Twee dagen opdrachten van rond de 400 km in de open klasse en die waren erg makkelijk te vliegen!
De eerste dag was blauwthermiek beloofd maar bleek mooie cumulusthermiek te leveren. De snelheden waren erg hoog Hadriaan vloog zelfs 116 kmh mede door een uitgekiende starttijd.
Zondag was het inderdaad blauw. de snelheden lagen wat lager, zo rond de honderd kmh.
Helaas maakte ik een duur technisch foutje door netjes buitenom het keerpunt bij Malden te vliegen. Omdat ik geen fix in de bearcan had kreeg ik 100 strafpunten en dat kostte me de derde plaats. Jammer, maar de fotosector, die ik wel correct was doorgevlogen telt nu eenmaal niet meer mee. Hoe dit kon gebeuren? Tja, achter het keerpunt cirkelden een paar kisten en die bel wilde ik meepakken. Ik was gewoon niet voldoende geconcentreerd op het ronden van het keerpunt
Hoewel sommige lieden dit ongetwijfeld aan mijn leeftijd zullen willen toeschrijven zoek ik het toch op een ander vlak . Tijdens een Nationele te Terlet (vroeger kon die daar nog gehouden worden) bleek het oplijnpunt (de brandtoren) dagen achtereen herhaaldelijk gemist te zijn door verschillende vliegers. Men was al geconcentreerd op de finish en veronachtzaamde de sector van de brandtoren.....
Een tweede handicap was dat ik de tweede dag met remkleppen vloog. De wieldeurtjes bleven openstaan. Zie foto: Wat ik miste bij de opdracht was een duidelijke opgaaf van verboden gebieden die vrijgegeven waren en maximale afvlieghoogte maximale afvliegsnelheid etc. Dat mag niet ontbreken. Zo bleek bij het ronden van Borkenberge het keerpunt in een restricted gebied te liggen op de tweede dag. Ook de afvliegsnelheid was vastgesteld op 150 kmh maar dat hoorde ik kort voor de start toevallig van een andere deelnemer. Dit zijn echt zaken die schriftelijk moeten worden uitgereikt vind ik.
Verder heeft het geen zin om een maximale afvliegsnelheid op te geven zonder een maximale afvlieghoogte. Iedere verstandige vlieger wil immers zo hoog mogelijk starten en zal dus de laatste meters richting de startlijn met beste glijhoek afleggen. Alleen als er een maximale afvlieghoogte gegeven wordt dan is het zinvol om snelheidsbeperkingen te geven om te voorkomen dat mensen met maximum snelheid (of zelfs meer ) onder die hoogte door gaan duiken.
Wat mij genoegen deed was de mededeling tijdens de briefing dat Dutch Mil nederig verzocht had om onze transponder niet te gebruiken wegens ernstige technische problemen door overbelasting van hun computers
Nog even en het aanzetten van een transponder in een zweefvliegtuig wordt verboden......
Foto's heb ik dit maal niet gemaakt. Als deelnemer heb je daar niet zo veel tijd voor, en tegen Oedske Osinga kan ik zeker wat aantallen en kwaliteit betreft toch niet op. Zie:Nieuwe NOTAM:
DUE TO A TEMPORARY SYSTEM DEGRATION AT THE MILATCC NIEUW MILLIGEN TRANSPONDER USE IN THE TMA B AND BELOW THE TMZ C AND TMZ E IS PROHIBITED FOR ALL VFR TFC.
MIL TFC IS EXCLUDED. IFR TFC WILL BE KEPT CLEAR OF MENTIONED AREAS AS FAR AS PRACTICAL.
M0993/10
FROM: 27 JUN 2010 08:06 TO: 27 JUN 2010 22:00
http://picasaweb.google.com/oedske/Sall ... 6Juni2010#
http://picasaweb.google.com/oedske/Sall ... 7Juni2010#
Nog meer foto's? Als U er geen genoeg van kunt krijgen:
http://picasaweb.google.com/antoine.megens/S2D2010#
http://www.cortes.net/gp/S2D2010/
De igc-files van de open klasse kunt U hier downloaden in een handzaam rar-file-tje
De uitslagen zijn te vinden op: http://www.soaringspot.com/s2d_2010/results/
Met dank aan de vliegclub Salland en met name de wedstrijdleiding die deze fantastische twee dagen mogelijk maakten