GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Jan Ritsma » 08 aug 2012, 15:25

Vanmorgen om 6 uur reden we weg uit Ebermannstadt (Burg Feuerstein) richting Stuttgart. We hadden een afspraak met de directeur van Schempp-Hirth, Tilo Holighaus voor wat zakelijke besprekingen. Na 100 km hoorden we een vreemde klap, maar alles leek normaal dus we vervolgden onze weg. Tien minuten later echter, zag ik nog net het linker spatbord van de aanhanger een tiental meters hoger dan wij. Vervolgens zag ik stukken van de linker aanhangerband alle richtingen uitspatten. De snelheid op dat moment was 130 kmh :oops: Gas los gelaten en langzaam naar rechts uitgestuurd (we reden op de inhaalbaan) en de toevallig daar aanwezige afrit gepakt om in een stukje gras van de aldaar aanwezige berm te stoppen. Dat ging alles probleemloos, De hele band was van de velg, maar het enige wat ik daarvan in de auto had gemerkt was een lichte trilling.

Reserve band uit de aanhanger gehaald, autokrik onder de aanhanger en het wiel los gemaakt. Eh, ik wilde het wiel los maken , maar helaas hadden de bouten van de wielen van de aanhanger een grotere maat dan die van de auto. Tja, 15 jaar nooit problemen gehad. Dan let je wat minder op dat soort details. Brigitte belde de ADAC (Duitse wegenwacht) en 2 minuten later stond er plotsklaps een man in een wegwerker jack achter mij. Dat is snel!! zei ik nog, maar het was helaas de autobahnpolizei die het spoor van wrakstukken naar onze schuilplaats had gevolgd. Ze wilden naam en adres voor het geval zich iemand zou melden met schade aan zijn auto door de rondvliegende delen. Gelukkig zagen ze niet dat de banden een tikkeltje over tijd waren en evenmin dat ik nog het kenteken van mijn andere auto op de aanhanger had zitten. Ze belden nogmaals met de wegenwacht en verlieten de plek des onheils. vijf minuten later melde zich de ADAC die het probleem in drie minuten oploste.
Kosten? niets! Dat is wel even wat anders dan de ANWB, die je ter plekke lid laat worden voor, een met een factor van meer dan 1, vermenigvuldigd bedrag :ai:

We hebben een nieuwe afspraak gemaakt met Tilo.
Vrijdag gaan we in de herkansing. Wel wil ik zeggen dat de aanhanger buitengewoon stabiel blijkt te zijn. Waar anderen al van de weg vliegen omdat ze te snel rijden, is de aanhanger van GEBU oerstabiel. Ook het verliezen van een band bij snelheden van 130 kmh stoort de aanhanger nauwelijks. en,als ik enkele jaren geleden Ger Buitinks advies gevold had, en nieuwe banden had gemonteerd, dan was er mogenlijk helemaal niets gebeurd..... :oops:

Gebruikersavatar
Limalfafa
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 dec 2010, 14:23

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Limalfafa » 08 aug 2012, 16:01

Leuk verhaal maar je rijdt dus 130 terwijl je maar 100 mag (mits je de juiste ontheffing hebt, anders is het 80), je negeert adviezen van de fabrikant mbt tot veiligheid en je hebt niet eens een simpele kruissleutel bij je. Gevolg: Rondvliegende brokstukken en kans op een geschaarde aanhanger Levensgevaarlijk en verwijtbaar gedrag als je het mij vraagt. Geen beste beurt en je bent er nog trots op ook (waarom zou je het anders hier posten).

Maar wel in diverse fora en topics anderen de maat nemen mbt de regels en fatsoensnormen. Wat ben je nog een hypocriet mannetje.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Jan Ritsma » 08 aug 2012, 16:44

Limalfafa schreef:Leuk verhaal maar je rijdt dus 130 terwijl je maar 100 mag (mits je de juiste ontheffing hebt, anders is het 80), je negeert adviezen van de fabrikant mbt tot veiligheid en je hebt niet eens een simpele kruissleutel bij je. Gevolg: Rondvliegende brokstukken en kans op een geschaarde aanhanger Levensgevaarlijk en verwijtbaar gedrag als je het mij vraagt. Geen beste beurt en je bent er nog trots op ook (waarom zou je het anders hier posten).

