Tja, 10 minuten rijden met een klapband bij 100 kmh betekent iets meer dan 16,5 kilometer.....Mr T schreef:10 minuten rijden met een klapband zonder iets te merken betekent bij 130 ruim 20 kilometer...Het is niet voor niets dat voor aanhangers een snelheidsbeperking geldt; de franse wetgeving in deze is dus meer een voorbeeld van de franse slag.
GJ T!mmermans
Als ik van de winter even tijd heb, zal ik eens een klapbandsensor ontwikkelen voor aanhangers. Met een goed waarschuwingssysteem kan je al die kilometers reduceren tot enkele honderden meters.
Snelheids limieten zijn veel meer een politieke zaak dan een technische. De Fransen kan je misschien de "Franse slag" verwijten, maar de Duitsers toch echt niet. Toch ben ik in Nederland, als ik bijvoorbeeld betrapt wordt met 200 kmh op de afsluitdijk, mijn rijbewijs en auto kwijt en met een beetje pech sta je als "snelheidsmaniak" in de landelijke pers. Als ik in Duitsland op de autobahn (zonder aanhanger ) 220 kruis, wat ik toch met enige regelmaat doe, dan is daar geen hond die wat zegt. Het mag gewoon.
Een algemene snelheidslimiet is zeer discutabel. Het maakt wel even wat uit om welk wegdek het gaat, of het nat of droog is, of het om een 10 persoons caravan, een zweefvliegaanhanger, of een klein 200 kg laadbakje gaat, of er veel wind staat, etc.. Toch is voor al deze omstandigheden de limiet gelijk en derhalve niet reeel.
Het duurde in Duitsland vorige week drie dagen voordat ik de juiste bandjes had. Ik rijd met speciaal versterkte banden. Die zaten er origineel niet op. Toen de originele band na een beperkt aantal kilometers plofte en de andere builen vertoonde, ben ik naar Ger teruggegaan en hebben we er deze speciale opgezet. Toch beweren bandenverkopers dat voor mijn aanhanger het niet nodig is, want een gewone band kan 850 kg hebben. Ik vind het WEL nodig, want als je door een bocht gaat kan vrijwel het hele gewicht van de aanhanger op één band terecht komen en de belasting is dan ook nog zijdelings.
Feitelijk heb ik met extra versterkte banden dus veel betere en veiliger banden dan wettelijk vereist is!
Wat Mythbusters betreft:
Een vrachtwagenband kan je niet vergelijken met die van een zweefvliegaanhanger. Verder meen ik gezien te hebbeb dat ze de flarden op een zijruit afschoten. Een zijruit is van gewoon veiligheidsglas dat verplintert. Een voorruit is hele andere koek. Vorige winter kreeg ik bij een snelheid van 180 kmh een blok ijs op de voorruit dat van een vrachtwagen viel. De ruit kwam 10 cm naar binnen, was goed stuk natuurlijk, maar het ijs kwam er niet doorheen
Het inschatten van risico's is niet makkelijk en wordt in het dagelijks leven vaak op volstrekt emotionele gronden gedaan.
Mijn punt was, dat de GEBU aanhanger erg stabiel en daardoor veilig is. In de vele tientallenduizenden kilometers die ik er mee gereden heb heb ik nooit een situatie beleefd waarin het mis ging of bijna mis ging. Klapbanden heb ik een 6 tal keer gehad (auto en aanhanger tesamen). Nooit ben ik in een labiele situatie terecht gekomen. Het enige wat ik onder die omstandigheden beslist niet doe is remmen.
Ik verbaas me er soms wel eens over hoe het mogelijk is dat met enige regelmaat mensen met een aanhanger in de sloot terecht komen