Nutteloze geldverspilling

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Nutteloze geldverspilling

Bericht door Jan Ritsma » 25 jun 2013, 11:35

Van 30 juni tm 12 juli 2013 worden in Issoudun (F) de Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen voor vrouwen gehouden in de 15 meter, standaard- en clubklasse.
Voor Nederland zal Natasja van der Neut gaan deelnemen in de standaardklasse.
Team Captain is Hans Spekkers.
We hebben het over een zweefvlieger die in 2011 op een regionale wedstrijd 70% gescoord heeft.
Daarna in 2012 op de Franse kampioenschappen voor vrouwen 57%.
Beide wedstrijden met een dimfactor van 0.33 (grote geluksfactor).
Totaal aantal wedstrijden in de laatste twee jaar 2 (!).
Geen Nederlandse wedstrijden bekend.

Moeten we daar KNVvL geld in gaan steken om die mee te laten doen aan een Wereldkampioenschap??
Zinloos. Wat de Nederlandse heren in de 15m en 18m klasse op de EK in Vinon deden is ook al niet erg duidelijk.
Bij een bergwedstrijd is gedegen lokale kennis een must, plus nog eens een heleboeld bergwedstrijdervaring.

De selectiecriteria moeten echt nodig op de schop.

Mr T
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2010, 17:50

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Mr T » 27 jun 2013, 20:55

Jan Ritsma schreef: ...Moeten we daar KNVvL geld in gaan steken om die mee te laten doen aan een Wereldkampioenschap??
Zinloos. Wat de Nederlandse heren in de 15m en 18m klasse op de EK in Vinon deden is ook al niet erg duidelijk.
Bij een bergwedstrijd is gedegen lokale kennis een must, plus nog eens een heleboeld bergwedstrijdervaring.

De selectiecriteria moeten echt nodig op de schop.
Wat zijn de selectiecriteria? Is het niet zo dat Natasja de enige is die mee wilde doen? Bij voldoende competitie is het logisch dat de beste(n) word(en) afgevaardigd; bij gebrek aan concurrentie degene die wil en kan.
Een kans op een podiumplaats is bij geen enkele sport een voorwaarde, wel kunnen er kwalificatie-eisen gehanteerd worden; maar dat is een zaak van de organisatie van de Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen voor Vrouwen. Als je kijkt naar het laatste EK voetbal kun je je ook afvragen wat de 11 Nederlandse heren van Oranje daar deden :hilarius:

Gebruikersavatar
Grietje Wansink
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2010, 13:11

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Grietje Wansink » 28 jun 2013, 07:13

Ik ken geen ins and outs inzake de deelname van Natasja maar ik wilde ook graag mee doen en mocht niet. Dit was een aantal WK's terug.
Ik wilde op eigen kosten overigens.

Grietje

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Jan Ritsma » 30 jun 2013, 22:18

Er blijkt plotseling een complete vrouwenkernploeg te bestaan :)
De algemeen coach is, U raad het al, Frouwke Kuijpers.

Ik ben op zoek gegaan in het topsport beleidsplan naar de eisen die gesteld worden voor de kwalificatie van vrouwen voor deze kernploeg. In het TSBP komt het woord vrouwen en vrouw echter helemaal niet voor. Dan maar het woord "dames" als keyword opgegeven, en warempel, daar heeft het TSBP van gehoord. Althans, er wordt in het TSBP even genoemd dat er een WK voor dames bestaat.
Een tweede hit in het TSBP laat de bedragen zien die voor een "dames" WK kunnen worden uitgegeven door de KNVvL.
Dat bedrag blijkt afhankelijk van de omvang van het team dat op reis gaat en varieert van €10.000,- tot €19.000,-

Het zou in dit geval wel eens 19.000 kunnen worden, want Frouwke lijkt daar ook aanwezig en er is ook een teamcaptain.
Twee crew betekent 19.000,- Of de KNVvL dat nu betaalt is nog niet duidelijk en hoe de kwalificatie verloopt evenmin.

Ik heb de CW&S gevraagd waar ik de kwalificatie eisen kan vinden. Die broeden nu al enige dagen op een antwoord. Zodra dat er is komt er meer.....

