Uitvoering audits

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Uitvoering audits

Bericht door Kilo Hotel » 31 dec 2011, 17:06

Ruud Holswilder schreef:Lees het allemaal maar zelf na in het Openbaar faillissementsverslag d.d. 21 december
Alhoewel het bekend was blijft het schokkend te moeten lezen dat "de staat van de vloot niet zozeer het gevolg was van de staat van het gehuurde, als wel de beperkte financiële mogelijkheden van gefailleerde om onderhoud te plegen".

Vliegveiligheid was in het geding bij het management (het duo H&C) van de SZT, ja zelfs onbevoegd sleutelen. Niet voor niets was er verscherpt toezicht van IVW. Maar koppen moesten er rollen als er commentaar op dat onderhoud was.

In Nieuwsbrief 76 van de SZT staat: Enkele weken werd een kwaliteitsaudit gehouden van het vliegbedrijf van de SZT. De audit werd op ons eigen verzoek, uitgevoerd door de Commissie Instructie en Veiligheid CIV. In totaal werd op 28 onderdelen ‘gescoord’. De SZT score was 21 maal uitstekend en 7 maal goed. We zijn best een beetje trots op dit resultaat.
Het onderzoek bij de SZT was de eerste operationele clubaudit van een zweefvliegbedrijf in Nederland. Dit jaar worden nog twee andere zweefvliegclubs onderzocht. Tijdens de audit werd gekeken naar 28 onderdelen in vijf verschillende groepen, tw. Organisatie van de opleiding, Veiligheidsbeleid, Operationele procedures, Technische Staat en Algemene Indruk. Op elk onderdeel kon worden gescoord met uitstekend, goed, matig of onvoldoende.


Misschien gaat de CIV (ook jij dus Jan de H) weer eens nadenken over de wijze waarop audits bij clubs worden uitgevoerd? Zoiets mag in de zweefvliegerij nooit meer voorkomen.

KH

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Peter » 31 dec 2011, 17:18

Errrugg pijnlijk :grin:
Die audit gaf niet de kwaliteit van de SZT aan, maar blijkt nu meer betrekking te hebben op de kwaliteit van de CIV.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met Goos Hageman, die behalve operationeel manager van de SZT ook lid van de CIV was :?
Na dit debacle moet een auditer van de CIV niet raar opkijken als hij bij de volgende club midden in zijn gezicht uitgelachen wordt.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Jan de Hulster » 31 dec 2011, 17:35

Kilo Hotel schreef:
Ruud Holswilder schreef:Lees het allemaal maar zelf na in het Openbaar faillissementsverslag d.d. 21 december
Alhoewel het bekend was blijft het schokkend te moeten lezen dat "de staat van de vloot niet zozeer het gevolg was van de staat van het gehuurde, als wel de beperkte financiële mogelijkheden van gefailleerde om onderhoud te plegen".

Vliegveiligheid was in het geding bij het management (het duo H&C) van de SZT, ja zelfs onbevoegd sleutelen. Niet voor niets was er verscherpt toezicht van IVW. Maar koppen moesten er rollen als er commentaar op dat onderhoud was.

In Nieuwsbrief 76 van de SZT staat: Enkele weken werd een kwaliteitsaudit gehouden van het vliegbedrijf van de SZT. De audit werd op ons eigen verzoek, uitgevoerd door de Commissie Instructie en Veiligheid CIV. In totaal werd op 28 onderdelen ‘gescoord’. De SZT score was 21 maal uitstekend en 7 maal goed. We zijn best een beetje trots op dit resultaat.
Het onderzoek bij de SZT was de eerste operationele clubaudit van een zweefvliegbedrijf in Nederland. Dit jaar worden nog twee andere zweefvliegclubs onderzocht. Tijdens de audit werd gekeken naar 28 onderdelen in vijf verschillende groepen, tw. Organisatie van de opleiding, Veiligheidsbeleid, Operationele procedures, Technische Staat en Algemene Indruk. Op elk onderdeel kon worden gescoord met uitstekend, goed, matig of onvoldoende.


Misschien gaat de CIV (ook jij dus Jan de H) weer eens nadenken over de wijze waarop audits bij clubs worden uitgevoerd? Zoiets mag in de zweefvliegerij nooit meer voorkomen.

KH

Dag Kees,

ik zal je vertellen dat ikzelf (met een ander) die allereerste TEST audit heb uitgevoerd in 2007.
er zijn in 2007 , 3 TEST audits van geweest.

