Wie mag passagiers rondvliegen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Wie mag passagiers rondvliegen?

Bericht door Jan Ritsma » 07 jun 2012, 09:33

Elders op internet loopt een discussie over dit onderwerp. Een bonte mengeling van met de natte vinger samengestelde wirwar van eisen passeren de revue. Het is natuurlijk leuk als de club besluit jou setje tot norm te verheffen want dat geeft je het gevoel toch maar mooi even te hebben meegeregeerd en de voldoening dat in het vervolg jou norm wordt gehanteerd :cool:

Er zijn zelfs mensen die menen dat de club strafrechtelijk aanprakelijk zou kunnen zijn als de eisen onvoldoende zouden blijken!

Over de legitiemiteit van door clubs te houden rondvluchten is al behoorlijk wat gesteggeld. Frits Paymans heeft destijds (2009) interne richtlijnen vastgesteld en die aande ILT (destijds IVW) bekend gemaakt. Uitbij de SZT gehouden controlles van de ILT blijkt dat deze inspectie zich houd aan de voornoemde richtlijnen, of deze althans gedoogd. Over rondvluchten met motorzwevers was men kort: dat mag niet, tenzij de vlieger in et bezit is van een commercieel brevet.

Strafrechtelijke aansprakelijkheid:
Het zal voor de OvJ een hele kluif worden om na een ongeval de vliegclub strafrechtelijk aan te spreken. Er moet immers duidelijk sprake zijn van het overtreden van wettelijke regels. Zoals ook uit de brief van Paymans blijkt, zijn die wettelijke regels sinds 2004 voor de ongemororiseerde luchtvaart, opgeheven. Een zweefvlieger hoeft dus niet in het bezit te zijn van een brevet of medische verklaring. (dit in tegenstelling tot wat enkele forumbezoekers en sommige leden van een jury menen te weten ;) ). Strafrechtelijk zie ik dus geen probleem.

Civiel rechtelijke aansprakelijkheid:
Dat is een heel ander verhaal. Ongeacht de eisen die een club stelt (wat is jurisisch nu eigenlijk een club? Toch niet veel meer dan een uit zijn krachten gegroeide maatschap met wat vliegtuigen) en ongeacht het feit of een vlieger voldoende ervaring heeft of niet kan een serie nabestaanden of een kreupele passagier behoorlijk vervelend worden. Iemand die door toedoen van een ander (natuurlijk, of rechtspersoon) schade oploopt kan in principe de tegenpartij aansprakelijk stellen. Er moet dan een verband aangetoond worden tussen de toegebrachte schade en het laakbaar handelen van vlieger, club etc..
Dit is nooit helemaal dicht te timmeren en een goede WA verzekering die liefst expliciet verklaart passagiers, donatie, kennismakingsvluchten te dekken is een must. Het is belangrijk dat een vlieger die zich voor zijn club opoffert door met passagiers te vliegen, dit laatste goed controleert. In eerste instantie is het altijd de gezagvoerder die de volle laag krijgt.

In een civiele zaak is het wel van belang dat de club zich indekt door het opstellen van regels. Hoe die er uit zien is niet belangrijk, zolang de advocaat van de tegenpartij er maar geen gat in kan schieten. Een goed juridisch pantser is de minimale eisen te hanteren voor het VO examen wat vroeger (voor 2004) door de RLD (of hoe die instelling toen of tegenwoordig ook heten mag) werd gehanteerd. Een destijds door de overheid gehanteerde norm zal moeilijk door een jurist kunnen worden aangevochten.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Wie mag passagiers rondvliegen?

Bericht door Sieb » 07 jun 2012, 12:54

Laten we de discussie dan op zweefportaal voeren met zijn allen dat is wel zo overzichtelijk. Ik ga er hier niets verder over roepen. En waar maak jij je eigenlijk druk over Jan? Je bent niet lid van een club die donateurs een vluchtje laat maken en heb een eenzitter. :grin: Zie je wel op het andere forum.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Wie mag passagiers rondvliegen?

Bericht door Jan Ritsma » 08 jun 2012, 09:13

Sieb schreef:Laten we de discussie dan op zweefportaal voeren met zijn allen dat is wel zo overzichtelijk. Ik ga er hier niets verder over roepen. En waar maak jij je eigenlijk druk over Jan? Je bent niet lid van een club die donateurs een vluchtje laat maken en heb een eenzitter. :grin: Zie je wel op het andere forum.
Wat is dat nu weer voor een redenering? Mag ik alleen iets zeggen over dingen die mij direct persoonlijk iets aangaan?
Het was een goed bedoelde gratis analyse en advies. Als jij het anders doet, of beter weet, be my guest :)

Wat mij trouwens opvalt, is dat je mensen die hier een topic openen adviseert om dat zelfde topic ook elders te openen terwijl als ik dat hier doe je begint te klagen over "overzichtelijkheid". Klein beetje hypo? :hypo:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Wie mag passagiers rondvliegen?

