Belangenverstrengeling

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Belangenverstrengeling

Bericht door Jan Ritsma » 25 mei 2012, 23:17

In een aanloopje wat er allemaal komen gaat, wil ik hier een appart onderwerp over openen. Het valt mij namelijk op dat veel mensen geen flauw idee hebben wat "belangenverstrengeling" precies inhoudt. Ook de jury van de NK niet.
Belangenverstrengeling heeft niets met integriteit te maken en is zeker ook geen synoniem voor corruptie.
Corruptie en/of een gebrek aan integriteit kan wel een gevolg zijn van belangenverstrengeling.
Een duidelijk voorbeeld is een rechter die een zaak tegen zijn eigen zoon behandelt, of nog sterker, tegen zich zelf.
De rechter zit dan met meerdere tegenstrijdige belangen. het kan best zo zijn dat de man zo integer is dat hij zichzelf of zijn zoon zou veroordelen. Of de man corrupt is of zijn integriteit niet zou deugen is hieruit dus nog niet af te leiden.

Dit verhaal, naar aanleiding van het feit dat CW&S-leden, de wedstrijdleiding adviseren en beslissingen nemen over al of niet ingrijpen tegen vliegers, die net als zij in de open klasse meevliegen. Dat kan echt niet, want zij hebben een direct groot belang bij hun eigen beslissingen en adviezen. Dit was een zijsprongetje in het protest wat ik indiende. De jury was ontriefd dat ik de integriteit van bepaalde CW&S leden in twijfel zou trekken. Dat laatste doe ik misschien nog wel, maar tot nu toe ging het slechts over belangenverstrengeling. Ik wil pleiten voor een verbod op o.a. de volgende situaties.
1) Een sportcommissaris die voor een familielid als zodanig optreedt.
2)Leden van de CW&S die een (onervaren) wedstrijdleider adviseren over zaken die spelen in een klasse waarin zij zelf deelnemen.
3) Een jurylid dat (mee)beslist over een protest in een klasse waar zijn eigen zoon in meevliegt.

Let wel, het gaat in al deze zaken om belangenverstrengeling en niet over integriteit of corruptie.
Tot zover het thema belangenverstrengeling. De komende dagen zal de hele briefwisseling met CW&S inclusief protest, jury uitspraak en de gevolgen, hier in dit forum behandeld worden.

dick kemp
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:53

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door dick kemp » 26 mei 2012, 07:53

In zo'n klein wereldje als het zweefvliegen is belangenverstrengeling m.i. nooit uit te sluiten en niet te controleren. Er zijn immers ook allerlei vriendschappen. Dat wil toch niet zeggen dat daarmee automatisch de integeriteit in gevaar komt?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door Jan Ritsma » 26 mei 2012, 08:03

dick kemp schreef:In zo'n klein wereldje als het zweefvliegen is belangenverstrengeling m.i. nooit uit te sluiten en niet te controleren. Er zijn immers ook allerlei vriendschappen. Dat wil toch niet zeggen dat daarmee automatisch de integeriteit in gevaar komt?
Dick, stel dat jij een belangrijke schadevergoedingsprocedure voert tegen iemand die jouw 100.000 euro moet betalen.
Halverwege de zaak vertelt iemand jou dat de persoon tegen wie je de procedure voert de zoon is van de rechter die jouw zaak beoordeelt. Dat betekent dan nog niet dat die rechter niet integer zou zijn, of zelfs corrupt.
De integriteit komt daarmee niet automatisch in het geding, maarrrr, wat ga jij doen?

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door Sieb » 26 mei 2012, 12:48

Jan Ritsma schreef:
dick kemp schreef:In zo'n klein wereldje als het zweefvliegen is belangenverstrengeling m.i. nooit uit te sluiten en niet te controleren. Er zijn immers ook allerlei vriendschappen. Dat wil toch niet zeggen dat daarmee automatisch de integeriteit in gevaar komt?
Dick, stel dat jij een belangrijke schadevergoedingsprocedure voert tegen iemand die jouw 100.000 euro moet betalen.
Halverwege de zaak vertelt iemand jou dat de persoon tegen wie je de procedure voert de zoon is van de rechter die jouw zaak beoordeelt. Dat betekent dan nog niet dat die rechter niet integer zou zijn, of zelfs corrupt.
De integriteit komt daarmee niet automatisch in het geding, maarrrr, wat ga jij doen?
Onzinantwoord Jan. Je vergelijkt appels met peren. Er zal geen enkele rechter zijn die het in zijn hoofd haalt om recht te spreken over familie, vrienden of kennissen waar hij iets mee heeft. Hij zal die zaak gewoon niet willen doen en overdragen aan een collega.

De zweefvliegwereld is klein in NL. Dus als jij allerlei mensen tegen je in in het harnas gaat jagen kan jij nergens meer terecht. Los je probleem achter de schermen eens eerst op ipv meteen publicitair te gaan.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door Ruud Holswilder » 26 mei 2012, 17:06

Jan, ik denk dat de jury maar eens een wijs besluit moet nemen naar aanleiding van jouw protest.
Zij hebben je - zoals jezelf zegt - de eerste dag van de wedstrijd uitgesloten van deelname, waardoor je een 1000-punten dag hebt gemist.
Om van alle discussies met jou af te zijn wil ik voorstellen dat ze jou een compensatie bieden van 1000 punten voor die gemiste dag.
Overigens zal dit niet zo veel uitmaken, want zelfs met 1000 punten erbij sta je na de dag van gisteren nog steeds op de laatste plaats .

