Turbo-gebruik

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Turbo-gebruik

Bericht door Jan Ritsma » 05 okt 2010, 12:36

Karel Termaat schrijft elders:
Ha luitjes,

In de laatste Technical Soaring van OSTIV (Volume 34, Number 4) las ik een interessant artikel van G.Sachs e.a. over het gebruik van de turbo om weer thuis te komen van een ver overlandpunt. Uit het artikel blijkt dat het niet verstandig is de turbo onafgebroken zo lang aan te houden totdat je weer binnen het glijbereik van je thuisbasis bent. Veel economischer is de z.g. zaagtandmethode toe te passen, d.w.z. klimmen tot een bepaalde hoogte, dan glijden tot lage hoogte, de motor weer starten enz. De afstand die je op deze manier kunt overbruggen is een faktor 3 meer dan het continue gebruik van de motor. Belangrijkste oorzaak hiervoor is dat de weerstand van de kist met motor uit veel groter is dan met motor in en het dus niet verstandig is die motor voortdurend uit te houden. Als je ook rekening houdt met het hoogteverlies door het in- en uitbewegen van de motor zonder dat deze draait, dan komt uit de berekeningen van Sachs een optimale klimhoogte van telkens 950m (dus zoiets als van 400m tot 1350m). De afstand die Sachs voor de situatie met voortdurend lopende motor aangeeft is 19km/l, die volgens de zaagtandmethode 56km/l. Een enorm verschil dus. Wellicht interessant om te weten als je volgend jaar weer overland gaat.

Gr. Karel T.
In de handboeken van mijn Ventus staat deze methode volgens mij als de juiste omschreven.
Naar ik aanneem leest iedereen de handboeken van zijn vliegtuig voordat hij er mee gaat vliegen dus zou dit iedere turbovlieger voldoende bekend moeten zijn.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Turbo-gebruik

Bericht door Jan Ritsma » 06 okt 2010, 07:53

Elders wordt geschreven:
Een mooie theoretische benadering van een situatie waar je in de praktijk niet zo gauw gebruik van zal maken.
(Als je in een situatie komt waarbij je de maximaal mogelijke afstand moet afleggen op de turbo, dan heb je waarschijnlijk al een belangrijke inschattingsfout gemaakt?)
In de praktijk zijn er beperkingen aan het gebruik van de turbo op basis van goed vliegerschap.
Het verdient aanbeveling om de turbo niet te starten op een plaats waar je geen veilige landing kan uitvoeren en verder dien je te allen tijde rekening te houden met een motorstoring tijdens de vlucht op de turbo.
Kortom, genoeg praktische beperkingen voor degenen die hun leven niet wensen toe te vertrouwen aan dat brommertje.
In de praktijk, en dan heb ik het niet noodzakelijkerwijs alleen over Nederland, kan het makkelijk voorkomen dat je met een turbo de maximaal mogelijke afstand wil afleggen.
Ik denk daarbij aan duizend kilometer retour pogingen. Dan is het nauwelijks mogelijk om te voorzien wat de condities op de laatste 200 km zullen zijn. Ook plotselinge niet voorspelde weersveranderingen kunnen aardig wat brandstof kosten. Zie bijvoorbeeld bladzijde 2 van het verslag over het record vliegen in ZuidAfrika op deze site. Nog een probleem dat zich daar voordoet is de hoogte van het terrein (1500 meter) daar kan je niet je turbo uitzetten op 1100 meter maar moet je hem op minimaal 1800 meter starten!

Verder start ik natuurlijk juist wel mijn turbo op een plek waar een veilige landing nauwelijks uitvoerbaar is. Waarom zou je een veilige uitweg uit de situatie niet benutten? Verder is het het intrappen van een open deur om te stellen dat je er voor moet zorgen nimmer in een situatie te komen waar je om een kraak te voorkomen je turbo moet starten. Mij is twee maal overkomen dat de motor het niet deed. :stress: Eerlijkheidshalve lag dat aan mij, maar desalniettemin heb je dan een vrij onoplosbaar probleem.. En ook ik wens mijn leven (en zelfs mijn vliegtuig) niet toe te vertrouwen aan het al dan niet starten van een motor.

Plaats reactie