Problemen kernploeg selectie

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Problemen met selectie kernploeg

Bericht door Jan Ritsma » 23 jan 2012, 10:56

Sieb schreef:
Jan Ritsma schreef: De subsidie die de KNVvL ontvangt voor :(Top)trainings- en wedstrijdprogramma is voor 2012 € 11.350,-
De subsidie die de KNVvL ontvangt voor :Subsidie Deelname internat. Evenementen (EK/WK) € 73.900,-
Zoals hierboven al is gesteld is het de vraag of vanuit NOC/NSF nog vanaf 2013 de jaarlijkse subsidiestroom wordt gecontinueerd. Persoonlijk denk ik dat de kraan wordt dichtgedraaid (omdat niet meer aan de eisen kan worden voldaan) en dan zal er binnen de knvvl moeten bekeken waar het geld dan vandaan moet komen: sponsoring, verhoging eigen bijdrage deelnemers, minder deelnemers of een combinatie ervan.

Tot in ieder geval 2012 is het altijd zo geweest dat de kosten van deelname waren/werden gedekt uit de subsidies+eigen bijdrage deelnemers. De overige leden van de afdeling zweefvliegen hadden er in financiele zin geen last van.
De hele draad nog eens over gelezen hebbende, denk ik dat de orginele poster meer de intentie had om, de in zijn ogen overdreven, tamtam op het andere forum te bekritiseren dan om een "nietus wellus draad" over kosten te starten.
Tot nu toe is er een ruime pot voor onkosten van topvliegers, en die is ook voor het komend seizoen weer begroot. Daaruit moet ik destileren dat de KNVvL verwacht dat het in ieder geval voor het komend seizoen zo blijft want anders begroot je het niet.
Verder wordt er nog tussen de 20 en 30 duizend euro opgehaald via de sportlicentie. Tot voor enkele jaren werd een flink deel daarvan aan de kernploeg besteed.
Sieb schreef: Overigens is het zo dat de subsidiebedragen in de begroting "verwachte" ontvangsten zijn. Deze kunnen dus lager uitvallen en dan zal dat tekort primair uit de "CWS pot" moeten gefinancierd. Met de "trainingsdagen" wordt naar mijn mening niet de deelname van Jeroen aan de Argentijnse Nationals bedoeld maar de trainingsdagen direct voorafgaand aan de EK/WK zelf.
Toen ik in de kernploeg zat werd met training iedere wedstrijd bedoeld die je in het buitenland vloog. De geldstromen binnen de CW&S waren "schimmig". Toen ik mijn declaratie wilde indienen bleek de poet al te zijn verdeeld. Wat echter nog veel erger was was dat de deelname aan de WK, etc. door corruptie en vriendjespolitiek werd bepaald. Ook het al of niet deeluitmaken van de kernploeg berustte niet op de kwaliteiten van de betreffende vliegers alleen. Baer Selen kan dan een goede zweefvlieger (voormalig wereldkampioen) zijn, als persoon is hij zo corrupt als de pest. Hij bepaalde als coach feitelijk wie er in de kernploeg kwam en chanteerde de de CW&S met de phrase: "anders stap ik op als coach". Ook Frauwke Kuijpers beinvloedde de gang van zaken mijns inziens op "twijfelachtige wijze".
Er bestaat weliswaar een topsportbeleidsplan waarin nauwkeurig omschreven staat hoe de selectie plaats dient te vinden, maar zodra de deuren dicht gingen, hing dat epistel als toiletpapier op de CW&S WC.

In het huidig ABZ heb ik wat meer vertrouwen en in de huidige CW&S bezetting ook. Henk de Waard (huidige voorzitter CW&S), met wie ik enige tijd geleden over de materie sprak zei mij dat Bear Selen dat bij hem niet voor elkaar had gekregen en had kunnen ophoepelen.
Helaas wisselt de samenstelling van de commissie voortdurend en het is de vraag of men in de toekomst die rechte rug bewaren kan.

Daarom moet het topsportbeleidsplan BINDEND worden, zonder dat de CW&S dat in de toekomst weer naar believen terzijde kan schuiven. Ook moeten vliegers die onheus benadeeld worden een goede beroepsmogelijkheid krijgen. De regelgeving lijkt op dit moment nog nergens op en dat is kwalijk, want het gaat (mede) om fikse sommen geld.

