In de handboeken van mijn Ventus staat deze methode volgens mij als de juiste omschreven.Ha luitjes,
In de laatste Technical Soaring van OSTIV (Volume 34, Number 4) las ik een interessant artikel van G.Sachs e.a. over het gebruik van de turbo om weer thuis te komen van een ver overlandpunt. Uit het artikel blijkt dat het niet verstandig is de turbo onafgebroken zo lang aan te houden totdat je weer binnen het glijbereik van je thuisbasis bent. Veel economischer is de z.g. zaagtandmethode toe te passen, d.w.z. klimmen tot een bepaalde hoogte, dan glijden tot lage hoogte, de motor weer starten enz. De afstand die je op deze manier kunt overbruggen is een faktor 3 meer dan het continue gebruik van de motor. Belangrijkste oorzaak hiervoor is dat de weerstand van de kist met motor uit veel groter is dan met motor in en het dus niet verstandig is die motor voortdurend uit te houden. Als je ook rekening houdt met het hoogteverlies door het in- en uitbewegen van de motor zonder dat deze draait, dan komt uit de berekeningen van Sachs een optimale klimhoogte van telkens 950m (dus zoiets als van 400m tot 1350m). De afstand die Sachs voor de situatie met voortdurend lopende motor aangeeft is 19km/l, die volgens de zaagtandmethode 56km/l. Een enorm verschil dus. Wellicht interessant om te weten als je volgend jaar weer overland gaat.
Gr. Karel T.
Naar ik aanneem leest iedereen de handboeken van zijn vliegtuig voordat hij er mee gaat vliegen dus zou dit iedere turbovlieger voldoende bekend moeten zijn.