Herman Dekker schreef mij over deze verwarring een Email:
Voor de duidelijkheid: De uitleg is dus van Eric Munk en niet van Herman dekker. Ik geef dit hier weer om mogelijke verwarring te voorkomen.Jan,
Ja, ik weet het.
Maar de zaak is redelijk gecompliceerd, destijds heb ik het er met Eric Munk al eens over gehad.
En toen heb ik het aldus begrepen:
Een ASG-29E is het type zoals elke zweefvlieger het kent. En zoals Schleicher de kist ook market. Maar omdat de kist een (weliswaar zwaar gemodificeerde) doorontwikkeling is van de ASW 27, staat er op het typecertificaat ASW 27-18E (waarbij de 18 staat voor spanwijdte in meters, tegen de 15 meter van de originele ASW 27, en de E voor engine, want motorzwever).
Dus vergelijkbaar met de PR-aanduiding Fokker 50 vs. de TC-aanduiding Fokker F27 Mk050. Dat scheelt nogal in de kosten van de certificering.
Dus: officieel ASW 27-18E, in feite gemarket als ASG-29E. En dat geldt voor elke kist. De clou zit hem dan ook in het serienummer.
Alles wat begint met 27... is ASW 27, alles met 29... is ASW 27-18E ('ASG-29E').
Oja, en om de verwarring compleet te maken is er ook nog een ASW 27-15 en een ASW 27-18, beide pure zwevers, en beide (aan het c.n te herkennen) eigenlijk ASG-29, in resp. 15 en 18-meter spanwijdte.
De heer Gerretse verkeerde bij de aanvraag d.d. 1.10.2007 (PH1405 Jan Ritsma)in de veronderstelling dat hij een ASG-29E had gekocht.
en vroeg daarvoor een kenmerk aan.
Dat is in mijn systeem blijven staan.