Zweefvliegradar, de KNVvL en het failliet van Glidertracking
Zweefvliegradar, de KNVvL en het failliet van Glidertracking
De Open Militaire Kampioenschappen op Malden zijn weer ten einde. Zweefvliegradar, de glidertrackingsite van Zweefvliegenonline kon zich dit jaar verheugen in een explosief groeiend aantal belangstellenden. Omdat ik in het buitenland verbleef kon ik de wedstrijd niet zodanig ondersteunen als gebruikelijk.
Het lukte wel vrijwel iedere vliegdag de opdrachten in de kaart te zetten, dat wel.
Hopelijk heeft iedereen die op zweefvliegradar keek ook de gelegenheid gehad om een kijkje te nemen op de site van
"live_glidertracking.com". Deze site die eigendom is van familieleden en vrienden van KNVvL medewerkers, pretendeert wedstrijden live weer te geven.De site wordt gesponsord met geld van KNVvL leden en heeft derhalve nu de beschikking over data van tracking-units die aan de deelnemende vliegtuigen worden meegegeven.
Zweefvliegradar, een onafhankelijke trackingsite die werkt met de door vliegtuigen uitgezonden transpondersignalen heeft
tot deze data geen toegang. Sterker nog, zweefvliegradar wordt tegengewerkt. Kennelijk bestaat de KNVvL niet uit die groep van "enthousiaste geheel belangeloos hun tijd opofferende leden", zoals zij zich zelf graag etaleert. In dat geval zou de KNVvL immers ieder initiatief op het gebied van glidertrackers toejuichen en alle gegevens ongevraagd openstellen voor iedere instelling die activiteiten in deze sector ontplooit. Zweefvliegradar heeft echter nog nooit iets van de KNVvL vernomen.
Nu is het de vraag of zweefvliegradar gebruik had gemaakt van de data die de KNVvL ter beschikking heeft. De vliegtuigen die die trackers meevoeren komen weliswaar op de kaart, maar omdat de GSM verbindingen vanuit vliegtuigen erg onzeker zijn lopen de waarnemingstijden soms meer dan een uur uiteen en is het zinloos en verwarrend om die posities nog in een kaart weer te geven. De argeloze belangstellende krijgt een beeld voorgeschoteld, dat niet bestaat, nooit bestaan heeft, en ook nooit zal bestaan. Zo iets betitel je in het dagelijks leven met "pure onzin".
Een door elkaar dansende stippen carrousel noemde één van de kijkers het.
Tijdens de OMK zonden 9 van de 17 vliegtuigen die daartoe in staat waren daadwerkelijk een ADS-B signaal uit en waren real time op zweefvliegradar te volgen. Dat was ongeveer 33% van het totale deelnemersaantal. Jammer dat de KNVvL al dat geld van de leden dat is weggesmeten voor het Glidertracking bedrijf niet heeft geinvesteerd in het promoten en subsidieren van ADS-B. (Naar mijn schatting moet dat intussen tegen de €15000,- lopen.)
Dan hadden de leden nu tegen een echt real time systeem aangekeken met een echt realtime score bord en
een kaart gezien met posities van vliegtuigen die daar op het moment van presentatie ook echt zaten.
Nu zien we de tweede mislukking die betaald is met het geld van de KNVvL leden. De eerste heette "spot units" die het zelfde probleem hebben als de nu weer aangeschafte trackerunits. Helaas betalen de beleidsmakers de mislukkingen niet uit eigen zak.
Het lukte wel vrijwel iedere vliegdag de opdrachten in de kaart te zetten, dat wel.
Hopelijk heeft iedereen die op zweefvliegradar keek ook de gelegenheid gehad om een kijkje te nemen op de site van
"live_glidertracking.com". Deze site die eigendom is van familieleden en vrienden van KNVvL medewerkers, pretendeert wedstrijden live weer te geven.De site wordt gesponsord met geld van KNVvL leden en heeft derhalve nu de beschikking over data van tracking-units die aan de deelnemende vliegtuigen worden meegegeven.