En, wat de financien betreft lijkt het er op dat de huidige samenstelling van het ABZ daar niet erg van gecharmeerd was.
Het "vinden" van rekeningen van commissies waar totaal € 40.000,- op staat waarvan het bestuur geen flauw idee heeft en waarvoor de begroting op het laatste moment aangepast moet worden, is op zijn zachtst gezegd een aanfluiting.
Je zou je dan ook af moeten vragen wat de goedkeuringsverklaring van een accountant waard is, wanneer zulke bedragen onopgemerkt rondslingeren.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Problemen kernploeg selectie

Bericht door Peter » 24 jan 2012, 09:03

Jan Ritsma schreef: Wat echter nog veel erger was was dat de deelname aan de WK, etc. door corruptie en vriendjespolitiek werd bepaald. Ook het al of niet deeluitmaken van de kernploeg berustte niet op de kwaliteiten van de betreffende vliegers alleen. Baer Selen kan dan een goede zweefvlieger (voormalig wereldkampioen) zijn, als persoon is hij zo corrupt als de pest. Hij bepaalde als coach feitelijk wie er in de kernploeg kwam en chanteerde de de CW&S met de phrase: "anders stap ik op als coach".
Hoe weet je dat eigenlijk? heeft Baer Selen je dat verteld? :grin:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Jan Ritsma » 24 jan 2012, 10:52

Peter schreef:
Jan Ritsma schreef: Wat echter nog veel erger was was dat de deelname aan de WK, etc. door corruptie en vriendjespolitiek werd bepaald. Ook het al of niet deeluitmaken van de kernploeg berustte niet op de kwaliteiten van de betreffende vliegers alleen. Baer Selen kan dan een goede zweefvlieger (voormalig wereldkampioen) zijn, als persoon is hij zo corrupt als de pest. Hij bepaalde als coach feitelijk wie er in de kernploeg kwam en chanteerde de de CW&S met de phrase: "anders stap ik op als coach".
Hoe weet je dat eigenlijk? heeft Baer Selen je dat verteld? :grin:
Je zal het misschien niet verwachten, maar daar komt het wel enigzins op neer.
Baer Selen nodigde mij en alle andere kernploegleden bij hem thuis uit voor een gezellige borrel. Met een glaasje champagne in de hand discussieerden we over het topsportbeleidsplan. Eén van de selectiestappen is een voting van de kernploegleden zelf onderling. Dat vind ik belachelijk. Die voting is vaak volledig bepalend of iemand naar de WK gaat of niet. Vriendjespolitiek (corruptie) ligt er dus duimendik bovenop. Baer Selen deelde die mening niet en en vertelde mij dat als ik niet zo stemde als hij vond dat dat moest, dan zou hij er voor zorgen dat ik niet meer in de kernploeg kwam. Ik heb Baer gezegd dat ik tegen die belachelijke voting was, maar als ik moest stemmen, het dan altijd nog MIJN stem was en niet de zijne.
Bij de volgende gelegenheid werd ik uit de kernploeg gestemd door de CW&S. Die voting weigerde men mij te geven, hoewel die votings i.h.a. niet geheim waren. CW&S leden die ik persoonlijk benaderde beweerden niet anders te hebben kunnen handelen, omdat Baer Selen gedreigd had om als coach op te stappen als ik in de kernploeg kwam.

Mijn mening blijft dat dit mafiapraktijken zijn, waar via een duidelijke regelgeving paal en perk aan gesteld dient te worden.

Henk Poepjes

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Henk Poepjes » 24 jan 2012, 12:27

Ik geloof er geen snars van dat het is gegaan zoals jij het hierboven beschrijft, maar met jou narcistisch gedrag kan ik me voorstellen dat mensen vaak 'apart' op jou reageren.... Kijk naar mij bv.

Je dwaalt overigens (weer) af van het onderwerp.

Groeten Henk.

