Het probleem in Nederland is dat het systeem (om het plat te zeggen) zo corrupt is als de pest.Beste CW&S
Als bevlogen nieuwkomer in het wedstrijdvliegen heb ik mn zinnen gezet op het vliegen van een EK of WK. Volgens mij heeft een gemiddelde wedstrijd vlieger hoge doelen nodig om goed uit de verf te komen. Zonder een mooi doel vind je jezelf al snel terug in het zoveelste vluchtje rond de kerk. Niet minder leuk maar toch..
Met dit streven in mijn achterhoofd landen er al snel een aantal vragen. Ik loop al een tijdje mee in het wedstrijd gebeuren en heb zelf ook het één en ander gevlogen dus ik denk dat het tijd word om deze vragen hier in open vorm te plaatsen. En o ja, ik ben een cluklasse vlieger dus ik doe het ook nog voor de gezelligheid!
Als ik het goed begrijp moet je jezelf op de nationale ladder zien op te klimmen tot de top 15 ongeveer om in aanmerking te kunnen komen voor de kernploeg. Dit doe je door middel van een immens ondoorzichtig en omslachtig punten systeem. Een systeem welke een lijst produceert waarin ik noch een oprecht ervaren wedstrijdvlieger snapt waarom iemand op een bepaald plekje staat. In het systeem maakt het eigenlijk niet uit welke wedstrijd je vliegt als er maar mensen aan mee doen die een hoge notering hebben op de FAI lijst. Als je je hebt ingeschreven voor een wedstrijd waar hoog geplaatste FAI vliegers aan mee doen maakt het eigenlijk ook totaal niet uit wat je presteert. Meedoen aan het NK is in deze een heel slecht idee omdat in de clubklasse de kans aanzienlijk is dat je wint of een heel hoog percentage haalt. Winnen zou al helemaal dom zijn want dan krijg je amper FAI bonus.
Dan nu de vragen:
Klopt het verhaaltje hier boven een beetje?
Waarom hebben we in Nederland honderden wedstrijdvliegers maar is er elk jaar weer een belronde nodig om de clubklasse op het NK te vullen?
Waarom kost het NK een godsvermogen? (En dan niet een begroting uitleg verhaal gebaseerd op het verleden, want we mogen inmiddels aannemen dat het verleden niet representatief is tav de mogelijkheden.)
Waarom is het systeem zo dat je minimaal punten krijgt voor het NK? Waarom krijg je daarentegen voor het winnen van het NK niet gewoon automatisch een optie op de kernploeg?
Het winnen van de NK is op papier als Nederlandse vlieger toch het hoogst haalbare? Of niet?
Is het zo dat er van je verwacht word als je in de kernploeg wil dat je het NK vliegt?
Als dat zo is MOET je dus een grote buitenlandse wedstrijd én het NK vliegen + 1 extra buitenlandse wedstrijd om het jaar om kans te maken?
Het viel me op in de nationale ladder dat als je het NK en het OMK (2x) achter elkaar wint, je daarmee amper op de helft bent. Hoe kan dat dan?
Waarom moet je je überhaupt kwalificeren voor het NK? Waarom niet selecteren vanaf het moment dat de wedstrijd vol is?
Als ik het goed heb is in het buitenland de clubklasse traditioneel de best gevulde klasse bij nationale wedstrijden. Waarom kunnen ze het daar wel? Wat is het verschil?
Is het in dit systeem zo dat als je je tent haringen in het buitenland de grond in rost het eigenlijk niets meer uit maakt hoe je presteert?
Ik denk dat ik zo nog een paar vragen kan oprakelen maar dat misschien later. Na een korte berekening kwam ik op een persoonlijke bescheiden begroting van €1800 voor deelname aan het NK2015. In jullie stuk lees ik "van GPL naar NK". Ik ben één van de gelukkige gekwalificeerden maar een klein maand salaris naar België brengen in een periode waarin het eigenlijk bijna nooit goed weer is? " van GPL naar NK " is dat inkluis baan- en topinkomen garantie? Ik denk dat ik niet de enige ben die daar graag voor past. En ik ben van mening dat het NK (zeker voor de clubklasse) en daarmee het hele nationale ladder systeem als een nationale zweefvliegfarce gezien kan worden. Alle noeste arbeid van alle betrokkenen ten spijt.
Ik zeg niet dat er geen goeie vliegers in de kernploeg zitten. Helemaal niet zelfs! Ik hoop alleen dat ik op den duur weer mensen tegen kom die graag het NK willen vliegen omdat ze deze een keer willen winnen. Winnen voor het spel, de gezelligheid en de punten op de nationale ladder.
Mvg
Sander Terpstra
Nummer 107 Wink Sander Terpstra FAC
Iemand die derde op die Nationale ladder staat, iemand die drie maal bij de NK bij de eerste drie was, is nooit de gelegenheid geboden met een EK of WK mee te doen. Anderen, die nooit bij de eerste drie waren of zelfs maar bij de eerste twaalf van de ladder, gingen wel. Zonder veel succes overigens. Meerdere wedstrijdvliegers met de zelfde ambities als Sander haakten af. De Nederlandse kampioenschappen zijn een zieltogende bezigheid geworden. Behalve een paar wedstrijdvliegers is niemand eigenlijk nog geinteresseerd.
Het is een aan een schakeling van misselijk makende onsportiviteit, manipulatie en vriendjespolitiek. Het draait bij de kernploeg om geld, veel geld. Iedereen wil wel eens gratis, ver weg, een weekje of twee vliegen. Je krijgt geld om te trainen, je krijgt geld voor het transport van je kist en je deelname wordt betaald.
De CW&S heeft een eigen budget. Ze betaalden destijds zelfs de loggers voor de kernploegleden. Het ABZ "vond" ergens bij deze commissie een potje van enkele tienduizenden Euro's waar ze niets van wisten
Erg grappig als je bedenkt dat de commissies op papier slechts een adviserende taak aan het Afdelings Bestuur Zweefvliegen (ABZ) dienen te vervullen
Van de CW&S heb ik nog nooit een gedetailleerde financiele verantwoording gezien. Dat vraagt natuurlijk om fraude.
Een verantwoording voor het feit dat niet gewoon de eerste twaalf van de ladder de kernploeg in gaan heb ik al helemaal nooit gezien. Een plaats in de kernploeg is trouwens al evenmin een garantie dat je uberhaupt ergens heen gestuurd wordt.
Het devies is dus: vriendjes gaan voor. Tot voor kort ging dat onder aanvoering van Baer Seelen (die openlijke chantage niet schuwde om als coach zijn favoriete pupillen bij de WK/EK te krijgen) en Frouwke Kuijpers.
Wie nu de taart verdelen is me niet eens bekend. Het is onder deze omstandigheden ook de moeite niet waard.