Maar wel in diverse fora en topics anderen de maat nemen mbt de regels en fatsoensnormen. Wat ben je nog een hypocriet mannetje.
Onzin verhaal zoals van jou gebruikelijk.
Ik rijd al 20 jaar 130 met die aanhanger en heb nooit problemen gehad. In Frankrijk is dat ook gewoon toegestaan. Waarom zou het in Duitsland een band laten klappen en in Frankrijk niet? Dat de onderhavige tyre failure een gevolg was van de snelheid is dus niet geloofwaardig. Het "advies van de fabrikant" is feitelijk een voorschrift voor de 100 km ontheffing. Ger Buitink heeft mij keurig op tijd gewaarschuwd dat die limiet bereikt was.
Dat ik geen kruissleutel bij me heb, heeft ook niks met het ongeval te maken.

Ik doe niet geheimzinnig over mijn fouten en post niet annoniem zoals jij. Dat is heel erg ongebruikelijk in de zweefvliegerij. Ik hoop dat anderen er van leren en ik ben ook weer wakker geschud en heb nu een kruissleutel in de aanhanger.

De hypocrisie is geheel aan jouw kant.

Gebruikersavatar
Limalfafa
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 dec 2010, 14:23

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Limalfafa » 08 aug 2012, 17:59

Jan Ritsma schreef: Ik rijd al 20 jaar 130 met die aanhanger en heb nooit problemen gehad. In Frankrijk is dat ook gewoon toegestaan. Waarom zou het in Duitsland een band laten klappen en in Frankrijk niet? Dat de onderhavige tyre failure een gevolg was van de snelheid is dus niet geloofwaardig.
Dat beweer ik nergens, Sherlock. Het gaat er om dat jij vindt dat je de verkeersregels aan je laars mag lappen (al 20 jaar) net zoals je de regels mbt de medische keuring aan je laars mag lappen. Ondertussen richt je een speciaal forum op om krampachtig lieden die zich wel inzetten voor de zweefvliegerij op vermeende mistanden te kunnen betrappen, tot nog toe zonder succes. Zij die zonder zonden zijn, werpen de eerste steen. Met jouw staat van dienst zou een kiezeltje al te veel zijn.

Die band is geklapt door achterstallig onderhoud en de gevolgen hadden zeer enstig kunnen zijn.
Jan Ritsma schreef: Het "advies van de fabrikant" is feitelijk een voorschrift voor de 100 km ontheffing. Ger Buitink heeft mij keurig op tijd gewaarschuwd dat die limiet bereikt was.
Herstel, geen achterstallig onderhoud maar wederom de regels aan je laars lappen.
Jan Ritsma schreef:Dat ik geen kruissleutel bij me heb, heeft ook niks met het ongeval te maken.
Klopt, het toont alleen maar aan dat je je reis niet voorbereidt maar dat was al duidelijk omdat je uit gemakzucht met te oude banden rijdt en niet op de hoogte bent van de geldende snelheidslimiet.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Jan Ritsma » 08 aug 2012, 20:14

Limalfafa schreef:Leuk verhaal maar je rijdt dus 130 terwijl je maar 100 mag (mits je de juiste ontheffing hebt, anders is het 80), je negeert adviezen van de fabrikant mbt tot veiligheid en je hebt niet eens een simpele kruissleutel bij je. Gevolg: Rondvliegende brokstukken en kans op een geschaarde aanhanger Levensgevaarlijk en verwijtbaar gedrag als je het mij vraagt.
Limalfafa schreef:
Jan Ritsma schreef: Ik rijd al 20 jaar 130 met die aanhanger en heb nooit problemen gehad. In Frankrijk is dat ook gewoon toegestaan. Waarom zou het in Duitsland een band laten klappen en in Frankrijk niet? Dat de onderhavige tyre failure een gevolg was van de snelheid is dus niet geloofwaardig.
Dat beweer ik nergens, Sherlock. Het gaat er om dat jij vindt dat je de verkeersregels aan je laars mag lappen
Ach jee, nu heb je plotseling nooit beweerd dat de klapband het gevolg van de snelheid was.
Wat betekent bij jou dan het hierboven geel gemarkeerde woordje "gevolg"?

