Zweefvliegradar en de wet op de Privacy

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Zweefvliegradar en de wet op de Privacy

Bericht door Webmaster » 21 apr 2013, 10:34

Elders ontving ik het volgende schrijven:
Dag Jan,

Mooie setup die je daar klaar hebt. Echt verbaast over de mogelijkheden.
En net die mogelijkheden roepen een vraagteken op. Hoe doe je dat met de Privacy?
Stel dat een piloot helemaal niet wil dat zijn vluchtje door derden zomaar online te rapen valt.
Want het lijkt me duidelijk dat de piloot hier helemaal geen inbreng heeft in het al dan niet publiceren van z'n gegevens.
Bovendien ga je hier Big Brother spelen. Ik zou haast gaan denken dat hier een lijntje wordt overschreden.
Maar dat doet niets weg van het feit dat het een technisch mooie oplossing is aan het worden.
Groeten,

Bart
Interessante vraag.
Allereerst wil ik los van alle regelgeving stellen dat als iemand bezwaar heeft tegen activiteiten van zweefvliegenonline hij of zij dat het beste via een privébericht met de webmaster kan opnemen. De kans dat het daarna op een conflict uitdraait is niet erg groot. Uiteindelijk is zweefvliegen een hobby en doen we het voor ons plezier.

Nu de bovenstaande vraag:
Wat de gegevens van het vliegtuig betreft bestaat er in Nederland een openbaar luchtvaartuigen register, dat te vinden is op de hoofdpagina van zweefvliegenonline onder de link "wetenswaardigheden" Zweefvliegradar maakt dus geen gegevens openbaar die niet al openbaar te verkrijgen zijn.
Wat de vluchtinformatie betreft ligt het iets minder duidelijk. Echter, het is niet verplicht om de positiegegevens via het mode S signaal uit te zenden. Iemand die perse niet wil dat anderen over die gegevens beschikken hoeft dit niet te doen. Tevens zal het erg moeilijk zijn om een klacht over het schenden van de wet op de privacy gegrond verklaard te krijgen, als de betrokken vlieger zijn vluchten normaliter op de OLC zet. :)

Door zweefvliegradar worden vliegtuigen gevolgd en geen personen. Wie de feitelijke bestuurder is is onze glidertracking site zonder medewerking van betrokkenen niet bekend!

In het algemeen gesproken maak ik mij ernstig zorgen over de privacy van de burger. Als ik via internet mijn belastingformulier wil invullen heeft de belastingdienst dit grotendeels al voor mij gedaan en een bankrekening gevonden met 67 Euro waarvan ik zelf niet wist dat die op mijn naam staat. Een ambtenaartje weet meer over mij dan ik zelf!
Twaalf april 2013 hief ik de kentekenschorsing van mijn Volkswagen Caddy op ('s winters gebruik ik hem niet dus kentekenbelasting en verzekering betalen is dan zinloos). Voordat ik dat deed belde ik eerst de verzekering omdat een auto verzekerd moet zijn voordat het kenteken weer geldig is. Op 15 april gleed er al een brief van de RDW in mijn brievenbus waarin ik beschuldigd wordt van onverzekerd rijden en ik een boete van € 390 tegemoet kan zien, tenzij IK BEWIJS dat ik verzekerd was. De camera's bij Zevenaar hadden het kenteken geregistreerd.

Privacy? laat me niet lachen. :hilarius:

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Zweefvliegradar en de wet op de Privacy

Bericht door Francesco » 22 apr 2013, 23:10

:twisted: Privacy?
Bijlagen
privacy.png
(253.64 KiB) 677 keer gedownload

Plaats reactie