Naar mijn mening had de wedstrijdleiding er beter aan gedaan om deelnemers een verklaring te laten tekenen dat ze alle verplichte documenten zullen meevoeren tijdens de vluchten op het NK. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid precies waar deze hoort; bij de vlieger.Jan Ritsma schreef: We meten dus lekker met twee maten. We sluiten iemand uit die kan bewijzen dat zijn papieren geldig zijn, en zelf gaan we vliegen met papieren die niet geldig zijn, of laten anderen lekker vliegen met papieren die niet geldig zijn. Zo werkt dat.
Volgens het NK-reglement moesten de verplichte documenten echter worden getoond aan de wedstrijdleiding.
Iedere deelnemer heeft overigens via de verklaring op het inschrijfformulier zich akkoord verklaard met het totale wedstrijdreglement.
In het geval van JR werd de wedstrijdleiding geconfronteerd met het feit dat JR geen medische verklaring kon tonen; slechts een mailtje van de arts dat deze onderweg is.
Strikt formeel voldoet JR hiermee niet aan de gestelde bepalingen in de wet luchtvaart.
Indien de wedstrijdleiding JR startfaciliteiten had geboden, dan zou zij medeplichtig zijn geweest aan het begaan van een overtreding.
Het "gerommel" aan een transponder stekker met ID-chip van de TRT 800, waarvoor een form 1 is afgegeven, is uiteraard strikt formeel niet in orde.Jan Ritsma schreef: Persoonlijk heb ik niets tegen mensen die aan hun eigen apparatuur sleutelen. Dat doe ik zelf ook naar hartelust.
Wat iemand aan zijn eigen kist doet moet hij weten. Maar als de wedstrijdleiding al ruecksichtslos gaat optreden tegen vliegers die bewijzen kunnen dat hun papieren prima in orde zijn, dan vind ik dat ze dat ook moeten doen bij mensen waarvan de papieren niet in orde zijn.
Funkwerk/Filser levert echter ook goedgekeurde stekkers met een seriële aansluiting.
In feite is het probleem dus beperkt tot de TRT800 transponders met een ID-stekker die door een niet-gekwalificeerde persoon is gemodificeerd, zoals je o.a. hier kan lezen.