Open klasse tegen 18 meter

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Open klasse tegen 18 meter

Bericht door Jan Ritsma » 24 mei 2011, 08:53

Op de website van de NK staat het volgende verhaal van Rietje:
Nog even wat over gisteren.

by Rietjeon 24/05/2011
8.20; Gisteren hebben de 2 open klasse vliegers Peter en Francois als enigen de finishring gepasseerd en konden “net ” landen op Terlet. Met hun spanwijdte van 26 m. , hadden zij de beste kansen om thuis te komen, wat niet wil zeggen dat zij daar niet hard voor hebben moeten werken.Gefeliciteerd!!!!
Ronald , Max en Hadriaan stonden net rond het reporting point , 11 km uit en dat is met hun 18 m. kisten een ware prestatie. Complimenten.!!!!!
Er waren dus veel buiten landingen en degenen met een thuis-breng-motortje lieten zich keurig daardoor thuis brengen.Ook dat was met de harde wind en de turbulentie niet altijd gemakkelijk!!!!

Deel dit artikel via uw sociale netwerk, spread the word!
Tja, mijn mening is en blijft dat het niet mogelijk is een berouwbare uitslag te krijgen door 26 meter-kisten te laten vliegen tegen 18-meter vliegtuigen. Ook niet met handicap. Het zou wel heel erg toevallig zijn als de 26 meter jongens keer op keer bij de eerste drie staan als ze het tegen goede 18 metervliegers moeten opnemen.
Ik herinner mij dat Gerrit Kurstjens destijds het hele puntentellingssysteem van Keiheuvel kapot vloog door anderhalf uur eerder terug te komen dan de nummer twee, als de nummer twee al uberhaupt nog rond kwam. Het jaar daarop werden open klasse kisten niet meer toegelaten. Zesentwintig meter is niet voor niets een andere klasse. De verschillen in prestatie zijn gewoon veel te groot en dit systeem is een NK onwaardig.

Henk Poepjes

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door Henk Poepjes » 24 mei 2011, 09:12

Hey JR, ik ben het een keer met je eens! :tup:
Beetje krom is het wel, maar wat zou het alternatief kunnen zijn als er maar een paar openklasse-vliegers hebben ingeschreven voor een NK??

Groeten Henk

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door Jan Ritsma » 24 mei 2011, 09:23

De NK is een selectie voor de WK en EK. Dat vraagt om een gedegen serieuze aanpak. Dus, of je zorgt voor een echte open klasse met tenminste het minimum aantal ingeschreven deelnemers, of de mannen met een echte open klasse kist doen mee met een 18 meter vliegtuig.
Die problemen waren ongeveer tien jaar geleden aan de orde met de 18 en 15 meterklasse. Toen werd zelfs door middel van fraude (manipulaties met deelnemersaantallen) de 18 meterklasse door de CW&S onmogelijk gemaakt. Nu wordt naar mijn smaak de hele 18 meterklasse weer opgeofferd aan twee of drie open klasse kisten. Ongetwijfeld goed bedoeld in dit geval maar helaas niet erg verstandig.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door Sieb » 24 mei 2011, 10:53

Er moet wellicht toch nog eens kritisch worden gekeken naar de handicapvaststelling van deze "grote" kisten (en wellicht eens van alle kisten) als blijkt dat deze structureel in de open klasse de rest van het veld een eind achter zich laten.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door Jan Ritsma » 24 mei 2011, 11:14

Sieb schreef:Er moet wellicht toch nog eens kritisch worden gekeken naar de handicapvaststelling van deze "grote" kisten (en wellicht eens van alle kisten) als blijkt dat deze structureel in de open klasse de rest van het veld een eind achter zich laten.
Een handicap is een onding. Als het al werkt voor kleine verschillen van kisten in de zelfde klasse onderling, dan werkt het in ieder geval niet voor totaal verschillende klassen. Als je de eerste (dood)steek niet haalt met je 18 meterkist, hoe moet je dat dan in een handycap verwerken? Over dit soort zaken kan je best nadenken voor een regionaal wedstrijdje, maar de Nationale is een selectie voor d NK/WK. Daar wordt ook niet met een handicap gevlogen dus moet je dat in de selectie ook niet doen.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door Sieb » 24 mei 2011, 12:42

Jan Ritsma schreef:
Sieb schreef:Er moet wellicht toch nog eens kritisch worden gekeken naar de handicapvaststelling van deze "grote" kisten (en wellicht eens van alle kisten) als blijkt dat deze structureel in de open klasse de rest van het veld een eind achter zich laten.
Een handicap is een onding. Als het al werkt voor kleine verschillen van kisten in de zelfde klasse onderling, dan werkt het in ieder geval niet voor totaal verschillende klassen. Als je de eerste (dood)steek niet haalt met je 18 meterkist, hoe moet je dat dan in een handycap verwerken? Over dit soort zaken kan je best nadenken voor een regionaal wedstrijdje, maar de Nationale is een selectie voor d NK/WK. Daar wordt ook niet met een handicap gevlogen dus moet je dat in de selectie ook niet doen.
Volledig met je eens. Je kunt het dan ook simpel houden door de openklasse bakken wel gewoon met de de 18 mtr mee te laten vliegen als je geen extra opdracht wil uitschrijven. Gezien het lage aantal kan je dan ertoe overgaan om alleen een 1e plaats toe te kennen voor de winnaar. Zo kunnen openklasse deelnemers in huun eigen klasse de competitie aangaan. In dat kader kan je dan ook de selectie opzetten en per klasse afhankelijk van de verhoudingen van aantallen daartussen deelnemers afvaardigen naar EK/WK. Ik ga er althans vanuit dat je als deelnemer niet de mogelijkheid hebt om tussentijds nog een "switch" naar een andere klasse te maken. Of is het mogelijk om je nationaal te kwalificeren op een nimbus4 en dan op de WK doodleuk in een 15 mtr of 18 mtr klasse uit te komen...