Zweefvliegradar, een onafhankelijke trackingsite die werkt met de door vliegtuigen uitgezonden transpondersignalen heeft
tot deze data geen toegang. Sterker nog, zweefvliegradar wordt tegengewerkt. Kennelijk bestaat de KNVvL niet uit die groep van "enthousiaste geheel belangeloos hun tijd opofferende leden", zoals zij zich zelf graag etaleert. In dat geval zou de KNVvL immers ieder initiatief op het gebied van glidertrackers toejuichen en alle gegevens ongevraagd openstellen voor iedere instelling die activiteiten in deze sector ontplooit. Zweefvliegradar heeft echter nog nooit iets van de KNVvL vernomen.
Nu is het de vraag of zweefvliegradar gebruik had gemaakt van de data die de KNVvL ter beschikking heeft. De vliegtuigen die die trackers meevoeren komen weliswaar op de kaart, maar omdat de GSM verbindingen vanuit vliegtuigen erg onzeker zijn lopen de waarnemingstijden soms meer dan een uur uiteen en is het zinloos en verwarrend om die posities nog in een kaart weer te geven. De argeloze belangstellende krijgt een beeld voorgeschoteld, dat niet bestaat, nooit bestaan heeft, en ook nooit zal bestaan. Zo iets betitel je in het dagelijks leven met "pure onzin".
Een door elkaar dansende stippen carrousel noemde één van de kijkers het.
Tijdens de OMK zonden 9 van de 17 vliegtuigen die daartoe in staat waren daadwerkelijk een ADS-B signaal uit en waren real time op zweefvliegradar te volgen. Dat was ongeveer 33% van het totale deelnemersaantal. Jammer dat de KNVvL al dat geld van de leden dat is weggesmeten voor het Glidertracking bedrijf niet heeft geinvesteerd in het promoten en subsidieren van ADS-B. (Naar mijn schatting moet dat intussen tegen de €15000,- lopen.)
Dan hadden de leden nu tegen een echt real time systeem aangekeken met een echt realtime score bord en
een kaart gezien met posities van vliegtuigen die daar op het moment van presentatie ook echt zaten.
Nu zien we de tweede mislukking die betaald is met het geld van de KNVvL leden. De eerste heette "spot units" die het zelfde probleem hebben als de nu weer aangeschafte trackerunits. Helaas betalen de beleidsmakers de mislukkingen niet uit eigen zak.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19
Re: Zweefvliegradar, de KNVvL en het failliet van Glidertrac
Webmaster schreef:De Open Militaire Kampioenschappen op Malden zijn weer ten einde. Zweefvliegradar, de glidertrackingsite van Zweefvliegenonline kon zich dit jaar verheugen in een explosief groeiend aantal belangstellenden. Omdat ik in het buitenland verbleef kon ik de wedstrijd niet zodanig ondersteunen als gebruikelijk.
Het lukte wel vrijwel iedere vliegdag de opdrachten in de kaart te zetten, dat wel.
Hopelijk heeft iedereen die op zweefvliegradar keek ook de gelegenheid gehad om een kijkje te nemen op de site van
"live_glidertracking.com". Deze site die eigendom is van familieleden en vrienden van KNVvL medewerkers, pretendeert wedstrijden live weer te geven.De site wordt gesponsord met geld van KNVvL leden en heeft derhalve nu de beschikking over data van tracking-units die aan de deelnemende vliegtuigen worden meegegeven.
Zweefvliegradar, een onafhankelijke trackingsite die werkt met de door vliegtuigen uitgezonden transpondersignalen heeft
tot deze data geen toegang. Sterker nog, zweefvliegradar wordt tegengewerkt. Kennelijk bestaat de KNVvL niet uit die groep van "entousiaste geheel belangeloos hun tijd opofferende leden", zoals zij zich zelf graag etaleert. In dat geval zou de KNVvL immers ieder initiatief op het gebied van glidertrackers toejuichen en alle gegevens ongevraagd openstellen voor iedere instelling die activiteiten in deze sector ontplooit. Zweefvliegradar heeft echter nog nooit iets van de KNVvL vernomen.