Bericht door Jan de Hulster » 08 jun 2012, 11:13

Jan Ritsma schreef:Elders op internet loopt een discussie over dit onderwerp. Een bonte mengeling van met de natte vinger samengestelde wirwar van eisen passeren de revue. Het is natuurlijk leuk als de club besluit jou setje tot norm te verheffen want dat geeft je het gevoel toch maar mooi even te hebben meegeregeerd en de voldoening dat in het vervolg jou norm wordt gehanteerd :cool:

Er zijn zelfs mensen die menen dat de club strafrechtelijk aanprakelijk zou kunnen zijn als de eisen onvoldoende zouden blijken!

Over de legitiemiteit van door clubs te houden rondvluchten is al behoorlijk wat gesteggeld. Frits Paymans heeft destijds (2009) interne richtlijnen vastgesteld en die aande ILT (destijds IVW) bekend gemaakt. Uitbij de SZT gehouden controlles van de ILT blijkt dat deze inspectie zich houd aan de voornoemde richtlijnen, of deze althans gedoogd. Over rondvluchten met motorzwevers was men kort: dat mag niet, tenzij de vlieger in et bezit is van een commercieel brevet.

Strafrechtelijke aansprakelijkheid:
Het zal voor de OvJ een hele kluif worden om na een ongeval de vliegclub strafrechtelijk aan te spreken. Er moet immers duidelijk sprake zijn van het overtreden van wettelijke regels. Zoals ook uit de brief van Paymans blijkt, zijn die wettelijke regels sinds 2004 voor de ongemororiseerde luchtvaart, opgeheven. Een zweefvlieger hoeft dus niet in het bezit te zijn van een brevet of medische verklaring. (dit in tegenstelling tot wat enkele forumbezoekers en sommige leden van een jury menen te weten ;) ). Strafrechtelijk zie ik dus geen probleem.

Civiel rechtelijke aansprakelijkheid:
Dat is een heel ander verhaal. Ongeacht de eisen die een club stelt (wat is jurisisch nu eigenlijk een club? Toch niet veel meer dan een uit zijn krachten gegroeide maatschap met wat vliegtuigen) en ongeacht het feit of een vlieger voldoende ervaring heeft of niet kan een serie nabestaanden of een kreupele passagier behoorlijk vervelend worden. Iemand die door toedoen van een ander (natuurlijk, of rechtspersoon) schade oploopt kan in principe de tegenpartij aansprakelijk stellen. Er moet dan een verband aangetoond worden tussen de toegebrachte schade en het laakbaar handelen van vlieger, club etc..
Dit is nooit helemaal dicht te timmeren en een goede WA verzekering die liefst expliciet verklaart passagiers, donatie, kennismakingsvluchten te dekken is een must. Het is belangrijk dat een vlieger die zich voor zijn club opoffert door met passagiers te vliegen, dit laatste goed controleert. In eerste instantie is het altijd de gezagvoerder die de volle laag krijgt.

In een civiele zaak is het wel van belang dat de club zich indekt door het opstellen van regels. Hoe die er uit zien is niet belangrijk, zolang de advocaat van de tegenpartij er maar geen gat in kan schieten. Een goed juridisch pantser is de minimale eisen te hanteren voor het VO examen wat vroeger (voor 2004) door de RLD (of hoe die instelling toen of tegenwoordig ook heten mag) werd gehanteerd. Een destijds door de overheid gehanteerde norm zal moeilijk door een jurist kunnen worden aangevochten.

De huidige normen , vanaf eind 2004- zijn in feite 1 op 1 overgenomen van de overheidsnorm.
En de huidige GPL's worden-als het goed is- door de examinatoren afgenomen op hetzelfde niveau als voor eind 2004.

De huidige VO examens worden ook -als het goed is- op hetzelfde RLD?NLA/IVW (/ILT ) niveau afgenomen.
(De VO examens zijn vanaf ca. 1996 feitelijk al bij de zweefvliegerij gekomen.
In feite zijn ze zelfs zwaarder omdat:
-HF intussen is ingevoerd
-De stof vernieuwd is tov het boek uit 1984
-De RLD normen bij de overname door de KNVvl/CIV zelfs op papier nog waren gebaseerd op Eerst Weten dan Zweven 3e of 4e druk......

In de periode 1986-ca. 1996 liep er een parallel examen systeem voor het VO.
Je kon je als toekomstig instructeur dus destijds in die periode (1986-ca. 1996) laten examineren door:
-de LCO's van de zweefvliegerij OF
-door de RLD/NLA/IVW examinatoren, vaak RLS mensen

Gelukkig ben ik geexamineerd door de RLD. (dat wilde ikzelf heel bewust) Eerst VOA en een jaar later VOB/VOC

Plaats reactie