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door Jan Ritsma » 24 mei 2011, 13:28

Sieb schreef:
Jan Ritsma schreef:
Sieb schreef:Er moet wellicht toch nog eens kritisch worden gekeken naar de handicapvaststelling van deze "grote" kisten (en wellicht eens van alle kisten) als blijkt dat deze structureel in de open klasse de rest van het veld een eind achter zich laten.
Een handicap is een onding. Als het al werkt voor kleine verschillen van kisten in de zelfde klasse onderling, dan werkt het in ieder geval niet voor totaal verschillende klassen. Als je de eerste (dood)steek niet haalt met je 18 meterkist, hoe moet je dat dan in een handycap verwerken? Over dit soort zaken kan je best nadenken voor een regionaal wedstrijdje, maar de Nationale is een selectie voor d NK/WK. Daar wordt ook niet met een handicap gevlogen dus moet je dat in de selectie ook niet doen.
Volledig met je eens. Je kunt het dan ook simpel houden door de openklasse bakken wel gewoon met de de 18 mtr mee te laten vliegen als je geen extra opdracht wil uitschrijven. Gezien het lage aantal kan je dan ertoe overgaan om alleen een 1e plaats toe te kennen voor de winnaar. Zo kunnen openklasse deelnemers in huun eigen klasse de competitie aangaan. In dat kader kan je dan ook de selectie opzetten en per klasse afhankelijk van de verhoudingen van aantallen daartussen deelnemers afvaardigen naar EK/WK. Ik ga er althans vanuit dat je als deelnemer niet de mogelijkheid hebt om tussentijds nog een "switch" naar een andere klasse te maken. Of is het mogelijk om je nationaal te kwalificeren op een nimbus4 en dan op de WK doodleuk in een 15 mtr of 18 mtr klasse uit te komen...
Dat laatste is inderdaad mogelijk. Dat komt omdat de NK slechts voor de helft bepalend is. Voor de andere helft tellen alle andere meerdaagse wedstrijden mee. Als je bijvoorbeeld één daarvan meedoet in en clubclasse, en één daarvan in een 18mtr klasse, dan ben je in principe gekwalificeerd om aan de WK/EK mee te doen in alle drie de klassen

jantoon
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2009, 19:35

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door jantoon » 24 mei 2011, 15:09

De redenatie dat je met 18m niet opkan tegen 26 is volledig afhankelijk van de weersomstandigheden. Op het NK openklasse in Frankrijk vorigjaar waar de klachten precies omgekeeerd ondanks de verhoogde handicap van de 18m kisten 125 ipv 120 vlogen deze toch alle dagen de 24 tot 28 m kisten er lachend vanaf omdat deze nu eenmaal niet met een vleugelbelasting van 60 kg/m² kunnen vliegen en de 18m heren wel en deze maakten zodoende veel hogere gemiddelde snelheden dan de "grote" kisten. Aan de vliegers kon het niet liggen want met in totaal 10 voormalig WK podium vliegers evenredig verdeeld over beide soorten was de krachtverdeling redelijk gelijkwaardig.

Handicap is in het huidige DAC en BGe systeem helaas een constante, niet beinvloed door de actuele weersomstandigheden die echter op hun beurt wel weer een grote invloed hebben op verhoudingen in snelheid/afstand van de type kisten.

Ooit hadden de Fransen een handicap systeem waarbij de gemiddelde snelheid van de deelnemer van invloed was op de handicap factor om dit fenomeen te compenseren maar dat is om reden van eenvoud toch maar opgegeven :sad: :sad:

Jantoon

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door Jan Ritsma » 12 aug 2011, 00:11

jantoon schreef:De redenatie dat je met 18m niet opkan tegen 26 is volledig afhankelijk van de weersomstandigheden.
Dit draadje las ik nog eens door. Wat Jantoon zegt is waar. Het kan ook wel eens andersom zijn.
Mijn punt is dat je dus geen open klasse in een 18 meterklasse kan laten vliegen, omdat de verschillen te groot zijn, waardoor onder geen omstandigheid een betrouwbare uitslag te verkrijgen is.

julietbravo
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2011, 23:04

Re: Open klasse tegen 18 meter

Bericht door julietbravo » 13 aug 2011, 19:40

Maar heb je dat niet altijd, ook binnen een klasse? Ik kan me van de Heidepokal 2007 (zie foto hierboven :)) nog herinneren dat het op zwakke stukken vrijwel onmogelijk was om de flaploze 18m kisten kwijt te raken en daarbij heb je (met een LS6-18m) ook een handicapverschil van 114 vs 118 (DAeC).
Bart vS
LS6-18w "JB" D-4063

Plaats reactie