Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!!

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!!

Bericht door Jan Ritsma » 16 mei 2012, 09:11

Morgen beginnen de Nationale zweefvliegkampioenschappen te Terlet. De beste manier om deze wedstrijd op de voet te volgen is vanaf de RADARPAGINA van Zweefvliegenonline. Daar bent U 1 muisklik verwijderd van deelnemerslijst, opdrachten en uitslagen. Maar dat niet alleen.... tien vliegtuigen van de nationale zijn uitgerust met ADS-B, wat het mogelijk maakt deze vliegtuigen op de voet te volgen en dat alles in REAL time. Er is geen vertraging en de vliegtuigen die U ziet zijn ook werkelijk op dat moment op die plaats aanwezig. Vliegtuigen die langer dan 20 seconden niet gezien zijn, worden direct uit het beeld verwijderd.

Op dit moment is voor het belangrijkste gedeelte van het wedstrijdgebied geen betere radardekking op internet te vinden. Zo worden vliegtuigen bij Ommen tot onder de 100 meter nog gedetecteerd en ter hoogte van Teuge onder de 50 meter!.

Omdat zweefvliegenonline een real time, live beeld wil geven, zijn vliegtuigen met SPOT (nog) niet geimplementeerd. De reden daarvan is dat SPOT soms vertragingen van 10 minuten laat zien. Dat zou het realtime beeld te veel verstoren. In de toekomst wordt de gebruiker de keus gelaten SPOT of geen SPOT.

Ik hoop dat iedereen het gebodene kan waarderen en we staan open voor ideeen en kritiek.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Ruud Holswilder » 16 mei 2012, 12:19

Spot kan uiteraard niet concurreren met ADS-B qua update-snelheid van de informatie.
Spot zendt iedere tien minuten een 2D fix naar het satellietsysteem, waarna die fix kan worden weergegeven op een kaart.
Spot is niet afhankelijk van een goede dekking van allerlei ontvangers, maar er zitten ook duidelijk nadelen aan zoals een vrij duur abonnement en momenteel wordt nog geen gps-hoogte weergegeven.
Spot is wel een lekker simpel systeem om bijvoorbeeld euroglide deelnemers te volgen.
Met een Spot connect kan je ook tekstberichten versturen via email en sms, hetgeen ook handig kan zijn voor euroglide deelnemers.

Met alle respect voor de vele inspanningen van zweefvliegenonline en glidertracking, denk ik niet dat dit zal leiden tot een grotere populariteit van de NK bij het algemene publiek.
Mijn inschatting is dat uitsluitend zweefvliegers naar die info kijken en die zitten echt geen uren aan de buis gekluisterd om een paar icoontjes over een beeldscherm te zien bewegen. Ik ga liever zelf vliegen en zie 's-avonds wel wat de uitslag is.
Wel leuk dat dit allemaal technisch mogelijk is. :tup:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Jan Ritsma » 17 mei 2012, 12:51

Nou, de NK is begonnen. Tussen Enschede en Dortmund hangen 6 kisten die niet mee doen, maar die zijn alleen maar te zien op zweefvliegenonline. Op andere sites hebben ze kennelijk dat bereik niet. Daar zijn we best een beetje trots op. :)

Zelf zou ik ook mee doen, maar dat gaat de eerste dagen niet door.
In het algemeen vlieg ik 3 tot 5 wedstrijden per jaar, maar de sfeer op de Nationale munt uit door negativiteit.
Toen ik eenmaal opgebouwd had, had ik al één aanvaring gehad met iemand die vond dat dat ergens anders moest, was er al één deelnemer geweest die het verpofte om zijn vliegtuig 5 meter op te schuiven, zodat ik tussen 7 obstakels door moest waarvan er vijf verplaatst moesten worden. Bij het zesde obstakel maakte ik een kras op iemands aanhanger en toen ik uiteindelijk op m'n plek stond met de stoom uit mijn oren, kwam ook nog iemand inzage in een medical en een ARC eisen. De medical kan ik niet tonen want die heeft een keuringsarts na 7 weken(!) afgelopen dinsdag naar mij toe gestuurd en dat per Email laten weten.
Maarrrr, dan mag je op de NK niet vliegen, want je moet een medical kunnen tonen en geen Email dat hij op de post is. Op de briefing bleek ik geen weerbericht te hebben (als enige). Toen ben ik opgestaan heb de kist ingepakt en naar huis gegaan. Nergens ter wereld vind je zulke vriendelijke collega's.

