GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Jan Ritsma » 13 aug 2012, 09:41

Mr T schreef:10 minuten rijden met een klapband zonder iets te merken betekent bij 130 ruim 20 kilometer...Het is niet voor niets dat voor aanhangers een snelheidsbeperking geldt; de franse wetgeving in deze is dus meer een voorbeeld van de franse slag.

GJ T!mmermans
Tja, 10 minuten rijden met een klapband bij 100 kmh betekent iets meer dan 16,5 kilometer..... :)
Als ik van de winter even tijd heb, zal ik eens een klapbandsensor ontwikkelen voor aanhangers. Met een goed waarschuwingssysteem kan je al die kilometers reduceren tot enkele honderden meters.

Snelheids limieten zijn veel meer een politieke zaak dan een technische. De Fransen kan je misschien de "Franse slag" verwijten, maar de Duitsers toch echt niet. Toch ben ik in Nederland, als ik bijvoorbeeld betrapt wordt met 200 kmh op de afsluitdijk, mijn rijbewijs en auto kwijt en met een beetje pech sta je als "snelheidsmaniak" in de landelijke pers. Als ik in Duitsland op de autobahn (zonder aanhanger ;) ) 220 kruis, wat ik toch met enige regelmaat doe, dan is daar geen hond die wat zegt. Het mag gewoon.

Een algemene snelheidslimiet is zeer discutabel. Het maakt wel even wat uit om welk wegdek het gaat, of het nat of droog is, of het om een 10 persoons caravan, een zweefvliegaanhanger, of een klein 200 kg laadbakje gaat, of er veel wind staat, etc.. Toch is voor al deze omstandigheden de limiet gelijk en derhalve niet reeel.

Het duurde in Duitsland vorige week drie dagen voordat ik de juiste bandjes had. Ik rijd met speciaal versterkte banden. Die zaten er origineel niet op. Toen de originele band na een beperkt aantal kilometers plofte en de andere builen vertoonde, ben ik naar Ger teruggegaan en hebben we er deze speciale opgezet. Toch beweren bandenverkopers dat voor mijn aanhanger het niet nodig is, want een gewone band kan 850 kg hebben. Ik vind het WEL nodig, want als je door een bocht gaat kan vrijwel het hele gewicht van de aanhanger op één band terecht komen en de belasting is dan ook nog zijdelings.
Feitelijk heb ik met extra versterkte banden dus veel betere en veiliger banden dan wettelijk vereist is!

Wat Mythbusters betreft:
Een vrachtwagenband kan je niet vergelijken met die van een zweefvliegaanhanger. Verder meen ik gezien te hebbeb dat ze de flarden op een zijruit afschoten. Een zijruit is van gewoon veiligheidsglas dat verplintert. Een voorruit is hele andere koek. Vorige winter kreeg ik bij een snelheid van 180 kmh een blok ijs op de voorruit dat van een vrachtwagen viel. De ruit kwam 10 cm naar binnen, was goed stuk natuurlijk, maar het ijs kwam er niet doorheen :stress:

Het inschatten van risico's is niet makkelijk en wordt in het dagelijks leven vaak op volstrekt emotionele gronden gedaan.

Mijn punt was, dat de GEBU aanhanger erg stabiel en daardoor veilig is. In de vele tientallenduizenden kilometers die ik er mee gereden heb heb ik nooit een situatie beleefd waarin het mis ging of bijna mis ging. Klapbanden heb ik een 6 tal keer gehad (auto en aanhanger tesamen). Nooit ben ik in een labiele situatie terecht gekomen. Het enige wat ik onder die omstandigheden beslist niet doe is remmen.

