Kernploeg

Plaats reactie
vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Kernploeg

Bericht door vanzomeren » 21 sep 2011, 09:19

Tot mijn stomme verbazing zie ik dat er tegenwoordig maar liefst 15 man in de kernploeg zitten in plaats van de gebruikelijke 12.
Sinds wanneer is dit het geval en wat zijn de argumenten daarvoor? Weet iemand waar en hoe het afdelingsbestuur zweefvliegen financiele verantwoording aflegt zodat de geldstromen gecontroleerd kunnen worden?
De stichting "vrienden van Tulip" van de familie Kuipers-Kwant, moest kortgeleden door het ABZ financieel gered worden. Ook daarvan kan ik nergens iets terug vinden.
Iemand?

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Kernploeg

Bericht door Sieb » 21 sep 2011, 16:40

ik zou zeggen: kom naar de ALV van de afdeling op 4/10 in het PMT Schaarsbergen.

en kijk even op http://www.cws.zweefportaal.nl/TSBP/tsb ... edures.pdf

Wat is je punt /zorg trouwens? Wat is je daadwerkelijke gedachte achter je vraag?

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Kernploeg

Bericht door Jan de Hulster » 21 sep 2011, 22:36

Sieb schreef:ik zou zeggen: kom naar de ALV van de afdeling op 4/10 in het PMT Schaarsbergen.

en kijk even op http://www.cws.zweefportaal.nl/TSBP/tsb ... edures.pdf

Wat is je punt /zorg trouwens? Wat is je daadwerkelijke gedachte achter je vraag?
het is dacht ik 5-10 ......

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Kernploeg

Bericht door vanzomeren » 25 sep 2011, 10:56

Sieb schreef:
Wat is je punt /zorg trouwens? Wat is je daadwerkelijke gedachte achter je vraag?
Mijn zorg is de ontbrekende transparantie van de stichting zweefvliegevenementen Nederland en de KNVvL zelf.

Mij ligt vers in het geheugen hoe de vriendjespolitiek bij de SZT en de SNZT werkte, voordat er een nieuw SNZT bestuur aantrad. De SZT voorzitter omschreef de voormalige SNZT penningmeester als een "zeer gewaardeerde sparring partner". :frown:
Niemand wist hoe de geldstromen liepen. Hoeveel geld heeft dit alles aan de zweefvliegers gekost? Allemaal een gevolg van geheimzinnige ouwe-jongens-krentebrood-bestuurders die niet gehinderd door enige vorm van financiele controlle maar aan kunnen rommelen.

Het zelfde gebeurt nu in samenhang met de vrienden van tulip stichting. Van een voormalig ABZ lid hoorde ik dat Frouke Kuipers om geld bij de KNVvL had aangeklopt. Volgens het topsportbeleidsplan heeft de KNVvL een renteloze lening aan de stichting zweefvliegevenementen Nederland gegeven, maar volgens Nico Koster (voorzitter van deze stichting) in de Thermiek van 2008 moet er jaarlijks €4000,- aan oa. aflossing en rente op deze lening worden betaald. :twisted:

Volgens Jan Ritsma heeft de KNVvL zelfs de kist van de stichting in onderpand gekregen. Wat daarvoor in return geleverd is weet niemand. Vermoedelijk kreeg de KNVvL meer greep op de toewijzing van het vliegtuig van die stichting. Een onderwerp wat erg gevoelig is, zie: http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... rowstart=0
De zaak lijkt op SZT toestanden. Bestuurders die elkaar tegenspreken (renteloos, niet renteloos) en vooral geen informatie richting leden van tulip of KNVvL. Die mogen geld storten, maar informatie daar kunnen ze naar fluiten. Soort SZT obligatiehouders, als je het mij vraagt.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Kernploeg

Bericht door Sieb » 25 sep 2011, 12:17

Bedankt voor je toelichting. Het lijkt mij reden om op de afdelingsvergadering hier een vraag over te stellen. Over het algemeen geldt dat een gebrek aan (het geven van) transparantie terercht een argument is om te veronderstellen dt iets wordt achttergehouden.

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Kernploeg

Bericht door l_steenbrink » 26 sep 2011, 09:18

vanzomeren schreef:Iemand?
Tot nu toe niemand dus. Wat ik hieruit leer is, nooit,nooit,nooit geld te geven in welke vorm dan ook, aan instellingen die zich in stilzwijgen hullen als er om financiele openheid gevraagd wordt. De goedgelovige zweefvliegers die de laatste jaren geld uit de zak geklopt is zijn niet meer te tellen.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Kernploeg

Bericht door Sieb » 26 sep 2011, 10:12

Steenbrink en van Zomeren,

Jullie kunnen toch gewoon op 5 oktober naar de ALV komen om daar vragen te stellen of je bezorgdheid uit te spreken?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Kernploeg

Bericht door Jan Ritsma » 26 sep 2011, 15:03

Een nog betere methode is het ABZ een brief te schrijven en daarin om verduidelijking van de feiten te vragen. Op een vergadering is men niet voorbereid. Ik zal zelf ook eens een Email aan het ABZ schrijven omdat ook ik wel graag wil weten hoe dit alles nu is geregeld. Als daar geen open en eerlijk antwoord op komt dan weten de gulle gevers ook waar ze aan toe zijn.

Zelf hoor ik niet bij de donateurs. Ger Kwant heeft tijdens een Nationale stevig op mij ingepraat. Hij vond dat ik mij niet aan de vrienden van Tulip kon onttrekken. Mijn argumenten waren dat zweefvliegen geen eerste levensbehoefte is maar een hobby. Die moet je niet door een ander laten betalen vind ik. Mijn tweede argument was de ondoorzichtigheid van de besteding van de gelden. De toekenning van de YX is niet objectief en aan de donateurs wordt geen deugdelijke financiele informatie verstrekt.
Daar hebben ze, vind ik, wel recht op.

Het lijkt er nu erg op (let wel, ik zeg niet "het is") dat enkele particulieren een stichting hebben opgezet die een kist ter beschikking stelde aan "jong talent" en kans hebben gezien de KNVvL via het toenmalig ABZ hierin mee te trekken. Toen er faillissement dreigde hebben ze weer aangeklopt bij de KNVvL die toen min of meer voor het blok stond en tot nu toe onbekende toezeggingen heeft gedaan.

De KNVvL kan beter: of niet aan dit soort initiatieven deelnemen, of ze zelf opzetten als ze dat noodzakelijk vindt.
Op vragen die ik een jaar geleden stelde aan ABZ-leden werd erg terughoudend gereageerd. Bij mij wekt zoiets geen vertrouwen.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Kernploeg

Bericht door Sieb » 26 sep 2011, 17:51

Uit de uitnodiding:

Mocht u nog vragen hebben voor de rondvraag, dan verzoek ik u vriendelijk deze van tevoren
schriftelijk in ie dienen bij het Afdellngsbureau. Hiermee kunnen we u op de vergadering van een
volledig antwoord voorzien.
Wel voor voor 3/10 aan het afdelingsbureau sturen.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Kernploeg

Bericht door Jan de Hulster » 26 sep 2011, 18:14

Kijk,

Aan Sieb hebben we tenminste wat. :tup:
Nu kan iedereen z'n prangende vragen stellen. :grin:

Plaats reactie