Een positief puntje is dat glidertracking plotseling geen 15 minuten delay meer inbouwt in zijn presentatie :grin:
Waar een beetje concurentie al niet goed voor is. het helpt echter niet veel, want hun dekking is en blijft een beetje beroerd.
Behalve dan ten zuiden van Malden. daar zijn zij beter, eerlijk is eerlijk.
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 22 mei 2012, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Jan Ritsma » 17 mei 2012, 14:01

Alles op de voet volgend, ziet het er naar uit dat het weer niet best is in het oosten en zuiden. Snel gaat het iig niet. Bij GT is het een chaos op het scherm. De tijden van laatste waarneming kloppen niet zodat in een woud van vliegtuigen die al lang niet meer zijn waar ze door de onvanger het laatst gezien zijn, het ook niet mogelijk is om nog door alle tijden op te vragen iets zinnigs aan de weet te komen. Het enige dat je zeker weet is dat al die kisten gevlogen hebben. Dat kan je met de deelnemerslijst ook aardig inschatten :hilarius:

Op het glidertrackingscherm van zweefvliegenonline is ieder vliegtuig dat verschijnt ook echt aanwezig op DAT moment op DIE plaats :tup:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Jan Ritsma » 17 mei 2012, 14:59

Het is nu 5 voor drie, en de M2 van Sikko Vermeer heeft zich van de anderen los gemaakt en ligt zo'n 25 km voor bij Heerde.
Het veld vliegt nog bij Apeldoorn. Sikko maakt een goede kans de dag te winnen, tenzij er natuurlijk iemand zonder ADS-B het nog beter doet..

Update, 15.15
Sikko in moeilijkheden bij Olst. Was onder de 300 meter,
maar stijgt weer. 600 meter nu. De rest zoekt zijn heil richting Nunspeet Elburg, maar ook daar gaat het nauwelijks.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Peter » 17 mei 2012, 15:44

Een inkoppertje voor jou vandaag. Bij de concurent werkt de SPOT niet en de hoogtes en de waarnemingstijden leiden daar ook een eigen leven. Sommigen zijn 4,5 uur oud :grin: Ze zullen wel met het zweet op het voorhoofd zitten.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Jan Ritsma » 17 mei 2012, 16:07

Peter schreef:Een inkoppertje voor jou vandaag. Bij de concurent werkt de SPOT niet en de hoogtes en de waarnemingstijden leiden daar ook een eigen leven. Sommigen zijn 4,5 uur oud :grin: Ze zullen wel met het zweet op het voorhoofd zitten.

Zo te zien werkt SPOT nu wel bij hen. Ik schrik er wel een beetje van hoeveel de werkelijkheid met hun beeld verschilt. Dat had ik niet gedacht, maar als je een echt real time systeem hebt om te vergelijken dan valt pas op hoe erg het is..

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Ruud Holswilder » 17 mei 2012, 17:44

Knap van je Jan. :tup:
Als deelnemer van de NK tegelijkertijd commentaar leveren via je forum.
Dat is pas multitasken ! :lol:

De grote afwezige ADS-B enabled kist op planefinder vandaag was JR. Die heb ik nergens gezien. :twisted:
Heb je vandaag de stealth mode gebruikt ??

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Ruud Holswilder » 17 mei 2012, 17:58

Oh,sorry, ik had eerst even je eerdere posting even moeten lezen, voordat ik mij afvroeg of je de stealth mode had gebruikt.

Er zijn overigens ook keuringsinstanties die direct een medical uitprinten nadat je gekeurd bent.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Volg de Nationale zweefvliegkampioenschappen op de voet!

Bericht door Jan de Hulster » 17 mei 2012, 20:03

Ruud Holswilder schreef:Oh,sorry, ik had eerst even je eerdere posting even moeten lezen, voordat ik mij afvroeg of je de stealth mode had gebruikt.

Er zijn overigens ook keuringsinstanties die direct een medical uitprinten nadat je gekeurd bent.
Bij de KLM op Schiphol Oost. Class 2
Het mag wat kosten (ca 270,-) maar je hebt het wel binnen 3 uur.
als KNVvL lid krijgt je korting. (ca 70 piek) dus uiteindelijk maar ca. 200,-

dat zou jan R. toch moeten weten

Plaats reactie