Ik verbaas me er soms wel eens over hoe het mogelijk is dat met enige regelmaat mensen met een aanhanger in de sloot terecht komen ;)

Mr T
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2010, 17:50

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Mr T » 13 aug 2012, 13:22

Jan Ritsma schreef: Tja, 10 minuten rijden met een klapband bij 100 kmh betekent iets meer dan 16,5 kilometer..... :)
dat klopt, dat geeft mijn calculator ook aan. Bij 130 km/h is de gereden afstand 21,666 kilometer, deze berekening was gebaseerd op je eerste post:
Jan Ritsma schreef:De snelheid op dat moment was 130 kmh :oops:
Jan Ritsma schreef:Als ik van de winter even tijd heb, zal ik eens een klapbandsensor ontwikkelen voor aanhangers. Met een goed waarschuwingssysteem kan je al die kilometers reduceren tot enkele honderden meters.
Zonder enige vorm van sarcasme hoop ik dat je dit uitvoert, in combinatie met een naaftemperatuursensor kan dit een heleboel ongelukken voorkomen. Het is prijzenswaardig dat je je eigen fouten publiceert, daar wat van leert en ook anderen de kans geeft daar van te leren. Hopelijk kun je vanuit de wetenschap dat ieder mens fouten maakt met een mildere blik kijken naar de fouten van anderen...
Jan Ritsma schreef:Snelheids limieten zijn veel meer een politieke zaak dan een technische. De Fransen kan je misschien de "Franse slag" verwijten, maar de Duitsers toch echt niet. Toch ben ik in Nederland, als ik bijvoorbeeld betrapt wordt met 200 kmh op de afsluitdijk, mijn rijbewijs en auto kwijt en met een beetje pech sta je als "snelheidsmaniak" in de landelijke pers. Als ik in Duitsland op de autobahn (zonder aanhanger ;) ) 220 kruis, wat ik toch met enige regelmaat doe, dan is daar geen hond die wat zegt. Het mag gewoon.
Nederland paart de drukte van HongKong aan de verkeersmentaliteit van Kazachstan, ik zou hier ook geen 220 willen rijden. Op meer dan de helft van de Duitse autobahnen geldt overignes wel een maximumsnelheid; wat veel buitenlanders niet weten is dat bij een (ruime) overschrijding van de advies snelheid van 130 km/h je mede aansprakelijk gesteld kunt worden voor een ongeluk wat je niet zelf veroorzaakt hebt.
Jan Ritsma schreef:Een algemene snelheidslimiet is zeer discutabel. Het maakt wel even wat uit om welk wegdek het gaat, of het nat of droog is, of het om een 10 persoons caravan, een zweefvliegaanhanger, of een klein 200 kg laadbakje gaat, of er veel wind staat, etc.. Toch is voor al deze omstandigheden de limiet gelijk en derhalve niet reeel.
Klopt, daarom gaan ze in Dld uit van het WorstKaas scenario, een lichte auto met een mindere aanhanger; je hebt de mogelijkheid om je aanhanger naar 100 km/h te laten keuren als de combi hogere snelheden aankan.

Wat Mythbusters betreft:
Jan Ritsma schreef:Een vrachtwagenband kan je niet vergelijken met die van een zweefvliegaanhanger.
Kinetische energie is evenredig met het kwadraat van de snelheid, vandaar dat ze hebben gekozen voor een snelheidslimiet ipv een massalimiet...

-----------------------------

Overigens was de kern van mijn reactie niet de snelheid waarmee je met een aanhanger mag rijden maar het gebruik om anoniem te posten:
Mr T schreef:
Een steekproef van 100 van de 382 leden van zweefvliegenonline leert dat 41 leden onder hun naam posten en 59 leden anoniem posten.
Als je dit verder uitsplitst naar "posters" (1 of meer berichten geplaatst) en "kijkers" (0 berichten geplaatst) krijg je het volgende:
37 van de 100 leden uit de steekproef zijn posters; daarvan publiceren 23 onder hun naam en 14 anoniem.
63 van de 100 leden uit de steekproef zijn alleen kijkers; daarvan gebruiken 18 hun naam en zijn 45 onder pseudoniem ingeschreven.
"heel erg ongebruikelijk in de zweefvliegerij" kun je het gebruiken van een pseudoniem niet noemen als 59% van het totaal en 40% van de posters dat doet.
Je vindt het blijkbaar niet prettig dat anderen onder pseudoniem publiceren, je staat het echter wel toe op je forum, een groot gedeelte van de mensen geeft er de voorkeur aan, dus wat is het probleem?

met vriendelijke groeten,
GJ T!mmerm@ns

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Jan de Hulster » 13 aug 2012, 14:39

:grin:

(veel is hier ook niet veranderd.)


