ASG 29 bestaat niet

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

ASG 29 bestaat niet

Bericht door Jan Ritsma » 20 mar 2013, 10:22

Laatst probeerde ik in het Nederlandse luchtvaartregister het aantal Nederlands geregistreerde ASG 29 vliegtuigen te vinden. Die zoekactie leverde nul resultaten op! De zelfde zoekactie in het historisch luchtvaartregister van Herman Dekker gaf echter wel een resultaat. Het ging om de PH1405. Omdat ik nieuwsgierig was waarom in het register van de IL&T die kist niet als zodanig gevonden werd, ging ik daar nog eens zoeken naar de PH1405 en dat bleek een ASW 27 te zijn...

Herman Dekker schreef mij over deze verwarring een Email:
Jan,
Ja, ik weet het.
Maar de zaak is redelijk gecompliceerd, destijds heb ik het er met Eric Munk al eens over gehad.
En toen heb ik het aldus begrepen:

Een ASG-29E is het type zoals elke zweefvlieger het kent. En zoals Schleicher de kist ook market. Maar omdat de kist een (weliswaar zwaar gemodificeerde) doorontwikkeling is van de ASW 27, staat er op het typecertificaat ASW 27-18E (waarbij de 18 staat voor spanwijdte in meters, tegen de 15 meter van de originele ASW 27, en de E voor engine, want motorzwever).
Dus vergelijkbaar met de PR-aanduiding Fokker 50 vs. de TC-aanduiding Fokker F27 Mk050. Dat scheelt nogal in de kosten van de certificering.

Dus: officieel ASW 27-18E, in feite gemarket als ASG-29E. En dat geldt voor elke kist. De clou zit hem dan ook in het serienummer.
Alles wat begint met 27... is ASW 27, alles met 29... is ASW 27-18E ('ASG-29E').

Oja, en om de verwarring compleet te maken is er ook nog een ASW 27-15 en een ASW 27-18, beide pure zwevers, en beide (aan het c.n te herkennen) eigenlijk ASG-29, in resp. 15 en 18-meter spanwijdte.

De heer Gerretse verkeerde bij de aanvraag d.d. 1.10.2007 (PH1405 Jan Ritsma)in de veronderstelling dat hij een ASG-29E had gekocht.
en vroeg daarvoor een kenmerk aan.
Dat is in mijn systeem blijven staan.
Voor de duidelijkheid: De uitleg is dus van Eric Munk en niet van Herman dekker. Ik geef dit hier weer om mogelijke verwarring te voorkomen.

Plaats reactie