Tijdens het vliegen van records in ZuidAfrika vloog ik een 400 km retour met een snelheid van 152.37 km/u. Voor de 15 meterklasse en de 18 meter klasse was dit zondermeer een record. Voor de open klasse zou het dat ook moeten zijn, maar de Commissie Sportzaken Zweefvliegen beslist anders. Het open klasse record staat op een snelheid van 151.36 km/u. Dat moet met minstens 1 km/u verbeterd worden voor de toekenning van een nieuw record. In SeeYou wordt voor mijn vlucht een snelheid van 152.33 gegeven. Dat is 3/100 van een km/u te weinig voor een officiele verbetering. Gelukkig is SeeYou een beetje onnauwkeurig. Het programma interpoleert wel op tijden en hoogten bij start en finish, maar doet dat tot op 1 seconde nauwkeurig. Als de fixes die de logger heeft genomen ongelukkig liggen op deze punten, dan kan dat 2 seconden schelen. en dat is bij een 400 km retour al gauw 6/100 km/u. Binnen die range wordt het dus een pure toevalligheid of het record wordt toegekend of niet..
Wat zegt de FAI?
Er moet dus liniair geinterpoleerd worden en niet in stappen van één seconde zoals SeeYou doet.4.5.1 Time evidence
a. GPS time data is used when substantiated by independent evidence of take-off and
landing times and locations. The time at which a glider crosses an OZ boundary or a start
or finish line is determined by linear interpolation between the last fix before crossing and
the first fix after crossing.
De CSZ weigert echter mijn record toe te kennen, want de snelheid van het voorgaande record was ook volgens de SeeYou methode berekend. Tja, dat is een steekhoudend argument, want je moet natuurlijk voor beide records de zelfde berekening toepassen.
Waarom volgt de CSZ de FAI regels niet? en waar staat dat die FAI regels niet van toepassing zijn?
De eerste vraag weet ik niet en volgens mij staat in de Nederlandse regels ook nergens dat de verificatie in NL de FAI niet volgt.
Stel je voor dat je een wereldrecord vliegt dat volgens de Nederlandse regels 3/100 km/u langzamer is dan het vorige Nederlandse record, maar volgens de FAI 3/100 km/u sneller is en wel kwalificeert voor een wereld record. Dan kan je het niet claimen omdat je voor een wereldrecord eerst een erkend Nationaal record moet laten kunnen zien.
Het wordt tijd dat de FAI regels gevolgd gaan worden. Dit geeft alleen maar aanleiding tot misverstanden en conflicten want als mijn vlucht volgens de FAI methode wordt berekend is het wel degelijk een nieuw Nederlands record...