Weer nieuw record Max Leenders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Weer nieuw record Max Leenders

Bericht door Jan Ritsma » 16 jan 2012, 19:56

Mijn zojuist gevlogen record op de 700 km driehoek (136 kmh) is alweer kapot gevlogen door Max Leenders (140 kmh) :!:
Het blijft goed weer in Zuid-Afrika dus houd de OLC in de gaten!
De Lijst op de voorpagina van zweefvliuegenonline is dienovereenkomstig aangepast.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Weer nieuw record Max Leenders

Bericht door Sieb » 17 jan 2012, 00:01

Ik vind toch eigenlijk dat nationale records hun TO field in NL moeten hebben. Is de uitdaging ook weer terug en de competitie ook meteen groter.

(maar deze ACvZ/GeZC-vliegers combi laat wel zien waar de echte vliegers zitten :pfft: )

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Weer nieuw record Max Leenders

Bericht door Jan Ritsma » 17 jan 2012, 07:29

Sieb schreef:Ik vind toch eigenlijk dat nationale records hun TO field in NL moeten hebben. Is de uitdaging ook weer terug en de competitie ook meteen groter.

(maar deze ACvZ/GeZC-vliegers combi laat wel zien waar de echte vliegers zitten :pfft: )
Die categorie (met take off in Nederland) is er ook Sieb. Dat heten binnenlandse records. Voor nationale records is alleen de Nederlandse nationaliteit vereist. Door al onze luchtruimbeperkingen zijn die binnenlandse records voor een groot deel nauwelijks of niet te vliegen. Bovendien moet je wat medewerking hebben van de instantie die je opsleept of liert. In mijn geval deed die er alles aan om mijn pogingen te doen mislukken. Ik heb al twee keer beleefd dat ik te horen kreeg dat er rond het veld een maximum snelheid voor zweefvliegtuigen gold (Terlet). Toen dat tegen de records niet bleek te helpen keek men erg sip en niet begrijpend ;) .

Het is al lang geleden en daarom kan ik het nu wel vertellen. Ook in Australie gebeurden dit soort pesterijtjes.
Op Tocumwall was ooit een geliefde instructeur uit de lucht gevlogen door een gast die daar een zoemer maakte.
Dus werd er een maximum snelheid voor zweefvliegtuigen ingesteld. Men wist dat ik daar records kwam vliegen, nam mij even terzijde om me daar expliciet op te wijzen. Ieder record dat ik vloog en waarvan de logger uitwees dat ik sneller had gevlogen dan 150, zou worden afgekeurd. Nu wist ik, dat twee dagen eerder Gerrit Kurstjens en Pam Hawkins (die politiek op handen gedragen werden ter plaatse) beiden een prachtig record hadden gevlogen. Ik antwoorde: "dat is goed. Laten we daar nu direct mee beginnen. We gaan nu naar kantoor, jij zoekt de files van Pam en Gerrit op, en checked de snelheid. Als die boven de 150 ligt, keur jij als sportcommissaris één of beide records af". Ik werd glazig aangekeken, het hoofd tegenover mij begon langzaam te schudden, de persoon draaide zich om en liep zonder verder een woord te zeggen weg. Ik heb geen problemen meer gehad. Zo gaat dat kennelijk in de zweefvliegwereld.

Tegenwoordig gebruik ik altijd een remote startpunt/finishpunt om iedere discussie bij voorbaat uit te sluiten.
En dan komt de chef van het volgende veld, die zegt:" waarom start en finish je niet boven het veld. dat is toch veel leuker?
Zucht :twisted: "

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Weer nieuw record Max Leenders

Bericht door Ruud Holswilder » 17 jan 2012, 12:23

Het aanpassen van je snelheid al naar gelang de omstandigheden heeft gewoon te maken met goed vliegerschap.
Eigenlijk zou je daarvoor geen regeltjes hoeven op te stellen.
Een remote finish point lijkt mij een goede keuze i.p.v. een finish boven vliegveld met veel lokaal verkeer.

Dat ongeluk na een finish op Tocumwall kostte wel het leven van drie mensen :sad:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Weer nieuw record Max Leenders

Bericht door Jan Ritsma » 17 jan 2012, 13:25

Ruud Holswilder schreef:Het aanpassen van je snelheid al naar gelang de omstandigheden heeft gewoon te maken met goed vliegerschap.
Eigenlijk zou je daarvoor geen regeltjes hoeven op te stellen.
Klopt.
Ruud Holswilder schreef: Een remote finish point lijkt mij een goede keuze i.p.v. een finish boven vliegveld met veel lokaal verkeer.

Klopt. Daarom doe ik dat nu ook altijd. Het scheelt ook alle blikken vanaf de grond die vaak meer kommentaar kunnen bedenken dan jij en ik samen kunnen beantwoorden. Het bevalt me dus uitstekend.
Ruud Holswilder schreef: Dat ongeluk na een finish op Tocumwall kostte wel het leven van drie mensen :sad:
Ja, dat klopt. De man die finishte plus de twee inzittenden van de tweezitter die in het circuit vloog.
Daar doe ik ook niets aan af.
Na zo'n ongeval ontstaat er echter een dadendrang. Dat mag niet meer gebeuren! En daarna worden de meest idiote beslissingen genomen. Je kan natuurlijk ook de mensen briefen dat ze eerst vragen of er iemand in het circuit zit. Je kan ze verklaren dat ze vooral goed naar boven kijken voordat ze aan de knuppel trekken en niet alleen naar voren.
Maar het opleggen van een maximum snelheid aan iemand die een snelheidsrecord wil vestigen, is net zo idioot als het instellen van een maximum snelheid op een zoutvlakte in Mexico waar ze net bezig zijn met een auto met straalaandrijving het wereld-land-snelheidsrecord te breken. Daar komt nog bij dat het helemaal de vraag is of een havenmeester de bevoegdheid heeft om zo iets te effectueren.
Maar goed, laten we aannemen dat zo'n regel rechtsgeldig is, dan geldt die regel natuurlijk voor iedereen en moet je Pam en Gerrit hun record afnemen. Dat ik met dat laatste argument alle tegenstand brak geeft natuurlijk wel ernstig te denken.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Weer nieuw record Max Leenders

Bericht door Jan Ritsma » 27 jan 2012, 23:25

En weer heeft Max Leenders records gebroken. Gisteren op der 600 km retour 141 kmh gevlogen en vandaag bijna 146 kmh op de 800 km retour :!:
Dus, wederom twee nieuwe nationale records in de open klasse!!

Plaats reactie