Persoonlijk ben ik een voorstander van het invoeren van het "keep your lane" principe.
(Al meegemaakt in 1972 in Amerika....)

Dat moet met een max. snelheid zoals in overal bv Nederland/frankrijk geen probleem zijn.

Een mooi voorbeeld is de A2 (5 rijstroken) waar (bijna) iedereen geforceerd RECHTS rijdt, je maar 100 mag en het dus NIETS uitmaakt waar je rijdt. (hooguit de rechtse strook waar vaak maar 80-90 wordt gereden.)
NB: er wel uiteraard van uitgaande dat iedereen op rijstrook 3-5 minimaal en maximaal 100/105 rijdt...

Vrij stom om al het verkeer op een autoweg met een snelheids limiet op de rechtse wegzijde te laten proppen.....

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: GEBU aanhangers en belevenissen op de autobahn

Bericht door Jan Ritsma » 13 aug 2012, 14:45

Mr T schreef:
Jan Ritsma schreef: Tja, 10 minuten rijden met een klapband bij 100 kmh betekent iets meer dan 16,5 kilometer..... :)
dat klopt, dat geeft mijn calculator ook aan. Bij 130 km/h is de gereden afstand 21,666 kilometer, deze berekening was gebaseerd op je eerste post:
Jan Ritsma schreef:De snelheid op dat moment was 130 kmh :oops:
Allemaal waar, het enige wat ik wilde zeggen is dat: of je nu bijna 17 km of 21km met een kapotte band rijdt, niet zoveel uit maakt. Aan die 130 kmh doe ik niets toe of af.
Mr T schreef:
Jan Ritsma schreef:Als ik van de winter even tijd heb, zal ik eens een klapbandsensor ontwikkelen voor aanhangers. Met een goed waarschuwingssysteem kan je al die kilometers reduceren tot enkele honderden meters.
Zonder enige vorm van sarcasme hoop ik dat je dit uitvoert, in combinatie met een naaftemperatuursensor kan dit een heleboel ongelukken voorkomen. Het is prijzenswaardig dat je je eigen fouten publiceert, daar wat van leert en ook anderen de kans geeft daar van te leren. Hopelijk kun je vanuit de wetenschap dat ieder mens fouten maakt met een mildere blik kijken naar de fouten van anderen...
In het algemeen ben ik tolerant t.a.v. fouten van anderen. dat verandert, als anderen mij, of derden, door hun fouten, schade berokkenen.
Zodra dan , nadat die "anderen" op hun fout gewezen zijn, die "anderen" gewoon volharden in het toebrengen van schade, liever dan toe te geven dat ze het verprutst hebben en de schade zoveel mogelijk te beperken, dan hebben ze aan mij de verkeerde.
Mr T schreef:
Jan Ritsma schreef:Snelheids limieten zijn veel meer een politieke zaak dan een technische. De Fransen kan je misschien de "Franse slag" verwijten, maar de Duitsers toch echt niet. Toch ben ik in Nederland, als ik bijvoorbeeld betrapt wordt met 200 kmh op de afsluitdijk, mijn rijbewijs en auto kwijt en met een beetje pech sta je als "snelheidsmaniak" in de landelijke pers. Als ik in Duitsland op de autobahn (zonder aanhanger ;) ) 220 kruis, wat ik toch met enige regelmaat doe, dan is daar geen hond die wat zegt. Het mag gewoon.
Nederland paart de drukte van HongKong aan de verkeersmentaliteit van Kazachstan, ik zou hier ook geen 220 willen rijden. Op meer dan de helft van de Duitse autobahnen geldt overignes wel een maximumsnelheid; wat veel buitenlanders niet weten is dat bij een (ruime) overschrijding van de advies snelheid van 130 km/h je mede aansprakelijk gesteld kunt worden voor een ongeluk wat je niet zelf veroorzaakt hebt.
Dat wist en weet ik. Je moet je snelheid gewoon aan de omstandigheden aanpassen. De ene keer is de maximum gestelde snelheid veel te hoog en de andere keer te laag. Daarom is het ook zo discutabel. Ik kan makkelijk zonder ook maar het geringste risico, 's nachts om halfdrie met 200 kmh van Zwolle naar Apeldoorn rijden. Toch is de maximum snelheid dan ook 120.
En, laten we eerlijk zijn, de maximum snelheid wordt massaal overtreden, door alle lagen van de bevolking.
Mr T schreef:
Jan Ritsma schreef:Een algemene snelheidslimiet is zeer discutabel. Het maakt wel even wat uit om welk wegdek het gaat, of het nat of droog is, of het om een 10 persoons caravan, een zweefvliegaanhanger, of een klein 200 kg laadbakje gaat, of er veel wind staat, etc.. Toch is voor al deze omstandigheden de limiet gelijk en derhalve niet reeel.
Klopt, daarom gaan ze in Dld uit van het WorstKaas scenario, een lichte auto met een mindere aanhanger; je hebt de mogelijkheid om je aanhanger naar 100 km/h te laten keuren als de combi hogere snelheden aankan.
Klopt, dat laatste is bij mij ook gebeurd. De bekeuring voor een snelheidsovertreding bij 130 is veel goedkoper wanneer je 100 mag, dan wanneer je 80 mag. In Nederland is dat overigens kort geleden weer opgetrokken naar 90 :twisted: Allemaal politiek...
Mr T schreef: Wat Mythbusters betreft:
Jan Ritsma schreef:Een vrachtwagenband kan je niet vergelijken met die van een zweefvliegaanhanger.
Kinetische energie is evenredig met het kwadraat van de snelheid, vandaar dat ze hebben gekozen voor een snelheidslimiet ipv een massalimiet...

