reglement Nationale kampioenschappen online
- Jan Ritsma
- Berichten: 2615
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20
reglement Nationale kampioenschappen online
Het reglement voor de Nederlandse Kampioenschappen Zweefvliegen is te bewonderen op de NK site.
Reglement versie 1.6
Genodigdenlijst
Reglement versie 1.6
Genodigdenlijst
Re: reglement Nationale kampioenschappen online
Beetje frappant dat "De wedstrijdleider mag eisen dat deelnemende zweefvliegtuigen worden voorzien van video apparatuur in de cockpit" (Sheet 21 van 24)
Nu zou ik daar zelf niet zo'n bezwaar tegen hebben, maar er zou toch echt geen video apparatuur in mijn cockpit komen als ik daar geen zin in heb. Hoe hoog of laag de wedstrijdleid(st)er ook zou springen.
Nu zou ik daar zelf niet zo'n bezwaar tegen hebben, maar er zou toch echt geen video apparatuur in mijn cockpit komen als ik daar geen zin in heb. Hoe hoog of laag de wedstrijdleid(st)er ook zou springen.
Laatst gewijzigd door pietjebel op 26 apr 2012, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan Ritsma
- Berichten: 2615
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20
Re: reglement Nationale kampioenschappen online
Je hebt volkomen gelijk, vind ik. De gezagvoerder bepaalt wat er in de cockpit komt.pietjebel schreef:Beetje frappant dat "De wedstrijdleider mag eisen dat deelnemende zweefvliegtuigen worden voorzien van video apparatuur in de cockpit" (Sheet 21 van 24)
Nu zou ik daar zelf niet zo'n bezwaar tegen hebben, maar er zou toch echt geen video apparatuur in mijn cockpit komen als ik daar geen zin in heb. Hoe hoog of laag de wedstrijdleid(st)er ook zou springen.
Strikt genomen zou het aanbrengen van videoapparatuur zelfs strijdig kunnen zijn met de nationale en internationale regelgeving.
Verder zie ik problemen als: ruimtegebrek, extra batterij, belemmering uitzicht, bewegingsvrijheid, etc.
Het zou mij niets verbazen als deze eis het gevolg is van een lobby van een commercieel softwarebedrijf dat oa. opereert onder de naam "Glidertracking" waar enkele mensen bij betrokken zijn , die een wat meer dan gemiddelde invloed hebben op het beleid.
Maar, gelukkig staat er alleen maar dat de wedstrijdleider mag eisen. Dat die eis ook gehonoreerd moet worden staat (nog) nergens
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04
Re: reglement Nationale kampioenschappen online
En op bladzijde 22: "Voor iedere vliegdag zal de geldige QNH (hPa) en de eventuele maximale vlieghoogte voor die dag worden vastgesteld en geprint worden op het opdrachtformulier".
Kan een QNH de hele vliegdag geldig zijn en wat heb ik daar aan? Ligt uitluisteren Dutch Mil niet meer voor de hand voor de juiste (en de zich soms wijzigende) QNH? En:
De Transition Altitude (TA) is het hoogste niveau waarop gevlogen mag worden met een QNH-hoogtemeterinstelling. In Nederland is de TA gelegd op 3500 ft. (Duitsland 5000 ft). Hierboven moet de hoogtemeter ingesteld worden op QNE (1013,2).
Dus toch maar QNE om zelf de (ook per land en plaats wisselende) maximale vlieghoogte (FL) te kunnen bepalen?
KH
Kan een QNH de hele vliegdag geldig zijn en wat heb ik daar aan? Ligt uitluisteren Dutch Mil niet meer voor de hand voor de juiste (en de zich soms wijzigende) QNH? En:
De Transition Altitude (TA) is het hoogste niveau waarop gevlogen mag worden met een QNH-hoogtemeterinstelling. In Nederland is de TA gelegd op 3500 ft. (Duitsland 5000 ft). Hierboven moet de hoogtemeter ingesteld worden op QNE (1013,2).
Dus toch maar QNE om zelf de (ook per land en plaats wisselende) maximale vlieghoogte (FL) te kunnen bepalen?
KH
Kees Hordijk
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
Re: reglement Nationale kampioenschappen online
En dat denk ik dan weer van niet. Enerzijds omdat ik er van uit ga dat de apparatuur geen "live-stream" zal verzorgen (en glider-tracking er dus niets aan heeft), en anderzijds omdat ik vermoed dat het meer bedoeld is voor de wedstrijdleiding om dagelijkse filmpjes in elkaar te draaien. Dat laatste vind ik overigens wel een leuke ontwikkeling voor de thuisblijvers...Jan Ritsma schreef:...Het zou mij niets verbazen als deze eis het gevolg is van een lobby van een commercieel softwarebedrijf dat oa. opereert onder de naam "Glidertracking"...
Re: reglement Nationale kampioenschappen online
Voor de goede orde:
Iedereen moet er goed notie van nemen dat het reglement is aangepast. De link in het eerste bericht hier boven is geactualiseerd. Iedereen die eerder dit reglement gedownload heeft, zal dit opnieuw moeten doen.
Helaas is door de wedstrijdleiding niet aangegeven welke punten zijn veranderd.
Iedereen moet er goed notie van nemen dat het reglement is aangepast. De link in het eerste bericht hier boven is geactualiseerd. Iedereen die eerder dit reglement gedownload heeft, zal dit opnieuw moeten doen.
Helaas is door de wedstrijdleiding niet aangegeven welke punten zijn veranderd.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 05 nov 2009, 12:40
Re: reglement Nationale kampioenschappen online
Ik heb even het oude en nieuwe reglement over elkaar heen gelegd:
1.8.1, pag. 5: bij kopje Flarm is de zin
bijlage B pag. 24:
toevoeging:
Bijlage B pagina 22:
bijgevoegd:
link naar http://www.nkzweefvliegen.nl is gewist.
behalve wat opmaak veranderingen heb ik niks anders kunnen vinden.
Jan-Willem
1.8.1, pag. 5: bij kopje Flarm is de zin
gewist, een typvaut denk ik.waterballast en maximum startgewicht
bijlage B pag. 24:
toevoeging:
enGebruik van de finishlijn tijdens de wedstrijd is mogelijk. Het finishpunt ligt op het midden van de finishlijn. Deze is naar
beide zijden 500 m lang en staat haaks op het laatste been van de opdracht. Finishpunt en finishlijn worden op de briefing
bekend gemaakt.
edit: Ik heb toch nog wat gevonden:Bij een virtuele buitenlanding dient men direct, met inachtneming van de geldende luchtruimen en veiligheid, de
kortst mogelijke weg terug naar het NK vliegveld te vliegen.
Bijlage B pagina 22:
bijgevoegd:
De wedstrijdleiding kan een deelnemer bestraffen met 20 strafpunten voor het gebruiken van een andere radio
frequentie dan opgegeven door de wedstrijdleiding.
link naar http://www.nkzweefvliegen.nl is gewist.
behalve wat opmaak veranderingen heb ik niks anders kunnen vinden.
Jan-Willem