Wat moet je doen om naar een EK of WK te mogen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Wat moet je doen om naar een EK of WK te mogen?

Bericht door Jan Ritsma » 20 mar 2015, 11:36

Sander Terpstra schrijft elders op internet:
Beste CW&S

Als bevlogen nieuwkomer in het wedstrijdvliegen heb ik mn zinnen gezet op het vliegen van een EK of WK. Volgens mij heeft een gemiddelde wedstrijd vlieger hoge doelen nodig om goed uit de verf te komen. Zonder een mooi doel vind je jezelf al snel terug in het zoveelste vluchtje rond de kerk. Niet minder leuk maar toch..

Met dit streven in mijn achterhoofd landen er al snel een aantal vragen. Ik loop al een tijdje mee in het wedstrijd gebeuren en heb zelf ook het één en ander gevlogen dus ik denk dat het tijd word om deze vragen hier in open vorm te plaatsen. En o ja, ik ben een cluklasse vlieger dus ik doe het ook nog voor de gezelligheid!

Als ik het goed begrijp moet je jezelf op de nationale ladder zien op te klimmen tot de top 15 ongeveer om in aanmerking te kunnen komen voor de kernploeg. Dit doe je door middel van een immens ondoorzichtig en omslachtig punten systeem. Een systeem welke een lijst produceert waarin ik noch een oprecht ervaren wedstrijdvlieger snapt waarom iemand op een bepaald plekje staat. In het systeem maakt het eigenlijk niet uit welke wedstrijd je vliegt als er maar mensen aan mee doen die een hoge notering hebben op de FAI lijst. Als je je hebt ingeschreven voor een wedstrijd waar hoog geplaatste FAI vliegers aan mee doen maakt het eigenlijk ook totaal niet uit wat je presteert. Meedoen aan het NK is in deze een heel slecht idee omdat in de clubklasse de kans aanzienlijk is dat je wint of een heel hoog percentage haalt. Winnen zou al helemaal dom zijn want dan krijg je amper FAI bonus.

Dan nu de vragen:

Klopt het verhaaltje hier boven een beetje?

Waarom hebben we in Nederland honderden wedstrijdvliegers maar is er elk jaar weer een belronde nodig om de clubklasse op het NK te vullen?

Waarom kost het NK een godsvermogen? (En dan niet een begroting uitleg verhaal gebaseerd op het verleden, want we mogen inmiddels aannemen dat het verleden niet representatief is tav de mogelijkheden.)

Waarom is het systeem zo dat je minimaal punten krijgt voor het NK? Waarom krijg je daarentegen voor het winnen van het NK niet gewoon automatisch een optie op de kernploeg?

Het winnen van de NK is op papier als Nederlandse vlieger toch het hoogst haalbare? Of niet?

Is het zo dat er van je verwacht word als je in de kernploeg wil dat je het NK vliegt?

Als dat zo is MOET je dus een grote buitenlandse wedstrijd én het NK vliegen + 1 extra buitenlandse wedstrijd om het jaar om kans te maken?

Het viel me op in de nationale ladder dat als je het NK en het OMK (2x) achter elkaar wint, je daarmee amper op de helft bent. Hoe kan dat dan?

Waarom moet je je überhaupt kwalificeren voor het NK? Waarom niet selecteren vanaf het moment dat de wedstrijd vol is?

Als ik het goed heb is in het buitenland de clubklasse traditioneel de best gevulde klasse bij nationale wedstrijden. Waarom kunnen ze het daar wel? Wat is het verschil?

Is het in dit systeem zo dat als je je tent haringen in het buitenland de grond in rost het eigenlijk niets meer uit maakt hoe je presteert?

Ik denk dat ik zo nog een paar vragen kan oprakelen maar dat misschien later. Na een korte berekening kwam ik op een persoonlijke bescheiden begroting van €1800 voor deelname aan het NK2015. In jullie stuk lees ik "van GPL naar NK". Ik ben één van de gelukkige gekwalificeerden maar een klein maand salaris naar België brengen in een periode waarin het eigenlijk bijna nooit goed weer is? " van GPL naar NK " is dat inkluis baan- en topinkomen garantie? Ik denk dat ik niet de enige ben die daar graag voor past. En ik ben van mening dat het NK (zeker voor de clubklasse) en daarmee het hele nationale ladder systeem als een nationale zweefvliegfarce gezien kan worden. Alle noeste arbeid van alle betrokkenen ten spijt.

Ik zeg niet dat er geen goeie vliegers in de kernploeg zitten. Helemaal niet zelfs! Ik hoop alleen dat ik op den duur weer mensen tegen kom die graag het NK willen vliegen omdat ze deze een keer willen winnen. Winnen voor het spel, de gezelligheid en de punten op de nationale ladder.

Mvg

Sander Terpstra

Nummer 107 Wink Sander Terpstra FAC
Het probleem in Nederland is dat het systeem (om het plat te zeggen) zo corrupt is als de pest. :x
Iemand die derde op die Nationale ladder staat, iemand die drie maal bij de NK bij de eerste drie was, is nooit de gelegenheid geboden met een EK of WK mee te doen. Anderen, die nooit bij de eerste drie waren of zelfs maar bij de eerste twaalf van de ladder, gingen wel. Zonder veel succes overigens. Meerdere wedstrijdvliegers met de zelfde ambities als Sander haakten af. De Nederlandse kampioenschappen zijn een zieltogende bezigheid geworden. Behalve een paar wedstrijdvliegers is niemand eigenlijk nog geinteresseerd.

