Wéér wordt een record niet erkend

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Wéér wordt een record niet erkend

Bericht door Jan Ritsma » 11 feb 2015, 14:34

Er wordt weer een record niet toegekend en weer is er sprake van een verschil tussen FAI en Nederlandse regels en wederom staan die Nederlandse regels nergens beschreven.

Tijdens het vliegen van records in ZuidAfrika vloog ik een 400 km retour met een snelheid van 152.37 km/u. Voor de 15 meterklasse en de 18 meter klasse was dit zondermeer een record. Voor de open klasse zou het dat ook moeten zijn, maar de Commissie Sportzaken Zweefvliegen beslist anders. Het open klasse record staat op een snelheid van 151.36 km/u. Dat moet met minstens 1 km/u verbeterd worden voor de toekenning van een nieuw record. In SeeYou wordt voor mijn vlucht een snelheid van 152.33 gegeven. Dat is 3/100 van een km/u te weinig voor een officiele verbetering. Gelukkig is SeeYou een beetje onnauwkeurig. Het programma interpoleert wel op tijden en hoogten bij start en finish, maar doet dat tot op 1 seconde nauwkeurig. Als de fixes die de logger heeft genomen ongelukkig liggen op deze punten, dan kan dat 2 seconden schelen. en dat is bij een 400 km retour al gauw 6/100 km/u. Binnen die range wordt het dus een pure toevalligheid of het record wordt toegekend of niet..

Wat zegt de FAI?
4.5.1 Time evidence
a. GPS time data is used when substantiated by independent evidence of take-off and
landing times and locations. The time at which a glider crosses an OZ boundary or a start
or finish line is determined by linear interpolation between the last fix before crossing and
the first fix after crossing.
Er moet dus liniair geinterpoleerd worden en niet in stappen van één seconde zoals SeeYou doet.
De CSZ weigert echter mijn record toe te kennen, want de snelheid van het voorgaande record was ook volgens de SeeYou methode berekend. Tja, dat is een steekhoudend argument, want je moet natuurlijk voor beide records de zelfde berekening toepassen.

Waarom volgt de CSZ de FAI regels niet? en waar staat dat die FAI regels niet van toepassing zijn?
De eerste vraag weet ik niet en volgens mij staat in de Nederlandse regels ook nergens dat de verificatie in NL de FAI niet volgt. :twisted:

Stel je voor dat je een wereldrecord vliegt dat volgens de Nederlandse regels 3/100 km/u langzamer is dan het vorige Nederlandse record, maar volgens de FAI 3/100 km/u sneller is en wel kwalificeert voor een wereld record. Dan kan je het niet claimen omdat je voor een wereldrecord eerst een erkend Nationaal record moet laten kunnen zien.
Het wordt tijd dat de FAI regels gevolgd gaan worden. Dit geeft alleen maar aanleiding tot misverstanden en conflicten want als mijn vlucht volgens de FAI methode wordt berekend is het wel degelijk een nieuw Nederlands record...

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Weer wordt een record niet erkend

Bericht door l_steenbrink » 12 feb 2015, 09:08

Als ik het goed begrijp kan de snelheid van een recordvlucht 6/100 van een kmh afwijken van de werkelijke snelheid maar het afgeven van een record hangt soms af van 1/100 kmh? :?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Weer wordt een record niet erkend

Bericht door Jan Ritsma » 13 feb 2015, 12:21

l_steenbrink schreef:Als ik het goed begrijp kan de snelheid van een recordvlucht 6/100 van een kmh afwijken van de werkelijke snelheid maar het afgeven van een record hangt soms af van 1/100 kmh? :?
Dat is juist. Binnen dat bereik kan je dus net zo goed een dobbelsteen opgooien. De FAI methode haalt makkelijk 1/100 km/u en daardoor krijgt de snelste het record. Er is geen enkele reden te bedenken om de snelheden van SeeYou als zaligmakend te beschouwen, anders dan gemakzucht. :frown:

De berekening moet natuurlijk ook in Nederland schriftelijk vastgelegd worden. Als morgen SeeYou zijn berekeningsmethode aanpast kan je de eerdere records ook niet meer met de recente vergelijken. De CSZ doet maar wat. :fp:

Plaats reactie