-----------------------------

Overigens was de kern van mijn reactie niet de snelheid waarmee je met een aanhanger mag rijden maar het gebruik om anoniem te posten:
Mr T schreef:
Een steekproef van 100 van de 382 leden van zweefvliegenonline leert dat 41 leden onder hun naam posten en 59 leden anoniem posten.
Als je dit verder uitsplitst naar "posters" (1 of meer berichten geplaatst) en "kijkers" (0 berichten geplaatst) krijg je het volgende:
37 van de 100 leden uit de steekproef zijn posters; daarvan publiceren 23 onder hun naam en 14 anoniem.
63 van de 100 leden uit de steekproef zijn alleen kijkers; daarvan gebruiken 18 hun naam en zijn 45 onder pseudoniem ingeschreven.
"heel erg ongebruikelijk in de zweefvliegerij" kun je het gebruiken van een pseudoniem niet noemen als 59% van het totaal en 40% van de posters dat doet.
Je vindt het blijkbaar niet prettig dat anderen onder pseudoniem publiceren, je staat het echter wel toe op je forum, een groot gedeelte van de mensen geeft er de voorkeur aan, dus wat is het probleem?
Om te beginnen is mijn post door jouw een beetje uit zijn verband gerukt. Ik schreef:
Ik doe niet geheimzinnig over mijn fouten en post niet annoniem zoals jij. Dat is heel erg ongebruikelijk in de zweefvliegerij
De tweede zin slaat op de eerste. Toen ik het schreef had ik vooral "het geheimzinnig doen over fouten" op het oog en dat is nu net het gedeelte van de zin dat jij hebt weggeknipt.

Ten tweede, is het annoniem posten toegestaan om te voorkomen dat mensen die een misstand aantreffen, zoals ik destijds bij de SZT, niet in hun vliegen en hobbyplezier benadeeld kunnen worden. Het is niet bedoeld voor mensen die via nep postbussen en proxyservers andere posters met scheldpartijen en bakken vol leugens en onzin van het forum proberen te pesten. Je kan de vrijheid verantwoord gebruiken, maar ook misbruiken. Van een annonieme poster zijn feiten (die ook echt feiten zijn) veel waard. Zijn mening is echter niets waard want die is van een niet bestaande persoon.

met vriendelijke groeten,
Jan R!tsma

Plaats reactie