In 2008 is de procedure iets gewijzigd/aangepast . Er zijn in dat jaar dan ook geen TEST audits gedaan.

Wel in 2009, 2010 en 2011.
Om LCO-ers en de aanvullende 8 auditors te laten wennen aan het audit systeem en de zweef clubs ook....

Nu einde 2011 zijn op 5 clubs na alle clubs in Nederland geaudit.
Een TOTALE evaluatie betreffende audits wordt op dit moment gedaan.
Dit alles ter voorbereiding op EASA.

Laat ik zo zeggen dat mijn beleving met de SZT destijds -in 2007- goed was.
Deze audits gaan voornamelijk over OPLEIDINGs aspecten en indien mogelijk (afhankelijk van het weer) een kijkje op het veld in de praktijk.
De technische aspecten worden -als het goed is- meegenomen met de audits van de werkplaats.

Verder is het TMG gedeelte NIET geaudit bij de SZT omdat dat onder IVW valt en dus ook het audit gebeuren bij IVW.....
Daarnaast vallen de TMG feitelijk gezien NIET ONDER de zweefvliegerij.
(In 2012 kan TMG weer wel onder het zweefvliegen gaan vallen)


EASA wil om de 2 jaar audits als ik me niet vergis.
In 2 jaar kan blijkbaar veel veranderen......
Nieuwsbrief 76 moet dus vlak in/ na de zomer van 2007 zijn uitgegeven.

De problemen bij de SZT werden in zomer 2009 door J Ritsma benoemd op zweefportaal.

De technische probleem zaken bij de SZT werden pas zo uit mijn hoofd in 2010 en 2011 in dit gremium ten tonele gevoerd.....
De SZT zou in 2012 weer aan de beurt gaan komen.

Ik blijf erbij dat daar op Terlet zaken zijn misgegaan bij:
-SZT (belangrijke veroorzaker)
-SNZT (ook niet uit te vlakken, lees hun jaarstukken maar eens,waarvan nog steeds 2008, 2009, 2010 ontbreken )
-de andere belanghebbenden ( KNVvL, etc)


Dat heeft zeker metr de bestuurlijke verbindingen te maken tussen: KNVvL, SZT, SNZT.
Het laatste wordt nu zelf nog uitgeprocedeert .... zoals je weet.
Ik dacht 6 februari 2012 een uitspraak.


NB:

Een aardige is deze:
We kunnen ook de EASA audits door IVW laten doen in de toekomst.
bv door het KIWA.....

Het tarief daarvoor zal zo ca. 3000,- -4000,- Euro zijn volgens beroeps audittors.
(
En dat ieder 2 jaar...



Verder de beste wensen voor 2012.

mvg,
Jan.
Laatst gewijzigd door Jan de Hulster op 01 jan 2012, 09:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Jan de Hulster » 31 dec 2011, 17:38

Peter schreef:Errrugg pijnlijk :grin:
Die audit gaf niet de kwaliteit van de SZT aan, maar blijkt nu meer betrekking te hebben op de kwaliteit van de CIV.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met Goos Hageman, die behalve operationeel manager van de SZT ook lid van de CIV was :?
Na dit debacle moet een auditer van de CIV niet raar opkijken als hij bij de volgende club midden in zijn gezicht uitgelachen wordt.

Zie het stukje geschiedenis van opstart audit systeem.

Leuker kan ik het niet voor je maken.

Ook de beste wensen waar je ook vliegt....
Jan.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Jan de Hulster » 31 dec 2011, 17:42

Het HUIDIGE audit systeem en achtergrond is op de CIV site te vinden.

Zie: http://www.civ.zweefportaal.nl/main/art ... icle_id=17

NB: dit wordt op dit moment geevalueerd.
Ondanks grote inspanning zijn van de ca. 36 clubs er nog 5 niet geaudit.
Die gaan in 2012.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Ruud Holswilder » 31 dec 2011, 19:41

JdH, kan je die audit discussie niet ergens anders gaan voeren?
Deze thread handelt over het onderwerp "Curator dreigt met rechtsmaatregelen"

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Kilo Hotel » 31 dec 2011, 20:26

Ruud Holswilder schreef:JdH, kan je die audit discussie niet ergens anders gaan voeren?
Deze thread handelt over het onderwerp "Curator dreigt met rechtsmaatregelen"
Sorry Ruud, mijn foutje. Maar omdat Jan de H. ons inmiddels laat weten dat het binnen het huidige auditsysteem met een technisch krakkemikkige en onveilige vloot mogelijk is een uitstekende audit-beoordeling te krijgen, lijkt me voortzetting elders niet overbodig. Vraagje voor splitsing aan de webmaster?

