speciale regeling is opgezet in 2008 i.v.m. gebrek aan capaciteit van erkende bedrijven en het feit dat er opeens massaal transponders moesten worden ingebouwd. Het gaat dan om inbouw van een verplicht instrument. Volgens de post die daarboven staat http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... post_16720 mag je daar anders mee omgaan als het het om aansluiten van niet verplichte instrumenten gaat. Dus ik hoop dat je de originele tekst nog terug kunt vinden.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Protest NK 2012

Bericht door Jan Ritsma » 01 jun 2012, 09:41

JKMS1992 schreef:
Jan Ritsma schreef:
JKMS1992 schreef:Jan, waarom reageer je wel op andere posts maar niet op het verzoek om de mail aan ILT hier te openbaren?
Hiermee kun je tenslotte onomstotelijk bewijzen dat het vliegen met een kist waarin een GPS door eigenaren zelf aan de transponder is gekoppeld illegaal is.
Dat komt omdat ik ze geen Email heb gestuurd, maar een contactformulier op hun website heb ingevuld.
Nu moet ik daar nog een afschrift van hebben want dat maak ik meestal maar kan dat even niet vinden.
Ik herinner me dat ik vrijwel het zelfde verhaal geschreven heb wat ik aan de jury schreef.
Overigens is dat "bewijs" echt wel rond.

Ik zit niet alleen op dit forum maar schrijf tussentijds software voor een glidertrackingsite en heb net 3 sponsorontvangers gekregen die ik aan het tunen ben. Heb het zelden zo druk gehad :)
Ik ben nog niet overtuigd. Die brief die jij aanhaalt gaat specifiek over een regeling om transponders in te bouwen en waarvoor blijkbaar een speciale regeling is opgezet in 2008 i.v.m. gebrek aan capaciteit van erkende bedrijven en het feit dat er opeens massaal transponders moesten worden ingebouwd. Het gaat dan om inbouw van een verplicht instrument. Volgens de post die daarboven staat http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... post_16720 mag je daar anders mee omgaan als het het om aansluiten van niet verplichte instrumenten gaat. Dus ik hoop dat je de originele tekst nog terug kunt vinden.
Ik heb een beter idee. Schrijf zelf even een brieje aan de ILT en stel de vraag precies zoals jij die wilt stellen, dan heb je het juiste antwoord voor jou op maat. Ik heb in dit forum een Email van een technicus, een bericht van de ILT, een waarschuwing van een transponderfabrikant plus een uitleg van de CMZ getoond, waar uit blijkt dat je alleen door de fabrikant geleverde kabels mag gebruiken, je een technicus met c bevoegdheid moet zijn, de verandering in de papieren van de kist moet zijn opgenomen en door een erkend bedrijf/technicus moet zijn gewaarmerkt.
Maarrrr, jij bent niet overtuigd. Zoek het dan maar zelf even uit met de ILT. Ik ben je loopjongen niet.
Vraag dan gelijk aan de ILT wat de eisen zijn voor de GPS die je aan de transponder knoopt. 10 tegen 1 dat ook die officieel voor de luchtvaart moet zijn toegelaten. Bij het filter dat sommigen tussen de transponder en een flarm monteren staat trouwens in de montagevoorschriften dat die in Canada en de US VERBODEN zijn en dat in andere landen officieel nog niet bekend is of ze gebruikt mogen worden.

JKMS1992
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:57

Re: Protest NK 2012

Bericht door JKMS1992 » 01 jun 2012, 10:03

Deze reactie vind ik jammer.

Ik heb zelf geen behoefte om het na te vragen want ik heb daar geen enkel belang bij. Het enige waar ik benieuwd naar ben is of datgene dat hier beweerd wordt ook echt gegrond is. Ik denk dat publicatie van de oorspronkelijke vraagstelling je alleen maar helpt om je standpunt te onderbouwen. Nu blijft het toch een beetje in het midden hangen en dat biedt iedereen de mogelijkheid datgene eruit lezen wat hem/haar het beste uitkomt.

Plaats reactie