Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Jan Ritsma » 14 mar 2014, 13:28

De commissie sportzaken van de KNVvL heeft het 100 km driehoekrecord dat met 192,65 km/u gevlogen was, na dat het officieel erkend was weer ingetrokken.
Op de recordpagina staat dat dit is gebeurd omdat het declaratietijdstip in de igc-file een tijd toont die na het voor de eerste maal vliegen van de task ligt. (de task werd twee maal gevlogen)

Het probleem is dat de Nederlandse regels geen declaratie eisen in de IGC-file. De opdracht was schriftelijk gedeclareerd voor de aanvang van de vlucht en die declaratie was ondertekend door de sportcommissaris. Geen twijfel mogelijk dat de vlucht niet voor de aanvang was gedeclareerd.

Er is in verband met deze onplezierige zaak een extra bladzijde aan de recordverslagen toegevoegd, die wat meer informatie geeft.

Er loopt een bezwaar bij de KNVvL.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door vanzomeren » 17 mar 2014, 07:36

Op de website van de commissie sportzaken op zweefportaal staat dit:
De declaratie van de brevetvlucht (met coordinaten van de opdracht) vindt plaats in de logger. Op het vluchtdeclaratieformulier wordt vermeld dat de declaratie in de logger heeft plaatsgevonden. De coordinaten van de opdracht behoefen dan nadien niet op het vluchtdeclaratieformulier te worden ingevuld. (verwijzen naar loggerfile). Bij voorkeur wordt de declaratie niet middels het vluchtdeclaratieformulier vastgesteld. Indien wel, dan dient deze voorafgaand aan de vlucht te worden ingevuld en door een sportcommissaris te worden getekend. Laatste tijdstip declaratie logger of declaratie middels vluchtdeclaratieformulier is bepalend. Coordinaten dienen (verplicht !!) opgegeven te worden in het volgende formaat: graden, minuten en decimale (drie posities) minuten.
Wel vreemd dat je uit het laatste deel van de tekst zou kunnen begrijpen dat een geschreven declaratie ook goed is. :?
http://www.csz.zweefportaal.nl/main/art ... p?cat_id=2

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Jan Ritsma » 17 mar 2014, 09:30

vanzomeren schreef:Op de website van de commissie sportzaken op zweefportaal staat dit:
De declaratie van de brevetvlucht (met coordinaten van de opdracht) vindt plaats in de logger. Op het vluchtdeclaratieformulier wordt vermeld dat de declaratie in de logger heeft plaatsgevonden. De coordinaten van de opdracht behoefen dan nadien niet op het vluchtdeclaratieformulier te worden ingevuld. (verwijzen naar loggerfile). Bij voorkeur wordt de declaratie niet middels het vluchtdeclaratieformulier vastgesteld. Indien wel, dan dient deze voorafgaand aan de vlucht te worden ingevuld en door een sportcommissaris te worden getekend. Laatste tijdstip declaratie logger of declaratie middels vluchtdeclaratieformulier is bepalend. Coordinaten dienen (verplicht !!) opgegeven te worden in het volgende formaat: graden, minuten en decimale (drie posities) minuten.
Wel vreemd dat je uit het laatste deel van de tekst zou kunnen begrijpen dat een geschreven declaratie ook goed is. :?
http://www.csz.zweefportaal.nl/main/art ... p?cat_id=2
Deze tekst was mij tot voor kort niet bekend. Bovendien laat juist dit gedeelte van de regels blijken dat voor het vliegen van een Nederlands record juist geen declaratie in de logger vereist is, althans niet voor 19 februari 2014.

Als we naar de website van de CSZ gaan, dan vinden we daar twee knoppen, beide genaamd "richtlijnen loggers". De ene knop staat onder brevetvluchten (zilver, goud, diamant, etc.). Omdat ik die oorkondes (brevetten zijn het eigenlijk niet) al twintig jaren heb, kijk ik niet meer op deze pagina.
De tweede knop, met de zelfde naam, staat onder "recordvluchten" en daar lees ik onder het zelfde punt:
4.De beschrijving van de vlucht vindt plaats op het vluchtdeclaratieformulier. De vluchtopdracht wordt tevens vastgelegd in de vluchtcomputer; deze opdracht is bepalend voor de vluchtuitvoering. Het declaratieformulier moet vóór de aanvang van de vlucht door de verantwoordelijke sportcommissaris worden getekend.
.

Uit deze tekst blijkt niet dat er een geldige declaratie in een logger vereist is en juist door het grote verschil in tekst met het logger gebruik van de brevetvluchten wordt benadrukt dat dat voor Nederlandse recordvluchten niet het geval is.
Dit alles nog afgezien van het feit dat de mutatie data niet kunnen kloppen en duidelijk niet zijn bijgewerkt toen deze tekst er op gezet werd.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Jan de Hulster » 19 mar 2014, 07:33

Als ik het goed lees op de website van csz, is het betreffende formulier intussen van weer een nieuwe datum voorzien.

En wel 20-02-2014. (Althans onder aan de pagina)

http://home.wxs.nl/~kpt9/richtlijnen.htm

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Kerstens » 20 mar 2014, 12:17

En bovenaan de pagina staat nog 19-2-2014.......

Moeten dit soort dingen niet wat strakker geregeld worden met een pdf download waar alles netjes in staat + change log? Op zo'n website gaan dingen veel makkelijker fout/veranderd.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Jan de Hulster » 21 mar 2014, 10:26

Natuurlijk moet dat strakker geregeld gaan worden.
Alleen al vanwege dit ontstane conflict.

Maar het is natuurlijk een beetje hobby/aardigheid die brevetten, dus daar zit het ook in.

