"Gebruik handgranaten" naast Terlet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

"Gebruik handgranaten" naast Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 19 apr 2012, 08:49

Bericht van de chef "schieten en handgranaten gooien" :)
Gebruik Handgranaatbaan Arnhemse Heide.
Als verantwoordelijk functionaris mbt de veiligheid voor schieten en handgranaatgooien wil ik u informeren omtrent het gebruik van de handgranaatbaan en het bijbehorende vliegverbod.
De handgranaatbaan wordt alleen op vrijdagen gebruikt.
De data voor dit jaar zijn: 20-04, 27-04, 11-05, 01-06, 15-06.
Het bijgevoegde kaartje geeft aan welk gebied verboden toegang is beneden de 300 meter om overheen te vliegen op bovenstaande data.
Het gebied binnen de rode cirkel op de kaart is gevaarlijk en verboden gebied.

Met vriendelijke groet,
Adjudant Onderofficier / Stafonderofficier Beheerder Schiet- & Oefenterreinen
http://www.terlet.nl/snzt/index.php/new ... emse-heide
handgranaten.jpg
(46.94 KiB) 1199 keer gedownload

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: "Gebruik handgranaten" naast Terlet

Bericht door Ruud Holswilder » 19 apr 2012, 10:56

De juiste titel dient te zijn "Gebruik handgranaten" naast Terlet
Anders wordt al gauw gedacht aan een explosieve sfeer op Terlet en dat is nu juist niet het geval ;)

Het gaat om de cirkel in de sector TERLET-D, zoals ook aangegeven in de AIP

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: "Gebruik handgranaten" naast Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 19 apr 2012, 11:05

Ruud Holswilder schreef:De juiste titel dient te zijn "Gebruik handgranaten" naast Terlet
Anders wordt al gauw gedacht aan een explosieve sfeer op Terlet en dat is nu juist niet het geval ;)

Het gaat om de cirkel in de sector TERLET-D, zoals ook aangegeven in de AIP
Titel aangepast ;)
Met het tweede gedeelte van je uitleg ben ik het niet eens. Het gaat om het door de rode lijn gemarkeerde gebied op de, in het artikel genoemde data. De rode cirkel is "altijd" verboden.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: "Gebruik handgranaten" naast Terlet

Bericht door Ruud Holswilder » 19 apr 2012, 12:01

De rode lijn is de grens van het militaire oefenterrein, de rode cirkel is de plek op het terrein waar er met handgranaten wordt geoefend.
Uit de tekst van de Adjudant Onderofficier valt niet duidelijk op te maken of het gehele gebied binnen de rode lijn moet worden vermeden of uitsluitend de rode cirkel (EHD 61) beneden 1000 ft.
EHD 61 (Arnhemse heide)
Circle, radius 300 m, centre 52°02'29.00"N 005°55'04.00"E.
1000 ft AMSL GND

MON-THU 0700-2300 (0600-2200), FRI 0700-1600 (0600-1500), or when activated by NOTAM.
Prohibited, unless permission from AOCS Nieuw Milligen. Detonation of explosives.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: "Gebruik handgranaten" naast Terlet

Bericht door Kilo Hotel » 19 apr 2012, 12:44

Omschrijving van EHD: "An airspace of defined dimensions within which activities dangerous to the flight of aircraft may exist at specified times. This term is only used when the potential danger to aircraft has not led to the designation of the airspace as restricted or prohibited. The effect of the creation of the danger area is to caution operators or pilots of aircraft that it is necessary for them to assess the dangers in relation to their responsibility for the safety of their aircraft".

KH

wm1
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2010, 13:36

Re: "Gebruik handgranaten" naast Terlet

Bericht door wm1 » 19 apr 2012, 13:51

KH heeft gelijk (kan ook niet anders, geciteerd uit het ICAO Annex/Doc). Een EHD is dus niet per definitie verboden ("...it is necessary for them to assess the dangers in relation ...."), een EHR ook niet maar die is gebonden aan o.a. de territoriale wateren. Zo werd de EHR14 indertijd veranderd in een EHD (42), om die reden. Een (mij bekende) vlieger is indertijd vrijgesproken van het 'ongeautoriseerd kruisen' van de EHR-14 i.v.m. een civil surveyflight tijdens live shooting in de 14. Een EHP daarentegen is wél echt verboden. Maar nu het snekkie: In de tekst van de EHD61 staat "...Prohibited, unless...". Weliswaar een D-area, maar toch P! Voer voor juristen.... . Ik kan u overigens wel melden dat een granaat behoorlijk pijn kan doen :frown: .

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: "Gebruik handgranaten" naast Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 19 apr 2012, 14:01

Na alles een paar keer te hebben overgelezen denk ik dat ik het initieel verkeerd heb geinterpreteerd en alleen het cirkelvormige gebied verboden is...
Sorry voor het misverstand

Plaats reactie