Problemen kernploeg selectie

BartGeurts
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 okt 2009, 15:48

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door BartGeurts » 26 jan 2012, 14:53

Ik ben nog niet zo oud maar heb ook af en toe een scherp randje naar anderen. Als ik dit lees denk ik alleen aan twee wijze lessen:
1. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn
2. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen

Daarnaast denk ik dat sommige dingen genuanceerder zijn. Ik ken Baer al de nodige jaren en schat hem in als een integer mens. Dat wil niet zeggen dat integere mensen geen fouten kunnen maken. Maar als je een fout maakt wil het ook weer niet zeggen dat je dan in en in corrupt bent (of iets van die strekking).

Los daarvan verander je aan een gegeven van x jaar geleden niets meer. Wedstrijdvliegen is voor de hobby want laten we eerlijk zijn... het zal de komende decenia geen serieuze sport worden. We hebben zo veel wereldkampioenen en europees kapioenen dat we ze zelf niet eens meer kunnen noemen. Dus je doet het voor jezelf. Een kernploeg heb je daarvoor niet nodig want er leukere wedstrijden dan het NK, EK of WK ;)

Als je het doet voor meer transparantie en eerlijkheid denk ik niet dat dit de weg om iets te bereiken. Maar dat is persoonlijk.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Jan Ritsma » 26 jan 2012, 16:02

BartGeurts schreef:Ik ben nog niet zo oud maar heb ook af en toe een scherp randje naar anderen. Als ik dit lees denk ik alleen aan twee wijze lessen:
1. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn
2. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen

Daarnaast denk ik dat sommige dingen genuanceerder zijn. Ik ken Baer al de nodige jaren en schat hem in als een integer mens. Dat wil niet zeggen dat integere mensen geen fouten kunnen maken. Maar als je een fout maakt wil het ook weer niet zeggen dat je dan in en in corrupt bent (of iets van die strekking).

Los daarvan verander je aan een gegeven van x jaar geleden niets meer. Wedstrijdvliegen is voor de hobby want laten we eerlijk zijn... het zal de komende decenia geen serieuze sport worden. We hebben zo veel wereldkampioenen en europees kapioenen dat we ze zelf niet eens meer kunnen noemen. Dus je doet het voor jezelf. Een kernploeg heb je daarvoor niet nodig want er leukere wedstrijden dan het NK, EK of WK ;)

Als je het doet voor meer transparantie en eerlijkheid denk ik niet dat dit de weg om iets te bereiken. Maar dat is persoonlijk.
Het meeste wat je hier schrijft ben ik met je eens. Ook wat de strooppot aangaat. Ik heb alleen besloten die even aan de kant te zetten en corrupte lieden voor de verandering eens keihard aan te pakken. Die strooppot zijn ze namelijk gewend ;)
Baer Selen ken ik helemaal niet, behalve dan van die ene keer waar hij mij dreigde uit te sluiten van de kernploeg als ik niet stemde zoals hij vond dat het hoorde. Ik zie dat niet als een "foutje" maar als corrupt. Mensen moeten gekozen worden naar aanleiding van hun prestaties en niet de manier waarop ze stemmen. Over die votings heb ik contact gehad met het NOC en die waren er ook op tegen dat feitelijke concurenten op elkaar moesten stemmen.

Op de zelfde dag dat ik verschillende CW&S leden aansprak en te horen kreeg dat Baer Selen gedreigd had op te stappen en ik daarom de kernploeg uitgestemd was, sprak ik Peter Batenburg, de toenmalige secretaris. Die begon me te vertellen dat als hij er tegen was, iemand niet in de kernploeg kwam (al was hij de nummer 1 op de nationale ladder). Als dat waar is, vind ik dat in de buurt komen van wantoestanden. Toen ik hem zei dat de CW&S behoorlijk corrupt bezig was, liet hij mij weten dat:"zolang ik er zo over dacht ik niet in de kernploeg zou komen".
Tja, dan vraag je er om. Mijn mening over de CW&S heeft naruurlijk niets te maken met mijn prestaties op een wereldkampioenschap. Het betekent dat als je geen vriendjes bent met de CW&S je niet in de kernploeg kan komen en dat is een in en in corrupte gang van zaken.

Dat ik niets meer kan veranderen aan dingen die zich jaren geleden afspeelden is duidelijk, maar ik wil wel m'n steentje bijdragen aan een objectieve beoordeling van topvliegers en aan een reglement dat zo in elkaar zit dat CW&S leden niet naar willekeur mensen kunnen benadelen op gronden die met vliegen niets te maken hebben. Het gesjoemel met gesubsidieerd vliegen bestaat al zo lang als ik met wedstrijden meedoe en vermoedelijk nog veel langer. Robin Maarschalkerweerd, ook toenmalig CW&S lid verdedigde de gang van zaken met de phrase:"vroeger was het allemaal nog veel erger". Op mijn antwoord dat dat betekende dat hij toegaf dat het heden dan nog steeds "erg" was kwam helaas geen response.