Nu is het de vraag of zweefvliegradar gebruik had gemaakt van de data die de KNVvL ter beschikking heeft. De vliegtuigen die die trackers meevoeren komen weliswaar op de kaart, maar omdat de GSM verbindingen vanuit vliegtuigen erg onzeker zijn lopen de waarnemingstijden soms meer dan een uur uiteen en is het zinloos en verwarrend om die posities nog in een kaart weer te geven. De argeloze belangstellende krijgt een beeld voorgeschoteld, dat niet bestaat, nooit bestaan heeft, en ook nooit zal bestaan. Zo iets betitel je in het dagelijks leven met "pure onzin".
Een door elkaar dansende stippen carrousel noemde één van de kijkers het.
Tijdens de OMK zonden 9 van de 17 vliegtuigen die daartoe in staat waren daadwerkelijk een ADS-B signaal uit en waren real time op zweefvliegradar te volgen. Dat was ongeveer 33% van het totale deelnemersaantal.
Jammer dat de KNVvL al dat geld van de leden dat is weggesmeten voor het Glidertracking bedrijf niet heeft geinvesteerd in het promoten en subsidieren van ADS-B. (Naar mijn schatting moet dat intussen tegen de €15000,- lopen.)
Dan hadden de leden nu tegen een echt real time systeem aangekeken met een echt realtime score bord en
een kaart gezien met posities van vliegtuigen die daar op het moment van presentatie ook echt zaten.
Nu zien we de tweede mislukking die betaald is met het geld van de KNVvL leden. De eerste heette "spot units" die het zelfde probleem hebben als de nu weer aangeschafte trackerunits. Helaas betalen de beleidsmakers de mislukkingen niet uit eigen zak.
Er van uitgaande dat je verhaal/observaties klopt/kloppen:
Waarom zet je het niet ook even op zweefportaal?
Inderdaad zijn het algemene KNVvL middelen waar we voor betalen.
Terwijl ADS-B ook goed werkt zo blijkt mij steeds weer.
mvg.
Jan de Hulster
Re: Zweefvliegradar, de KNVvL en het failliet van Glidertrac
De kwaliteit van het publiek dat reacties geeft op postings in zweefportaal vind ik wat aan de lage kant.
Die enkeling die wel een wat hogere intellect bezit kijk al lang hier. Degene die hier niet komt moet lekker naar die onzin plaatjes blijven kijken en denken dat ze iets zien wat de werkelijkheid weergeeft. Als je op zweefportaal een vraagje stelt over de beste montage van een tablet in de cockpit dan heb je zo 20 reacties. Als je waarschuwt voor een levensgevaarlijke instructie die zweefvlieginstructeurs ventileren over een lierstart, komt er daar zegge en schrijven één antwoord. Ik denk dat de prioriteiten van het zweefportaalpubliek anders liggen dan die van mensen op een kwaliteitsforum (ahum).
NB. Nog even een correctie op het deelnemerpercentage dat ADS-B uitzond tijdens de OMK.
Ik zat nog met die 27 deelnemers van de NK in mijn hoofd, maar de OMK had er 42. Geen 33% dus maar iets minder dan 25% (21,5%). Nog slechter dan ik eerst zelf dacht dus.
Die enkeling die wel een wat hogere intellect bezit kijk al lang hier. Degene die hier niet komt moet lekker naar die onzin plaatjes blijven kijken en denken dat ze iets zien wat de werkelijkheid weergeeft. Als je op zweefportaal een vraagje stelt over de beste montage van een tablet in de cockpit dan heb je zo 20 reacties. Als je waarschuwt voor een levensgevaarlijke instructie die zweefvlieginstructeurs ventileren over een lierstart, komt er daar zegge en schrijven één antwoord. Ik denk dat de prioriteiten van het zweefportaalpubliek anders liggen dan die van mensen op een kwaliteitsforum (ahum).
