Max & Max vliegen records vanaf Douglas (ZA)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Max & Max vliegen records vanaf Douglas (ZA)

Bericht door Webmaster » 31 dec 2012, 09:31

Deze poging lukte nog niet, maar dat zal beslist gaan veranderen.
Max Dolfin schreef het onderstaande stukje bij de eerste poging. Het weer ten noorden van Douglas is vaak veel beter dan in de directe omgeving van Gariepdam en dat mag ook wel dit jaar ;)
Haha, 30-12-2013 is voor mij een heuglijke dag want dan ben ik 64 en dan nog vliegen ook, en in mooi weer, en op een fraaie kist en dan ook nog met een aardige maat, Max Leenders( eigenaar van de UFO, een Nimbus4-DM).
Gisteravond aangekomen in Douglas na een mooie reis en besloten om het de 1e dag niet meteen te gek te maken, dus de kist verzorgd en nagekeken en om 13.45 op pad voor een outandreturn van 750 km, na een wat aarzelend begin werd het echt goed met oost van ons allemaal buien. Helaas groeiden deze buien aan elkaar zodat we de opdracht niet echt hebben af kunnen maken maar 670 km met een basis van uiteindelijk 5000 mtr en een snelheid ruim boven de 120 is natuurlijk best genieten.
Het beste stuk bewaard want voor een buienlijn langs ruim 100 km kunnen doorvliegen met 1600 mtr hoogtewinst is uniek, we vlogen een been van 210 km met 2 bellen!
Mooi begin, morgen verder,
m.vr.gr. Max Dolfin & Max Leenders
Zie: http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gl ... Id=2805025

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Max & Max vliegen records vanaf Douglas (ZA)

Bericht door Webmaster » 13 jan 2013, 20:18

Vandaag vlogen Max Leenders en Max Dolfin een gedeclareerde 1100 km Fai driehoek van af Douglas in Zuid Afrika.
De snelheid bedroeg 144 km/u. Dat betekent een nieuw Nederlands record!! Zie OLC

Commentaar van Max:
Declared 1100 km FAI triangle @ 144.59km/h. New Dutch national record, and the first flight >1000km from Douglas Backhouse!

Twijfels, in doubt, keuzes, choices, wat te doen op deze zondag? Dat het fraai weer zou worden was duidelijk maar we hadden besloten om of een 800 FAI- of een 1100 FAI-triangle te declareren; beide zijn verbeterbare records bij goed weer. We besloten uiteindelijk voor de 1100 te gaan, voorwaarde was natuurlijk wel een vroege start om 10.40 uiterlijk.
Om 10.20 lijkt het nog steeds compleet dood maar we gaan toch naar de startplaats want klaar staan is het motto. Om 10.30 verschijnen de 1e pufjes en om 10.39 kiezen we het luchtruim in 2 fases, bij de 1e poging werden we door de pittige crosswind verrast maar bij de 2e ging het ok en we klimmen uit op de motor tot 1000 mtr. agl. Dat is ook ongeveer de basis dus naar het startpunt en over de lijn.
Op koers doen de pufjes al hun uiterste best om op bellen te gaan lijken, 2 mtr stijgen is toch al ok, de volgende geeft al 3 mtr en de volgende ook en we kunnen klimmen naar bijna 2000 mtr agl en als beloning krijgen we enkele zuurstofstootjes. Dit belooft wat!
Inderdaad ontwikkelt het weer zich uitermate positief en al rap gaat het stijgen naar 4 mtr en meer en stijgt de basis naar ruim 3000 mtr agl, is ons natuurlijk welkom.
Dan krijgen we toch een wat moeilijker stukje, nog voor ons eerste keerpunt “Twee Rivieren” heel weinig en kleine cumuls en behoorlijk turbulent.
Beetje gas terug maar we vliegen al met een gemiddelde van bijna 120, dus dat beloofd wat want ons volgende been komt in zicht en dat ziet er bijzonder fraai uit. Een basis van rond de 5000 mtr en stijgen van 5 mtr, er hoeft hier niet heel veel te worden gedraaid, en onze grondsnelheid bij het steken loopt op naar 270 km. Al rap vliegen we 130 km gemiddeld en de vooruitzichten zijn werkelijk uitstekend, het lijkt erop dat het gaat lukken want onze eta is al 30 min voor sunset en het gaat nog steeds lekker met goed vooruitzichten. We passeren Upington dan ook aan de westzijde op riante hoogtes en ons volgende been ziet er nog steeds goed uit. Toch wordt het na het wenden van het keerpunt allemaal al wat minder met het stijgen en we besluiten om hoog te blijven, op dit been gooien we onze plannen om er nog wat kilometers bij te sprokkelen uit het raampje want het wordt gaandeweg steeds moeilijker om een fatsoenlijke bel te vinden; we nemen genoegen met 3 mtr en moeten af en toe zelfs wat omvliegen om onder de uitspreidende cumuls er nog één te vinden met een redelijk platte onderkant.
Toch maken we nog steeds goede voortgang en onze gem. snelheid is opgelopen tot 140.
Na ons laatste keerpunt vlakbij de TMA van Kimberley hebben we bijna 600 mtr over voor de final-glide en met ruim 200 op de klok maken we dan ook onze laatste steek.
Over de lijn en 1100 km achter de kiezen met ruim 144 km p/uur. Wat een fantastische dag met optimaal zweefvliegplezier; beter kan het nauwelijks worden.
Nu maar weer afwachten wat morgen gaat brengen.
Max Dolfin.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Max & Max vliegen records vanaf Douglas (ZA)

