De nieuwe Shark

Plaats reactie
l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

De nieuwe Shark

Bericht door l_steenbrink » 27 mei 2011, 11:08

Op de Nationale Zweefvliegdag 2010 te Volkel kregen Tim Kuijpers en René de Dreu het aanbod van de kersverse Nederlandse HPH importeur Ton Staassen, om op het NK2011 te Terlet gebruik te maken van de Sharks. Lange tijd was het nog niet helemaal zeker of deze deelname met twee toestellen door kon gaan, maar uiteindelijk is het enkele dagen voor de wedstrijd gelukt om de kisten (zonder jet) in Nederland te krijgen.

De verwachtingen waren hoog, maar de uitslagen vielen tegen voornamelijk door andere bijkomende omstandigheden. Gedurende de wedstrijd werd het wel duidelijk dat de Shark met muggenpoetsers een competitief vliegtuig kan zijn. Dit bleek onder andere op de vierde wedstrijddag waar het weer ouderwets goed leek te lopen. Met een 600 kg zware Shark werden de straten met hoge snelheid afgevlogen. Helaas speelden loggerproblemen op deze dag parten.

Na 30 uur vliegen op de HPH 304S kan geconstateerd worden dat de Shark een fijn vliegtuig is, wat eenvoudig te vliegen is. De ruime cockpit maakt ook lange vluchten voor grote mensen aangenaam.
Dit artikel staat op de website van de NK. De uitslagen vielen niet alleen tegen maar zijn een flinke afgang vind ik. Als je met een superieur vliegtuig (berekende glijhoek 1:51) met topvliegers niet verder komt dan onder de middenmoot, dan moet er iets aan de hand zijn. Ik vraag me af hoe blij de importeur, die deze kisten beschikbaar stelde, is met deze resultaten. Die had zich er waarschijnlijk iets anders van voorgesteld :ai:

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: De nieuwe Shark

Bericht door vanzomeren » 27 mei 2011, 11:21

De importeur had beter voor ervaren 18 meter vliegers kunnen kiezen. Topvlieger in de clubklasse is nog geen topvlieger in de 18meter klasse. ;)

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: De nieuwe Shark

Bericht door Jan Ritsma » 28 mei 2011, 12:50

De Shark HPH 304S is er al enige tijd. Welke problemen er waren waardoor de score zo tegenviel is mij niet bekend. Rietje geeft aan dat er logger problemen waren op de vierde dag. Zo te zien is de logger van Tim er halverwege gewoon mee gestopt. Dan kan je nog zo goed vliegen, maar daar heb je niet veel aan in zo'n geval. Rietje zegt ook dat de kist zo lekker zwaar (600kg) te vliegen is en dat dat zo gunstig is op dagen met wolkenstraten. Dat heeft echter niet zoveel met het gewicht te maken maar alles met de vleugelbelasting. Die is bij een Shark maximaal 50.8 kg per vierkante meter, maar dat is niet uitzonderlijk hoog. De ventus 2CX 18 meter heeft immers een max vleugelbelasting van 54,5 kg per vierkante meter en de JS1 53,3.

Zelf vlieg ik altijd met twee loggers die op verschillende spanningsbronnen zijn aangesloten. Sinds ik (in het fototijdperk) met twee fototoestellen op een vijfde plaats terug kwam, maar helaas vergeten was de lenskappen te verwijderen, laat ik liever op dat gebied weinig meer aan het toeval over :)

Plaats reactie