NB. Nog even een correctie op het deelnemerpercentage dat ADS-B uitzond tijdens de OMK.
Ik zat nog met die 27 deelnemers van de NK in mijn hoofd, maar de OMK had er 42. Geen 33% dus maar iets minder dan 25% (21,5%). Nog slechter dan ik eerst zelf dacht dus.
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04
Re: Zweefvliegradar, de KNVvL en het failliet van Glidertrac
Ik zit op het moment te wachten dat DEZE WEBITE het lef heeft om een link te maken naar DEZE en DEZE naar JE RAADT HET AL. Wie durft de stoute schoenen aan te trekken? Even grote jongens zijn! Bij iedere site die transpondersignalen voor de scheepvaart laat zien ZOALS DEZE kan je kiezen uit meerdere aanbieders. Waarom moet dat in ons zweefvliegwereldje anders gaan? Wie heeft echt lef?Webmaster schreef:Zweefvliegradar, een onafhankelijke trackingsite die werkt met de door vliegtuigen uitgezonden transpondersignalen heeft tot deze data geen toegang. Sterker nog, zweefvliegradar wordt tegengewerkt. Kennelijk bestaat de KNVvL niet uit die groep van "entousiaste geheel belangeloos hun tijd opofferende leden", zoals zij zich zelf graag etaleert. In dat geval zou de KNVvL immers ieder initiatief op het gebied van glidertrackers toejuichen en alle gegevens ongevraagd openstellen voor iedere instelling die activiteiten in deze sector ontplooit. Zweefvliegradar heeft echter nog nooit iets van de KNVvL vernomen.
Kees Hordijk
Kees Hordijk
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
Re: Zweefvliegradar, de KNVvL en het failliet van Glidertrac
Gebruiken die scheepvaart transponders hetzelfde signaal als die van zwevers?
- Jan Ritsma
- Berichten: 2615
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20
Re: Zweefvliegradar, de KNVvL en het failliet van Glidertrac
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb ooit examen gedaan voor MARCOM-B Een soort RT bevoegdheid voor de marifoon.
Dat had je ook nodig om via IMMERSAT werkende noodbakens te mogen gebruiken. Voor zover ik weet maken schepen geen gebruik van transponders zoals wij die kennen en zenden zelf hun positie uit via het satellietnetwerk. Het zelfde netwerk dat de passagiersvliegtuigen willen gaan gebruiken voor het aanbieden van internet aan hun passagiers. Ook die zogenaamde pings van het maintenance systeem van de MH 370 werden door dat (commerciele) netwerk opgevangen, De kosten zijn echter dusdanig dat dit een gevoelige prijsverhoging van een vliegticket zou veroorzaken. Niks voor de KNVvL dunkt me.
Dat had je ook nodig om via IMMERSAT werkende noodbakens te mogen gebruiken. Voor zover ik weet maken schepen geen gebruik van transponders zoals wij die kennen en zenden zelf hun positie uit via het satellietnetwerk. Het zelfde netwerk dat de passagiersvliegtuigen willen gaan gebruiken voor het aanbieden van internet aan hun passagiers. Ook die zogenaamde pings van het maintenance systeem van de MH 370 werden door dat (commerciele) netwerk opgevangen, De kosten zijn echter dusdanig dat dit een gevoelige prijsverhoging van een vliegticket zou veroorzaken. Niks voor de KNVvL dunkt me.
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04
Re: Zweefvliegradar, de KNVvL en het failliet van Glidertrac
Voor MEER INFORMATIE.Kerstens schreef:Gebruiken die scheepvaart transponders hetzelfde signaal als die van zwevers?
En er is nogal een aanzienlijk prijsverschil. Voor DEZE TRANSPONDER betaalde ik Eur. 449,00 (bij andere zaak) voor ons bootje.
Kees Hordijk
Kees Hordijk
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
KEES AERO NAUTICAL SERVICES