Het is een aan een schakeling van misselijk makende onsportiviteit, manipulatie en vriendjespolitiek. Het draait bij de kernploeg om geld, veel geld. Iedereen wil wel eens gratis, ver weg, een weekje of twee vliegen. Je krijgt geld om te trainen, je krijgt geld voor het transport van je kist en je deelname wordt betaald.
De CW&S heeft een eigen budget. Ze betaalden destijds zelfs de loggers voor de kernploegleden. Het ABZ "vond" ergens bij deze commissie een potje van enkele tienduizenden Euro's waar ze niets van wisten :hilarius:
Erg grappig als je bedenkt dat de commissies op papier slechts een adviserende taak aan het Afdelings Bestuur Zweefvliegen (ABZ) dienen te vervullen :?
Van de CW&S heb ik nog nooit een gedetailleerde financiele verantwoording gezien. Dat vraagt natuurlijk om fraude.
Een verantwoording voor het feit dat niet gewoon de eerste twaalf van de ladder de kernploeg in gaan heb ik al helemaal nooit gezien. Een plaats in de kernploeg is trouwens al evenmin een garantie dat je uberhaupt ergens heen gestuurd wordt.

Het devies is dus: vriendjes gaan voor. Tot voor kort ging dat onder aanvoering van Baer Seelen (die openlijke chantage niet schuwde om als coach zijn favoriete pupillen bij de WK/EK te krijgen) en Frouwke Kuijpers.
Wie nu de taart verdelen is me niet eens bekend. Het is onder deze omstandigheden ook de moeite niet waard.

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Wat moet je doen om naar een EK of WK te mogen?

Bericht door Kerstens » 28 mar 2015, 12:13

Wat moet je doen om naar een EK of WK te mogen? Je moet vooral een hele rijke pappa hebben, nog buiten al het politieke gezeik om. Stel je bent junior/jongere, hebt talent en al behoorlijk wat overland ervaring en je wil richting kernploeg, onderstaand lijstje is dan denk ik zo'n beetje het minimum van wat je moet vliegen:

Jaar 1:
Junioren: 1200 euro
Jaar 2:
NK: 1800 euro
Zomerwedstrijden: 1500 euro?
Buitenlandse wedstrijd: 750 euro.
Jaar 3:
NK: 1800 euro
Zomerwedstrijden/Buitenlandse wedstrijd: 1500? euro.
(pre) EK/WK: 2000 euro

Totale kosten: 10.550,- euro (!). Met deze berekening ga ik er dan nog even vanuit dat je al een eigen auto hebt geschikt voor ophalen, en dat je een club hebt die je zo leuk vind dat je onbeperkt een LS8 of Discus 2a mee kan krijgen, als je kisten moet gaan huren word het nog veel duurder. Als "jongere" moet je voor dit bedrag buiten al je andere verplichtingen om al 26 weken, 5 dagen in de week, 8 uur per dag, werken om dat bij elkaar te krijgen...

Dat geld hebben 8/10 zweefvliegers al niet. Van die andere 2 zijn er maar heel weinig dit het er voor over hebben denk ik, je kan zoveel andere dingen doen van dat mega bedrag.

In bovenstaand scenario vlieg je denk ik in 3 jaar nog geen 70 wedstrijd dagen in voornamelijk Nederlands terrein. Koop met een maatje een LS3 en knap deze een beetje op (+- 7d euro pp), vlieg je je 3 jaar lang het hele jaar door je ballen uit je broek. Hou je nog meer dan 1000 euro per jaar over om te gaan vliegen op Porta, Alpen, Spanje, wat kleinere wedstrijden etc. Ik zou het wel weten in ieder geval :)

En dan moet je al idioot genoeg zijn om dat bedrag aan zweefvliegen te willen besteden :)


Wedstrijd vliegen is alleen nog maar relevant voor de oudere generatie, voor 90% van de jongeren is het jammer genoeg onbetaalbaar om er met ambitie aan te beginnen. Over 10 tot 15 jaar is er geen enkele klasse meer goed gevuld op het nk. Iedereen die het kon betalen is dan met "pensioen".

EDIT: Oh ja, en ondanks dat je al dat geld, die enorme hoeveelheid tijd en moeite er in steekt, je hebt nog steeds grote kans dat zelfs als je het heel goed doet, het allemaal voor niks is geweest vanwege het "objectieve" systeem over wie er EK en WK mag vliegen.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Wat moet je doen om naar een EK of WK te mogen?

Bericht door Jan de Hulster » 28 mar 2015, 14:41

Aannemende dat je ( @ Kerstens) visie/mening behoorlijk klopt.

Waarom ook niet ff op zweefportaal gezet?
:?:

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Wat moet je doen om naar een EK of WK te mogen?

Bericht door Kerstens » 29 mar 2015, 07:56

omdat ik geen zin in gezeik heb buiten de forums om...

Plaats reactie