Huilie

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Huilie » 24 jan 2012, 13:40

Jan Ritsma schreef:Mijn mening blijft dat dit mafiapraktijken zijn, waar via een duidelijke regelgeving paal en perk aan gesteld dient te worden.
Wat een onzin. Het is aan de coach om een team te selecteren en iemand zoals jij die alleen maar uit lijkt te zijn op tweespalt, twist, ruzie en overal complotten ziet past gewoon niet in een team. Dat zijn geen maffiapraktijken, maar het gevolg van inzicht in mensen en wat hun drijfveren zijn.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Kilo Hotel » 24 jan 2012, 16:19

Henk Poepjes schreef: Groeten Henk.
OP DE LOER.

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door l_steenbrink » 24 jan 2012, 18:39

Jan Ritsma schreef:Ook moeten vliegers die onheus benadeeld worden een goede beroepsmogelijkheid krijgen. De regelgeving lijkt op dit moment nog nergens op en dat is kwalijk, want het gaat (mede) om fikse sommen geld.
Je had een klacht aan het ABZ kunnen schrijven. Formeel heeft de CW&S een adviserende taak en het ABZ beslist. Daar had je meer aan gehad dan jaren later een opmerking in een forum :?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Jan Ritsma » 24 jan 2012, 21:31

l_steenbrink schreef:
Jan Ritsma schreef:Ook moeten vliegers die onheus benadeeld worden een goede beroepsmogelijkheid krijgen. De regelgeving lijkt op dit moment nog nergens op en dat is kwalijk, want het gaat (mede) om fikse sommen geld.
Je had een klacht aan het ABZ kunnen schrijven. Formeel heeft de CW&S een adviserende taak en het ABZ beslist. Daar had je meer aan gehad dan jaren later een opmerking in een forum :?
Schrander en geheel juist opgemerkt!

Die klacht aan het ABZ heb ik geschreven. Netjes opgebouwd, stap voor stap en uitvoerig beargumenteerd. Het toenmalig ABZ, waar oa. Ben Hiemstra in zat, antwoordde dat ze er niets aan konden doen omdat ze EEN BESLUIT van de CW&S niet konden terugdraaien. Kennelijk wisten de "heren" zelf niet dat zij degenen waren die de besluiten namen en dat de CW&S hen slechts adviseerde. Ik denk dat het tijd wordt dat ik de volledige briefwisselingen hier publiceer. Ik heb daar even tijd voor nodig want het is een behoorlijk dossier geworden.
In die tijd werd er ook nog een andere vlieger zwaar benadeeld, alweer door toedoen van de coaches Frouwke Kuijpers en Baer Selen. Voor zover ik weet is die abrupt met wedstrijdvliegen gestopt. En ook hij is de enige niet want ik ken er meer die er genoeg van hadden. Ik reageer anders op dat soort zaken. Van mij krijgen ze vroeg of laat de rekening, maar wat belangrijker is is dat we een objectief en eerlijk selectiesysteem krijgen waar dat soort mensen geen kans meer krijgt. :)

Henk Poepjes

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Henk Poepjes » 25 jan 2012, 10:22

Ja ja, insinuaties en mensen zwart maken is blijkbaar het enige wat je kan.

Misschien ook maar een eigen kernploeg beginnen Jan?

Groeten,

Henk

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Jan Ritsma » 25 jan 2012, 13:44

09-09-2006
kernploeg
Martin Smit
aan: Jan Ritsma

Beste Jan
Vanmiddag heb ik nog even met Hans Disma over de Ventus nagepraat in de Bel,
had eigenlijk gehoopt jou daar ook nog even te spreken. Mogelijk ben ik morgen weer op Terlet,
tot uiterlijk 18.00

Deze week is de CW&S weer samengekomen om de KP 2007 samen te stellen.
Een aantal vliegers zal niet terugkeren in de ploeg, deze zijn hier inmiddels van op de hoogte.
Zoals je weet wordt het team van 12 vliegers samengesteld op basis van de top 24 van de nationale ladder,
aangevuld met een voting (C kolom).
Aan het begin van een vergadering worden de stembriefjes zonder discussie vooraf ingeleverd,
en door de secretaris verwerkt. In jouw geval heeft de voting geresulteerd in plaats 13.
Dat betekent dat je in 2007 geen deel uitmaakt van de kernploeg.
Normaal wordt dit niet aan iemand die niet in de ploeg zat meegedeeld.