KK

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Ruud Holswilder » 31 dec 2011, 20:35

Jan Ritsma schreef:Tevens dreigt de curator met rechtsmaatregelen tegen de heren Paul Michiel de Grood en van Staaden. Zij zouden volgens de curator de extra kosten die het voortzetten van de surceance veroorzaakte nog steeds niet hebben betaald. Dit ondanks mondelinge en schriftelijke maning. De surseance werd aangehouden om deze heren de gelegenheid te geven een poging te ondernemen om via de rechter de heren Damkot en van Galen in het SNZT-bestuur te krijgen.
Dit is de officiële tekst in het openbare faillissementsverslag
De meerkosten, verbandhoudende met de voortzetting van de surseance van betaling, zijn door de curator begroot op circa €30.000,00. De heren P.M.R.M. de Grood en J. van Staaden hebben zich bereid getoond hiertoe een boedelkrediet te verstrekken. Ondanks mondeling en schriftelijk verzoek hebben de heren De Grood en Van Staaden tot de dag van indiening van het onderhavige openbare verslag niet ingestemd met de betaling van de extra kosten, die het gevolg waren van het openhouden van de surseance van betaling. De curator zal hun een laatste termijn stellen, waarna hij met de rechter-commissaris in overleg zal treden omtrent het nemen van rechtsmaatregelen
Ik denk dat je zelfs kan stellen dat het uitstel veel meer heeft gekost dan die 30K. Initieel had het oude SZT-bestuur op 4 mei aangekondigd dat ze op 9 mei faillissement zou aanvragen. Aan het begin van het seizoen was de vloot beter verkoopbaar en had de bank de vloot en startmiddelen niet in vuistpand hoeven nemen met alle kosten van dien.

De adviezen van het duo Damkot en van Galen hebben uiteindelijk alleen maar hogere kosten en nog meer ellende veroorzaakt :bah: .

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Jan de Hulster » 01 jan 2012, 02:36

Ruud Holswilder schreef:JdH, kan je die audit discussie niet ergens anders gaan voeren?
Deze thread handelt over het onderwerp "Curator dreigt met rechtsmaatregelen"

Ja dat kan , maar Kees Hordijk starte dit onderwerp op in deze draad.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Curator dreigt met rechtsmaatregelen

Bericht door Jan de Hulster » 01 jan 2012, 02:39

Kilo Hotel schreef:
Ruud Holswilder schreef:JdH, kan je die audit discussie niet ergens anders gaan voeren?
Deze thread handelt over het onderwerp "Curator dreigt met rechtsmaatregelen"
Sorry Ruud, mijn foutje. Maar omdat Jan de H. ons inmiddels laat weten dat het binnen het huidige auditsysteem met een technisch krakkemikkige en onveilige vloot mogelijk is een uitstekende audit-beoordeling te krijgen, lijkt me voortzetting elders niet overbodig. Vraagje voor splitsing aan de webmaster?

KK
De eerste TEST audit was :
-ten eerste in zomer 2007
De SZT nieuwsbrief was blijkbaar vlak daarna in zomer 2007 uitgegeven.
(Ik kan me die nieuwsbrief nog wel herinneren omdat ik destijds die(ongevraagd) kreeg toegestuurd.)
In 2008, 2009 of 2010 kan blijkbaar iets totaal anders zijn toch?

Bv. in 2010 kwam pas dat verscherpte toezicht van IVW nav klachten van, ik dacht R. Holswilder bij IVW
En dat was over TMG zaken ook nog meen ik me te herinneren.
(TMG valt niet onder de zweefvliegerij in principe, maar onder IVW)

Kijk maar (in het kader dat soms zaken bij clubs/stichtingen kunnen veranderen binnen 1-2 jaar) eens naar het financiele verslag van de curator....
In 2006, 2007, 2008 en 2009 nog winst bij de SZT.
Daarna 100.000 Euro verlies in 2010 en later nog meer in 2011.....nl. 375.000 Euro

En verder was deze allereerste TEST audit voornamelijk gericht op opleiding structuur.

Je moet wel een beetje goed lezen Kees.

Plaats reactie