Bericht door Webmaster » 24 jan 2013, 19:54

Het is Max Leenders gelukt om het snelheidsrecord op de 800 km te breken. Het oude record stond op mijn naam met een snelheid van 130 km/u met een Ventus 2 15 meter. Hoewel de wolkenbasis op 5000 meter zat en er 5 tot 7 meter/sec stijgen werd voorspeld was het gebied door de ontwikkeling van onweersbuien niet echt betrouwbaar. Dat maakt het een schitterende prestatie van Max om onder die omstandigheden toch zo snel te vliegen. :tup:
Het nieuwe record zal rond de 137 km/u komen te liggen.

Het commentaar van Max m.b.t. deze vlucht volgt hier onder:
Na een paar ontzettend prettige dagen met de dames, en dus zonder zweefvliegen, te hebben doorgebracht, en dat was echt een leuke afwisseling in het noeste en zware bestaan van ons vliegers, werd er weer eens een dagje naar de UFO omgekeken. De weersvoorspelling was dan ook goed met cumuls, 5000 basis en ook nog goed stijgen en niet al te veel wind. We besloten dan ook om vandaag weer eens the good and old 800 km FAI triangle van stal te halen en vandaag te proberen om deze 800 binnen de 6h06 min af te leggen, dit is n.l. nodig voor een rekord. Nu klopte de voorspelling allemaal wel min of meer maar we vonden wel wind(ruim 30 km tegen op het 1e en laatste been) en er was niets gezegd over een stuk tamelijk overleden en helblauwe lucht voor en na het 2e keerpunt, zeker een 100 km overleven dus, en over het ontwijken van onweersbuien hebben we vandaag weer veel geleerd. Ondanks deze factoren, of mogelijk wel dankzij, slaagden we er toch in om vanaf de start het tempo erin te houden en tot het laatst bleef het spannend of we het konden halen omdat allerlei buien, en de bijbehorende dode stukken in de buurt ons een desperate steek lieten maken in de richting weliswaar van beter weer maar ook 35 gr van koers en tegen de wind. Op dit soort momenten heb je best support nodig en is het goed dat er 2 piloten zijn om elkaar de bel in te lullen, je zou in de verleiding komen om op te geven. Toch pakt onze berekende gok uitstekend uit, we vinden de 4.2 mtr, en even later zoemen we met 220 op de klok op 4400 mtr op 50mtr onder een airway door en een klein stukje voorbij de airway kunnen we nog wat klimmen. De Mc-Craedy naar 1 en we zitten 700 mtr boven glijpad en zowaar blijken de buien Douglas nog net niet bereikt te hebben en finishen we met een snelheid van bijna 137 km, een nieuw record en een verbetering van het oude met ruim 6 km/h. Tevens hebben we een heerlijke dag zweven achter de rug en gaan dat nu vieren.

Plaats reactie