Hoewel niemand van de leden mij heeft uitgelegd waarom een bepaalde waardering is
toegekend wil ik toch aangeven wat ik denk dat er speelt, wat je misschien kan helpen volgend jaar
beter te scoren in de C kolom.

Afgelopen jaar zagen we een sterk verjongde ploeg, met jonge talenten als Jelmer, Bart,
Mark en Robbie. De acceptatie van de oude garde was aanvankelijk moeizaam,
maar er lijkt langzaam een evenwicht te onstaan. Ronald is zelfs als vliegend coach
met een junior mee naar Rietie geweest. Jong en oud gaan als team naar een wedstrijd,
waar een teamresultaat in de praktijk voor hen net zo belangrijk blijkt als een persoonlijke score.

Als ik naar jou kijk zie ik een slimme jongen, die niemand nodig heeft om verdienstelijk te vliegen.
Verder met een eigen mening, die discussie niet uit de weg gaat, en zonodig zelfs een beetje in de aanval gaat. Het zou best wel eens kunnen dat mensen vrezen, dat als jij deel uit zou maken van een team, het totale teamresultaat daar mee beinvloed zou worden. Om in de ABC kolom beter te scoren denk ik dat het dat het van belang is dat je laat zien dat je ook een teamplayer kan zijn, die bijdraagt aan het resultaat van zweefvliegers om je heen in een brede zin.

Ik kan me voorstellen dat je hier op wil reageren.
Laat het even weten als je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek

Met vriendelijke groet

Martin Smit

Voorzitter CW&S
Met dit Emailtje begon het feest. Er staan nogal grove onwaarheden in en dat was voor mij niet moeilijk te bewijzen. Ik schrijf opzettelijk "onwaarheden" en niet "leugens" omdat ik niet bewijzen kan dat Martin van deze onwaarheden op de hoogte was toen hij dit schreef.

1) Het begint al met de mededeling dat de leden van de CW&S hun stembriefjes inleveren zonder contact vooraf. Ik kon bewijzen dat ze uitgebreid onderling contact hadden gehad over de strategie om mij buiten de kernploeg te houden. Enkele dagen voor de voting was al bij mij iemand aan de deur geweest om te waarschuwen voor de plannen van deze groep.
2) Het fenomeen "teamplayer" wordt niet in het topsportbeleidsplan genoemd. Er bestaat helemaal geen team. Het was niet moeilijk voor mij om aan te tonen dat de commissie zich niet aan het topsportbeleidsplan had gehouden.
3)Dat het teamresultaat voor de jonge garde zo belangrijk was had natuurlijk met de voting niks te maken. De mensen die moesten stemmen waren CW&S leden en niet "de jonge garde"
4) Om dat teamplayersbulshitverhaal te ontkrachten heb ik in een zweefvliegforum gevraagd of iemand mij het teamresultaat van het voorgaande jaar kon opgeven. Niemand meldde zich. Daarna heb ik aan alle CW&S leden gevraagd naar dat "teamresultaat". Niemand wist het. De secretaris heeft het in zijn papieren uiteindelijk op kunnen zoeken :hilarius:
5) Om mij buiten de kernploeg te houden en op plaats 13 te doen belanden moest er extreem gestemd worden omdat het aan het eind om een gemiddelde gaat. De heren CW&S leden moesten dus de nummer negen van de nationale ladder op de laagstmogelijke plaats zetten om dit resultaat nog net te kunnen bereiken. Ik heb verzocht mij deze stemming ter hand te stellen, maar dat durfden de helden niet aan. :bah:
6) Het emailtje is intergraal het bewijs dat niet volgens het TSBP is gehandeld. Het verhaal van het optreden van Baer Selen hoorde ik later van individuele CW&S leden.

Hier volgt dan mijn brief aan het ABZ:
ABZ.doc
(18.01 KiB) 571 keer gedownload
Daar volgde dan weer dat antwoord op dat het ABZ een beslissing van de CW&S niet terug zou kunnen draaien.

Plaats reactie