Op de CIV website heb ik altijd getracht (ook hobby) zo goed als mogelijk het juiste document te plaatsen met datum voor de theorie vakken en andere zaken.
Maar een inzichtelijk versie beheer is natuurlijk nog juister......

(Wie weet moet het wel tzt van EASA....?)

Ik herinner me een conflict tussen mij en de NLA over het wel of niet verlengen van mijn TMG bevoegdheid.
Ik vloog al jaren geen TMG meer, maar op basis van SEP en RPL(G) had ik er recht op tot 31 december 2004.
Dat werd geweigerd, maar de verlenging was aangevraagd medio december 2004 en de uitvoering van de aanvraag was door NLA begin januari 2005 door achterstand.
Ik kreeg uiteraard, na E- mail wisseling, gelijk.
Ik had de desbetreffende AIC-B of MAL , geldig tot 31 december 2004, natuurlijk nog achter de hand, maar die was in januari 2005 natuurijk al verwijderd van de website.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Jan Ritsma » 21 mar 2014, 11:59

Jan de Hulster schreef:Ik herinner me een conflict tussen mij en de NLA over het wel of niet verlengen van mijn TMG bevoegdheid.
//
Ik kreeg uiteraard, na E- mail wisseling, gelijk.
Denk je dat je ook "uiteraard" gelijk had gekregen als het om een door de KNVvL uitgegeven brevet gegaan zou zijn?

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Jan de Hulster » 21 mar 2014, 13:21

Wat ik wilde aangeven is/was:
-goed gedocumenteerde versies van stukken zijn een must.
Dat als regels veranderd gaan worden je dit op tijd moet communiceren, zodat mensen die gebruik maken van die regels hier op tijdig kunnen anticiperen.

-dat in dit TMG voorbeeld de NLA destijds ook een fout maakte, ondanks/binnen hun eigen regelgeving en stukken en ambtenaren.

Maar als je hen (NLA destijds) daar op wijst ze de zaak uiteindelijk wel corrigeren.

Of dat in jouw geval gaat gebeuren onder de vlag van de KNVvL, geen idee.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Jan Ritsma » 21 mar 2014, 16:03

Jan de Hulster schreef:Wat ik wilde aangeven is/was:
-goed gedocumenteerde versies van stukken zijn een must.
Dat als regels veranderd gaan worden je dit op tijd moet communiceren, zodat mensen die gebruik maken van die regels hier op tijdig kunnen anticiperen.

-dat in dit TMG voorbeeld de NLA destijds ook een fout maakte, ondanks/binnen hun eigen regelgeving en stukken en ambtenaren.

Maar als je hen (NLA destijds) daar op wijst ze de zaak uiteindelijk wel corrigeren.

Of dat in jouw geval gaat gebeuren onder de vlag van de KNVvL, geen idee.
Wat ik wilde aangeven was, dat er bij de KNVvL weinig geregeld is voor de bescherming van de gene die van hen afhankelijk is.
De KNVvL is een samenraapsel van hobbyisten die om de meest uiteenlopende redenen zich in een bestuurlijke functie genesteld hebben. Bezwaar maken bij de KNVvL is meestal vruchteloos. Er bestaat geen enkele procedure daarvoor. Als je iemand bij de KNVvL wijst op een fout, dan krijg je geen antwoord, of ze beginnen over een volslagen ander onderwerp. Als je aanhoudt, krijg je wederom domweg geen antwoord.
Bij de IL&T ligt dat heel anders. Daarom maak ik mij zorgen, als de KNVvL de EASA brevetten zou gaan uitgeven.

Overigens staat dit hele verhaal los van mijn bezwaar over dat 100 km record en met de CSZ heb ik tot nu toe alleen maar goede ervaringen.

Het bezwaar heb ik per Email ingediend bij de CSZ en bij de verantwoordelijke persoon van het hoofdbestuur die sporzaken onder zich heeft. Van de CSZ kreeg ik een ontvangstbevestiging maar van het HB taal noch teken. De CSZ gaat het niet zelf behandelen. Wie dat wel gaat doen is volstrekt onduidelijk. Wordt vervolgd ;)

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Commissie sportzaken KNVvL trekt record in!

Bericht door Jan Ritsma » 14 mei 2014, 10:22

Zoals ik hier boven al opmerkte, is het een vorm van beleid binnen de KNVvL om per decreet te regeren en vooral niet te discussieren. Als een lid het waagt om bezwaar te maken en dat netjes opstelt en motiveert, hoeft hij geen antwoord te verwachten. Negen weken nadat ik mijn bezwaar bij de KNVvL indiende heb ik nog steeds geen reactie van de commissie sportzaken, hoofdbestuur, of welke andere instantie binnen de KNVvL dan ook.

Laat iedereen zich twee maal afvragen of ze ECHT willen dat de KNVvL wettelijk vereiste papieren gaat uitgeven want dan zijn we aan de heidenen overgeleverd..

Hieronder volgt de Email die ik vandaag aan hoofdbestuur en commissie sportzaken verzond:
Geachte heer Wijnands,

Per Email van 5 maart j.l. zond ik U een bezwaarschrift met betrekking tot het intrekken van één van de door mij in Afrika gevlogen zweefvliegrecords.
Tot mijn teleurstelling en verbazing heeft de KNVvL noch bij monde van de commissie sportzaken, noch bij monde van het hoofdbestuur hier op gereageerd.
Ik had verzocht om binnen een redelijke termijn van 2 weken antwoord te mogen ontvangen.

Hierbij verzoek ik nogmaals binnen een termijn van 2 weken, om een inhoudelijke en gemotiveerde beslissing van de KNVvL.

Met vriendelijke groet,

J. Ritsma

Plaats reactie