Het gaat om regels ten aanzien van vliegtuig en vlieger.Ruud Holswilder schreef:Hieronder even de wettelijke bepalingen op een rijtje
Artikel 5 van de regeling vluchtuitvoering
De door de gezagvoerder mee te voeren documenten, bedoeld in artikel 4.8 van de wet, zijn:
a. het bewijs van inschrijving, bedoeld in artikel 3.5 van de wet;
b. het bewijs van luchtwaardigheid, bedoeld in artikel 3.8 van de wet, behoudens in gevallen als bedoeld in artikel 3.21 van de wet;
c. het vlieghandboek;
d. het bewijs van bevoegdheid of bewijs van gelijkstelling, bedoeld in artikel 2.1 van de wet;
e. het journaal, bedoeld in artikel 4;
f. indien van toepassing: het geluidscertificaat of de geluidsverklaring, bedoeld in artikel 3.19a van de wet;
g. indien het luchtvaartuig is uitgerust met vast ingebouwde radioapparatuur: de vergunning voor gebruik van frequentieruimte, bedoeld in artikel 3.3 van de Telecommunicatiewet;
Artikel 2.1 Wet luchtvaart:
1. Het is verboden een luchtvaartuig te bedienen, luchtverkeersdiensten te verlenen of een grondstation of een mobiel station in de luchtvaartmobiele band, waarvoor een vergunning is vereist als bedoeld in artikel 3.3 van de Telecommunicatiewet of de Wet telecommunicatievoorzieningen BES, te bedienen zonder het daarvoor geldige bewijs van bevoegdheid of geldige bewijs van gelijkstelling.
2. Voor het bedienen van een Nederlands burgerluchtvaartuig, het verlenen van luchtverkeersdiensten of het bedienen van een grondstation of een mobiel station als bedoeld in het eerste lid is het bezit vereist van hetzij:
a. een door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat afgegeven bewijs van bevoegdheid of bewijs van gelijkstelling,
b. een bewijs van bevoegdheid of bewijs van gelijkstelling, afgegeven door de bevoegde autoriteit van een door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat op grond van artikel 2.8 aangewezen staat of door een door hem aangewezen internationale organisatie. Betrokkene dient in geval van toepassing van onderdeel a tevens in het bezit te zijn van een geldige medische verklaring, bedoeld in artikel 2.4, afgegeven door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat dan wel door de bevoegde autoriteit van een door hem aangewezen staat
Richtlijn voor strafvordering en feitomschrijvingen luchtvaartwetgeving
Tabel feitomschrijvingen luchtvaartwetgeving 2012
Feitnummer:L200
Omschrijving: een luchtvaartuig bedienen zonder daarvoor geldig bewijs van bevoegdheid of bewijs van gelijkstelling (document is niet langer dan één jaar verlopen)
Artikel 2.1,eerste lid Wlv
Tarief in Euro’s per categorie:
Voor categorie 4 een bedrag van € 750,--
@ wedstrijdleiding / @ Sieb:
Gesteld wordt dat een MEDICAL een vereist document is dat door de vlieger getoond moet kunnen worden, kennelijk vóór de vlucht.
Gesteld wordt ook dat een ARC, een JOURNAAL EN een ONDERHOUDSBOEK getoond moeten kunnen worden.
Kunnen jullie per document aangeven:
1. Waarom jullie dat document eisen;
2. Welk doel dat document dient;
3. Welke consequenties (s.v.p.: limitatief noemen) het heeft indien gevlogen wordt ZONDER dat dat document voor aanvang van de vlucht getoond kon worden?
4. Hoe jullie de geldigheid van de documenten beoordelen?
5. Aan welke kwaliteitseisen de documenten moeten voldoen om "geldig" te zijn?
(bijv.: wordt een medical zonder handtekening geaccepteerd?
Nemen jullie genoegen met een vliegtuigjournaal waarin registratie van starts en vlieguren ontbreken en ook een verklaring van een technicus ontbreekt dat deze nog wordt bijgewerkt, als er een technicus is die mondeling verklaart dat het vliegtuig luchtwaardig is?
Accepteren jullie een BVI als dat op naam staat van een failliete partij?)
Tot slot: Dienen bedoelde documenten Up-to-Date te zijn?
Mocht overigens iemand anders een constructief en serieus inhoudelijk antwoord op voormelde vragen kunnen gaven aan de hand van geldende wet- en regelgeving: welkom.