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door Jan Ritsma » 26 mei 2012, 20:07

Sieb schreef:
Jan Ritsma schreef:
dick kemp schreef:In zo'n klein wereldje als het zweefvliegen is belangenverstrengeling m.i. nooit uit te sluiten en niet te controleren. Er zijn immers ook allerlei vriendschappen. Dat wil toch niet zeggen dat daarmee automatisch de integeriteit in gevaar komt?
Dick, stel dat jij een belangrijke schadevergoedingsprocedure voert tegen iemand die jouw 100.000 euro moet betalen.
Halverwege de zaak vertelt iemand jou dat de persoon tegen wie je de procedure voert de zoon is van de rechter die jouw zaak beoordeelt. Dat betekent dan nog niet dat die rechter niet integer zou zijn, of zelfs corrupt.
De integriteit komt daarmee niet automatisch in het geding, maarrrr, wat ga jij doen?
Onzinantwoord Jan. Je vergelijkt appels met peren.
Nee Sieb, dat doe ik niet. Ik vind dat als een zweefvliegjury een beslissing moet nemen over het al of niet neutraliseren van een vliegdag, de vader van één van die vliegers uit de betreffende klasse NIET in de jury mag zitten. Ikzou mij direct hebben teruggetrokken in dit geval.
Er zal geen enkele rechter zijn die het in zijn hoofd haalt om recht te spreken over familie, vrienden of kennissen waar hij iets mee heeft. Hij zal die zaak gewoon niet willen doen en overdragen aan een collega.
Precies, maar dat is hier niet gebeurd.
De zweefvliegwereld is klein in NL. Dus als jij allerlei mensen tegen je in in het harnas gaat jagen kan jij nergens meer terecht. Los je probleem achter de schermen eens eerst op ipv meteen publicitair te gaan.
Tja, ik heb zo veel waanzinnige dingen meegemaakt in dit extreem corrupte wereldje, dat ik mij voorgenomen heb van niemand meer iets te pikken. Ik leg niemand een strobreed in de weg maar hoor niet bij "het groepje". Vroeger haalde ik mijn schouders op, maar sinds iets dat ze een caoch noemen mij heeft verteld dat zijn vriendjes in de kernploeg komen en ik niet, en sinds ik van de voorzitter van de CW&S te horen krijg dat ik wat meer aan de bar op Terlet moet verschijnen want dan komt het wel voor elkaar met die voting voor de kernploeg heb ik besloten dat allemaal niet meer te pikken. Als ik gebeten wordt dan bijt ik tegenwoordig terug. Niet om in de kernploeg te komen, maar om duidelijk te maken dat er nog veel veranderen moet.

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door Francesco » 27 mei 2012, 07:54

Jan, je staat niet alleen!!!
Probeer wel plezier in het vliegen te houden.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door Ruud Holswilder » 27 mei 2012, 09:38

De sport is te klein, zowel in NL als wereldwijd, om iedere vorm van belangenverstrengeling te voorkomen.
Bovendien lopen er links er rechts nogal wat ego-tjes rond die het ook niet gemakkelijker maken.
Het lijkt erop dat het ook steeds moeilijker wordt om mensen voor een functie in commissies te interesseren.
Zo is de functie van voorzitter van de CW en S al weer geruime tijd vacant.

Voor je eigen gemoedsrust doe je er beter aan om ermee te leven i.p.v. er tegen te vechten en probeer ook eens de charme in de imperfectie te ontdekken.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door Jan Ritsma » 27 mei 2012, 11:18

Ruud Holswilder schreef:De sport is te klein, zowel in NL als wereldwijd, om iedere vorm van belangenverstrengeling te voorkomen.
Bovendien lopen er links er rechts nogal wat ego-tjes rond die het ook niet gemakkelijker maken.
Het lijkt erop dat het ook steeds moeilijker wordt om mensen voor een functie in commissies te interesseren.
Zo is de functie van voorzitter van de CW en S al weer geruime tijd vacant.

Voor je eigen gemoedsrust doe je er beter aan om ermee te leven i.p.v. tegen te vechten en probeer ook eens de charme in de imperfectie te ontdekken.
Ruud, ik voel me op dit moment prettiger als ik er tegen vecht dan wanneer ik er mee leef.
Ik sprak de afgetreden voorzitter van de CW&S die ik ken als een objectief en integer mens. Hij heeft zijn periode als voorzitter netjes volgemaakt, maar wilde niet blijven zitten totdat er vervanging was. Hoe zou dat komen Ruud? Hij kon zich niet verenigen met het beleid. Zijn voorganger, ook al een integer mens, stapte tussentijds op voor zover ik weet. Ook hij kon zich niet verenigen met het beleid. Uit mijn informatie blijkt dat er problemen waren met de coaches (Frouwke Kuijpers en Baer Selen).
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen want Baer dreigde destijds op te stappen als ik in de kernploeg zou komen. De betreffende voorzitter liet mij nog weten datals ik er tegen zou vechten, ik me te pletter zou lopen tegen een muur. Net als hij. Hij kreeg van (het toenmalige) ABZ geen enkele steun. Kennelijk houden integere mensen het niet zo lang uit op die post.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Belangenverstrengeling

Bericht door Ruud Holswilder » 27 mei 2012, 12:24

Jan, wat ook wel eens onderbelicht wordt is het feit dat al die mensen in besturen, commissies , teams NK, dit allemaal als vrijwilliger in hun vrije tijd doen.
Zo'n team NK offert hiervoor zelf vakantie of vrije tijd op om voor anderen een mooie wedstrijd te organiseren.
Dat het niet altijd helemaal perfect verloopt is ook te verwachten, want het zijn tenslotte geen professionals.

Daarom gaf ik je de gedachte mee om ook eens oog te hebben voor de charme van de imperfectie.
Als je dat inziet, dan kan je misschien ook zelf hartelijk lachen om dat voorvalletje met jouw medical.

Plaats reactie