Zeur niet zo joh, ik ben ook veel te goed om nog tijd aan al deze leugens, verdraaiingen en ziekelijke haat kruistocht van jouw te besteden.

ericvg

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door ericvg » 08 aug 2012, 22:29

OOOOOOOOOOOOOOOOhhhhhhhhhhhhh wat ben ik blij dat de vakantie voorbij is....
Iedereen is straks weer fijn terug op 'tinternet want op vakantie zaten we zonder.
Vanaf nu kunnen we mekaar weer lekker verrot schelden, beledigen en op de kast jagen.
Oeoeoeoeoeoeoeoeoe.....
Ik voel me weer helemaal thuis........
Nou Pro, zeg er eens wat van want van dat watje LimaAlfa krijg ik de indruk dat die niet in de gaten heeft of je wel 130 mag rijden met een aanhanger waarvan de papieren van die aanhanger (van JR) niet in orde waren (Vne ontbreekt) en er toch bewust met de aanhanger 130 km/h gereden is. Duidelijk boven Vne zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Limalfafa
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 dec 2010, 14:23

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Limalfafa » 08 aug 2012, 22:31

Jan Ritsma schreef: ziekelijke haat kruistocht
Grappig dat je die bewoording gebruikt, het past je als een maatpak.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Peter » 11 aug 2012, 13:02

Limalfafa schreef: Ondertussen richt je een speciaal forum op om krampachtig lieden die zich wel inzetten voor de zweefvliegerij op vermeende mistanden te kunnen betrappen, tot nog toe zonder succes.
Noem eens een paar van die lieden :grin:

Het SZT bestuur? :grin:
Die betrapping was wel succesvol eigenlijk :grin:

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Francesco » 12 aug 2012, 14:02

Ik kan me nog herinneren, dat de fabrikant van zweefvliegtuig aanhangers (niet Gert) werd betrapt toen hij probeerde de 200 km/h grens met een aanhanger te halen. Zover kwam het niet omdat een alerte agent hem met zijn Mercedes en aanhanger van de weg haalde. Maar hard ging het wel!
Ik heb gelukkig nooit te hard gereden met of zonder aanhanger. :oops: , maar ik vertel mijn kinderen wel dat ze zich aan de regels moeten houden :muziek:

Mr T
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2010, 17:50

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Mr T » 13 aug 2012, 03:42

Jan Ritsma schreef:
... en post niet annoniem zoals jij. Dat is heel erg ongebruikelijk in de zweefvliegerij.
Een steekproef van 100 van de 382 leden van zweefvliegenonline leert dat 41 leden onder hun naam posten en 59 leden anoniem posten.
Als je dit verder uitsplitst naar "posters" (1 of meer berichten geplaatst) en "kijkers" (0 berichten geplaatst) krijg je het volgende:
37 van de 100 leden uit de steekproef zijn posters; daarvan publiceren 23 onder hun naam en 14 anoniem.
63 van de 100 leden uit de steekproef zijn alleen kijkers; daarvan gebruiken 18 hun naam en zijn 45 onder pseudoniem ingeschreven.
"heel erg ongebruikelijk in de zweefvliegerij" kun je het gebruiken van een pseudoniem niet noemen als 59% van het totaal en 40% van de posters dat doet. De wijze van discussieren op dit forum nodigt in steeds mindere mate uit tot het gebruik van je "real life" gegevens. Mij heeft het er in ieder geval toe aangezet mijn nickname te wijzigen en "niet-googlebaar" te ondertekenen.

Wat de gevolgen van een klapband in het slechtste geval te weeg kunnen brengen wordt in deze scene van Mythbusters zeer beeldend geillustreerd (4:25 voor het moment supreme).


10 minuten rijden met een klapband zonder iets te merken betekent bij 130 ruim 20 kilometer...Het is niet voor niets dat voor aanhangers een snelheidsbeperking geldt; de franse wetgeving in deze is dus meer een voorbeeld van de franse slag.

GJ T!mmermans

Plaats reactie