Recordvluchten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Recordvluchten

Bericht door Jan Ritsma » 07 dec 2011, 09:15

De volgende vraag wordt gesteld:
Hoi

Ik was net even aan het kijken op de volgende pagina: http://home.wxs.nl/~kpt9/records00alg.htm

Onderaan staat er een link naar een vlucht van Bert de Wijs in de Andes, waarom is dit geen NL record?

Hoe komt het dan het dat de (1000km) vlucht van Ronald Termaat kwalificeert als een 800km driehoek? Die lijkt in de verste verte niet te voldoen aan de FAI regels (voor driehoeken ofc)... Niettemin, mooie prestatie.

En misschien een meer morele vraag, waarom zijn er "zo veel" records? Op die site staan er 180+ mogelijke records... En maak er maar gerust 360+ van als je het vrouwen klassement mee telt. Wat is het nut hiervan?

Mij geeft het alleen het idee dat er zo'n lange lijst is om "iedereen kampioen" te maken en doet afbreuk aan de prestatie als er iemand echt eens een mooi record neerzet (in een van de categorieën op http://www.fai.org/igc-records )

Gr
Bert de Wijs vloog deze vlucht onder leiding en in close formation met Klaus Ohlman. De bedoeling is dat Nederlandse records zelfstandig worden gevlogen. Dat is nu ook opgenomen in het declaratieformulier.
Wat de driehoek van Ronald betreft; de sportcommissie heeft rond de tijd van die vlucht de eis voor FAI driehoek laten vervallen.
Er bestond tot die tijd ook een max aantal records die mogelijk voor één vlucht konden worden aangevraagd Ook die regel lijkt te zijn verlaten. Omdat ik het met het verlaten van die regels niet eens ben vlieg ik alleen FAI driehoeken en houd mij verder aan de oude regels. Naar mijn mening zijn de oude records moeilijk te vergelijken met de onder de nieuwe regels gevlogen records.
De reden voor het verlaten van de voornoemde regels was dat door de vele luchtruimbeperkingen in NL het niet of nauwelijks nog mogelijk is een fatsoenlijke FAI-driehoek uit te zetten.

180+ records? dat lijkt me wat veel. Maar het zijn er inderdaad veel. De sportcommissie was de mening toegedaan dat veel mogelijkheden (afstanden) de recordvliegerij aantrekkelijker zou maken.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Recordvluchten

Bericht door Jan de Hulster » 07 dec 2011, 09:20

Op de voorloper van het huidige zweefportaal is die vlucht ooit uitgebreid becommentarieerd.
De OLC tracks waren tot op de mm in hoogte en positie identiek bij wijze van spreken.

Het was een beetje TE vonden de meesten destijds.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Recordvluchten

Bericht door vanzomeren » 07 dec 2011, 11:32

Ik herinner mij dat die 1000 km vlucht van Ronald Termaat niet door de FAI is erkend. Daar over stond toen iets in de Thermiek, een formeel vormfoutje geloof ik. De vlucht staat in ieder geval niet bij de FAI in de lijst. Jammer dat zijn sportcommissaris zijn declaratie goedgekeurd heeft.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Recordvluchten

Bericht door Peter » 07 dec 2011, 11:50

vanzomeren schreef:Ik herinner mij dat die 1000 km vlucht van Ronald Termaat niet door de FAI is erkend. Daar over stond toen iets in de Thermiek, een formeel vormfoutje geloof ik. De vlucht staat in ieder geval niet bij de FAI in de lijst. Jammer dat zijn sportcommissaris zijn declaratie goedgekeurd heeft.
Nog tragischer is het als die sportcommissaris je eigen vader is die ook nog eens voorzitter van de commissie sportzaken is en daarom zijn eigen werk als sportcommissaris moet controleren, de records van zijn eigen zoon moet erkennen en daarnaast ook de algemene regels voor recordvluchten moet vaststellen. Op mijn club mag een sportcommissaris niet eens een goede vriend van je zijn, laat staan een familielid.
Maar, we dwalen af geloof ik. :grin:

Henk Poepjes

Re: Recordvluchten

Bericht door Henk Poepjes » 07 dec 2011, 11:58

Jan Ritsma schreef:De volgende vraag wordt gesteld:
Ik zoek me rot, maar kan die vraag nergens vinden? :?
Weet iemand waar ik die vraag kan vinden?

Groeten Henk...