Met het openbaren van deze zaken hoop ik te bereiken dat de jongere mensen aan het denken worden gezet en op den duur een omslag plaats vindt van vriendjespolitiek naar een eerlijke objectieve beoordeling. Met bestuurders heb ik vaak genoeg gepraat en die zijn het met mij eens, of doen alsof ze dat zijn. Daarna hieven ze een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Sieb » 26 jan 2012, 16:46

Jan Ritsma schreef: Daarna hieven ze een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was.
veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven !

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door vanzomeren » 01 feb 2012, 18:29

Jan Ritsma schreef: Met het openbaren van deze zaken hoop ik te bereiken dat de jongere mensen aan het denken worden gezet en op den duur een omslag plaats vindt van vriendjespolitiek naar een eerlijke objectieve beoordeling. Met bestuurders heb ik vaak genoeg gepraat en die zijn het met mij eens, of doen alsof ze dat zijn. Daarna hieven ze een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was.
Zonder helemaal op de hoogte te zijn van kernploegzaken, vraag ik me af wat er op tegen is om de eerste 12 van de nationale ladder in de kernploeg op te nemen. Dan kan er weinig mis gaan, of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Jan Ritsma » 02 feb 2012, 09:28

vanzomeren schreef:
Jan Ritsma schreef: Met het openbaren van deze zaken hoop ik te bereiken dat de jongere mensen aan het denken worden gezet en op den duur een omslag plaats vindt van vriendjespolitiek naar een eerlijke objectieve beoordeling. Met bestuurders heb ik vaak genoeg gepraat en die zijn het met mij eens, of doen alsof ze dat zijn. Daarna hieven ze een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was.
Zonder helemaal op de hoogte te zijn van kernploegzaken, vraag ik me af wat er op tegen is om de eerste 12 van de nationale ladder in de kernploeg op te nemen. Dan kan er weinig mis gaan, of zie ik dat verkeerd?
Er kan wel wat mis gaan (zie verklaring hieronder) maar het zou een grote stap zijn naar een aanmerkelijk eerlijker systeem.
De nationale ladder is een rangvolgorde die men zo objectief mogelijk probeert vast te stellen. Ook daar mankeert het wel eens aan. Zo worden er om verschillende redenen fikse bonussen aan individuele vliegers geschonken, die een aanzienlijke verschuiving op de ladder kunnen bewerkstelligen. Als je je daarbij realiseert dat het al of niet deelnemen aan de kernploeg soms een questie van tienden van procenten is, dan moet het duidelijk zijn dat daarme de objectiviteit ernstig kan worden aangetast.
Een voorbeeld: De CW&S vraagt telkens weer bij het vaststellen van de ladder om commentaar of opmerkingen over vermeede fouten. Ik vond zo'n fout. Ronald Termaat was met twee andere Nederlandse vliegers naar een "bergwedstrijd" geweest en had voor die westrijd een bonus van 2 % gehad. Dat valt te verdedigen, want die bonus krijgt iedereen die zich voor die wedstrijd inschrijft. Bovendien bevordert het de deelname van Nederlanders aan dit soort wedstrijden. Wat wel vreemd was, was dat één van de andere twee vliegers voor die zelfde wedstrijd maar liefst 5% bonus had opgestreken! Kortom die wedstrijd leverde hem een veel hogere plaats op de ladder op dan Ronald, zelfs als Ronald ruimschoots boven hem was geeindigd. Ik schreef Peter Batenburg (secretaris CW&S) en attendeerde hem op deze discrepantie. Nee,nee, dit was geen fout. Die andere vlieger had door de CW&S deze wedstrijd "aangewezen" gekregen, en daarvoor gold een bonus van 5%.
Ik schreef terug dat dat in strijd was met de doelstelling van de ladder. Twee mensen totaal verschillend beoordelen voor één en de zelfde wedstrijd geeft natuurlijk een niet objectief en scheef beeld van de sterkte van de betreffende deelnemers.
Als U nu denkt dat ik met degelijke argumenten van repliek wordt gediend, dan vergist U zich deerlijk.
1) De CW&S zag het probleem niet.
2) Ronald Termaat had er geen moeite mee.

Waarom de CW&S het probleem niet zag stond er niet bij, en dat Ronald zo'n aardige jongen is dat het hem niets uitmaakt, betekent niet dat daardoor de ladder eerlijk wordt vastgesteld.

Ook komt het voor dat een coach van de kernploeg tijdens de nationale de wedstrijdleider onder druk zet om een vlieger die ze in de kernploeg willen hebben(!) vooral geen strafpunten (of erger) te geven. Tegen dat soort problemen loop je aan als een coach van de kernploeg ook nog eens als veiligheidsadviseur en daarnaast ook als jurylid optreedt.

Henk Poepjes

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Henk Poepjes » 02 feb 2012, 10:04

Misschien draadje opsplitsen?? Wordt behoorlijk off-topic....

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Pre WK Argentinie

Bericht door Kilo Hotel » 02 feb 2012, 10:29

Henk Poepjes schreef:Misschien draadje opsplitsen?? Wordt behoorlijk off-topic....
Dit was de 100e van Henk. Heeft hij vast erg zijn best op gedaan :!: . Vanaf nu 100x ? Wordt het nog een echt mens.

KH

Plaats reactie