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Kerstens » 01 jul 2013, 13:53

10.000 tot 19.000,- euro? Niet 1000 tot 1900 euro?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Jan Ritsma » 01 jul 2013, 17:47

Eén van de berichtjes van de WK dames van vandaag begint als volgt:
Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen 2013 Vrouwen - Issoudun

Dag 2
Zo, alle dames hangen in de lucht en kunnen zich opmaken
Kerstens schreef:10.000 tot 19.000,- euro? Niet 1000 tot 1900 euro?
Kijk zelf maar.....
kosten.jpg
(43.07 KiB) 2164 keer gedownload

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Kerstens » 02 jul 2013, 10:05

Moet de KNVVL als afvaardigend land ook nog iets betalen, bovenop het inschrijfgeld van de deelnemers?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Jan Ritsma » 02 jul 2013, 11:27

Op dit moment heb ik wat antwoorden van de CW&S.

Voor de samenstelling van de vrouwenkernploeg en de uitzending naar WK bestaan GEEN regels op dit moment.
Volgens de CW&S hebben ze wel hun best gedaan in het verleden om vrouwen naar de WK te sturen maar ze wilden of konden niet.

Hierna vroeg ik welke bedragen er voor deze vrouwen WK zijn uitgetrokken:
De CW&S zegt dat ze €750,- hebben betaald, hetgeen gelijk is aan het inschrijvingsgeld en verder niets.

Omdat ik me niet voor kon stellen dat Frouwke op eigen kosten in Issoudun zit, vroeg ik daarna gericht naar haar status:
De CW&S laat weten dat de KNVvL voor Frouwke niets betaalt, maar dat ze er is in de functie van "steward".
Dat laatste betekent dat de organisatie haar kosten betaalt (vooroordelen bevestigd) :)

De teamcaptain schijnt dus op eigen kosten mee te gaan!

Het probleem dat ik met de gang van zaken heb is:
1) Dat er geen regels zijn voor dit gesubsidieerde vliegen en dat het daardoor ook niet gecontroleerd kan worden.
Regels voor het door de KNVvL gesubsidieerd vliegen, moeten van te voren worden opgesteld, zodat iedereen kan zien wie er aan voldoet en wie niet. Dat hoort niet in achterkamertjes bedisseld te worden, zelfs niet als dat met de beste bedoelingen zou gebeuren. Objectiviteit is een erg zwak punt in deze zaak.

2)Deelname aan een WK behoort alleen te kunnen als er aan degelijke ervaringseisen is voldaan.
Niet door iemand die twee jaar geleden ooit 70% heeft gescoord op een vrouwen wedstrijd met een weightfactor van 33% en in het totaal twee meerdaagse wedstrijden in twee jaar. Dat is, behalve weggegooid geld ook nog eens vragen om ongelukken.

Tot nu toe scoorde onze Nederlandse deelneemster de eerste twee dagen steevast de laatste plaats. Gisteren, met een verschil van 500 punten met de één na laatste. Het was de enige buitenlanding in de standaardklasse. Verder was er paniek. Na de start werd het verslag op de website drie uur onderbroken. De SEI was geland in een daarvoor ongeschikt veld en had een grondzwaai gemaakt. Het was onzeker hoe het was afgelopen.
Hier het officiele verslag daarvan:
Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen 2013 Vrouwen - Issoudun
De SEI is weer terug op het veld na een buitenlanding in hoog gras. Er lijkt geen schade aan de kist te zijn en Natasja heeft alleen een deukje in haar ego opgelopen.
Het woordje "lijkt" betekent dat niet alle twijfel is weggenomen en dat de kist nader geinspecteerd moet worden.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Peter » 06 jul 2013, 10:04

Dit staat op de WK vrouwenwebsite over gisteren:
Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen 2013 Vrouwen - Issoudun
De Sei is veilig geland, gewassen en in de doos van Toozz gestopt.
Een hele 15 meterkist!? :frown:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Nutteloze geldverspilling

Bericht door Jan Ritsma » 07 jul 2013, 09:22

Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen 2013 Vrouwen - Issoudun
De Sei is net afgevlogen voor een race van 434km. Fingers crossed again. Haar hele klasse heeft trackers mee. De race is te volgen op livetrack24.com.
Was het laatste bericht. De berichtgeving wordt wat summier.... We weten dat onze Nederlandse vedette gisteren rond halftwee is afgevlogen en zitten nog steeds met de "Fingers crossed again" of alles goed is afgelopen :stress: . De wedstrijdleiding heeft laten weten dat Nederland kans gezien heeft om voor de vierde opeenvolgende keer beslag op de laatste plaats te leggen. :sad:

09:30 laatste update, het is goed afgelopen :tup:
Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen 2013 Vrouwen - Issoudun

Goedemorgen, vandaag weer een stralende dag. Helaas stond de Sei gisteren weer buiten. Natasja ok, de Sei ok, geen schade. De fransen beloven voor vandaag betere condities. Gaan we ze geloven?

http://schade.sja/schade.sja

4 minuten geleden

Plaats reactie