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Recordvluchten

Bericht door vanzomeren » 07 dec 2011, 13:05

Peter schreef:
vanzomeren schreef:Ik herinner mij dat die 1000 km vlucht van Ronald Termaat niet door de FAI is erkend. Daar over stond toen iets in de Thermiek, een formeel vormfoutje geloof ik. De vlucht staat in ieder geval niet bij de FAI in de lijst. Jammer dat zijn sportcommissaris zijn declaratie goedgekeurd heeft.
Nog tragischer is het als die sportcommissaris je eigen vader is die ook nog eens voorzitter van de commissie sportzaken is en daarom zijn eigen werk als sportcommissaris moet controleren, de records van zijn eigen zoon moet erkennen en daarnaast ook de algemene regels voor recordvluchten moet vaststellen. Op mijn club mag een sportcommissaris niet eens een goede vriend van je zijn, laat staan een familielid.
Maar, we dwalen af geloof ik. :grin:
:eek: Is dat allemaal waar? Ik kan me niet voorstellen dat vader en zoon zo onverstandig zijn om elkaars prestaties als sportcommissaris te beoordelen :nono:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Recordvluchten

Bericht door Jan de Hulster » 07 dec 2011, 13:15

Zo uit m'n geheugen:

de 2 keerpunten bij/in de buurt van Smilde toren (die in elkaar gestort is intussen) lagen te dicht bij elkaar, daarom was het geen FAI achtige driehoek en dus geen 1000 km.

Als het anders ligt corrigeer dan maar.

Blijft verder natuurlijk een prachtige prestatie en feitelijk de eerste.

Thomas
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2010, 07:50

Re: Recordvluchten

Bericht door Thomas » 07 dec 2011, 23:13

Wat Peter daar zegt over de werking van de CSZ vind ik erg zorgwekkend. Is het zover gekomen dat de voorzitter de regels aanpast zodat zijn zoon een extra record kan claimen (voor driehoeken)? Wat is een 815km driehoek als het in rechte lijn O/R 806km meet? Hebben driehoeken dan nog nut?
Als er iemand bezwaar tegen heeft, wordt hij geroyeerd (zie Bas Seijffert http://www.zweefportaal.nl/ys9539G23rH/ ... a274d76bc9)
Of zie ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Recordvluchten

Bericht door Peter » 09 dec 2011, 16:47

Thomas schreef:Wat Peter daar zegt over de werking van de CSZ vind ik erg zorgwekkend. Is het zover gekomen dat de voorzitter de regels aanpast zodat zijn zoon een extra record kan claimen (voor driehoeken)? Wat is een 815km driehoek als het in rechte lijn O/R 806km meet? Hebben driehoeken dan nog nut?
Als er iemand bezwaar tegen heeft, wordt hij geroyeerd (zie Bas Seijffert http://www.zweefportaal.nl/ys9539G23rH/ ... a274d76bc9)
Of zie ik dit verkeerd?
Kritische commissieleden worden kennelijk heel wat makkelijker uit een commissie verwijderd dan criminele.
Waar een wil is is een royement :grin:
Bas Seijfert schrijft:
"Heb je die vraag al gesteld aan de commissie sportzaken zelf?"
Nee, maar nu wel middels het forum.

"Heb jij geen deel uitgemaakt van deze commissie?"
Ja. Helaas wil de voorzitter mij niet meer in deze commissie omdat ik lastige vragen stel.

"Dan moet je toch op de hoogte zijn van de besluitvorming aldaar."
Ja zeker. Ik kan me dan ook niet vinden in landelijke besluitvorming door slechts twee man. Mijn bezwaar daar tegen maakte mij niet gewenst.

"Het lijkt me beter als er bezwaren bestaan deze eerst bij het afdelingsbestuur neer te leggen."
Mijn bezwaren zijn bekend bij het afdelingsbestuur. Er wordt verder niets mee gedaan.

"Als dat niet helpt is een discussie in het forum altijd nog mogelijk."
Klopt en daarom ben ik ook blij dat deze discussie gestart is. Het schudt mensen wakker. Wie weet helpt deze discussie ook om records weer meer onder de aandacht te krijgen. De CSZ verdient dat. Vooral Karel heeft er heel veel aandacht en tijd aan besteed.
Is er ooit nog iets uit die gestarte discussie voort gekomen?
Dat de regels door Ben Hiemstra en Karel Termaat worden bepaald zonder verdere inmenging is bizar.
Vreemd ook dat Bas Seijfert zonder probleem door de voorzitter uit de commissie gegooid kon worden.
Laten de voorzitters van de CIV en de CMZ eens bij de voorzitter van de commissie sportzaken in de leer gaan :grin:

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Recordvluchten

Bericht door vanzomeren » 24 jan 2012, 09:47

Thomas schreef:Wat Peter daar zegt over de werking van de CSZ vind ik erg zorgwekkend. Is het zover gekomen dat de voorzitter de regels aanpast zodat zijn zoon een extra record kan claimen (voor driehoeken)? Wat is een 815km driehoek als het in rechte lijn O/R 806km meet? Hebben driehoeken dan nog nut?
Als er iemand bezwaar tegen heeft, wordt hij geroyeerd (zie Bas Seijffert http://www.zweefportaal.nl/ys9539G23rH/ ... a274d76bc9)
Of zie ik dit verkeerd?
De draad over dit onderwerp op het andere forum is zonder toelichting op slot gedraaid. Voor de aardigheid heb ik de website van de commissie sportzaken bekeken en vond daar tot mijn verbazing de naam Ben Hiemstra als secretaris (tot voor kort).
Het is één grote gezellige familie waarvan ieder lid een klerenkast vol petten heeft. :)

Plaats reactie