Kilo Hotel schreef:
Alhoewel het bekend was blijft het schokkend te moeten lezen dat
"de staat van de vloot niet zozeer het gevolg was van de staat van het gehuurde, als wel de beperkte financiële mogelijkheden van gefailleerde om onderhoud te plegen".
Vliegveiligheid was in het geding bij het management (het duo H&C) van de SZT, ja zelfs onbevoegd sleutelen. Niet voor niets was er verscherpt toezicht van IVW. Maar koppen moesten er rollen als er commentaar op dat onderhoud was.
In Nieuwsbrief 76 van de SZT staat: Enkele weken werd een kwaliteitsaudit gehouden van het vliegbedrijf van de SZT. De audit werd op ons eigen verzoek, uitgevoerd door de Commissie Instructie en Veiligheid CIV. In totaal werd op 28 onderdelen ‘gescoord’. De SZT score was 21 maal uitstekend en 7 maal goed. We zijn best een beetje trots op dit resultaat.
Het onderzoek bij de SZT was de eerste operationele clubaudit van een zweefvliegbedrijf in Nederland. Dit jaar worden nog twee andere zweefvliegclubs onderzocht. Tijdens de audit werd gekeken naar 28 onderdelen in vijf verschillende groepen, tw. Organisatie van de opleiding, Veiligheidsbeleid, Operationele procedures, Technische Staat en Algemene Indruk. Op elk onderdeel kon worden gescoord met uitstekend, goed, matig of onvoldoende.
Misschien gaat de CIV (ook jij dus Jan de H) weer eens nadenken over de wijze waarop audits bij clubs worden uitgevoerd?
Zoiets mag in de zweefvliegerij nooit meer voorkomen.
KH
Dag Kees,
ik zal je vertellen dat ikzelf (met een ander) die
allereerste TEST audit heb
uitgevoerd in 2007.
er zijn in 2007 ,
3 TEST audits van geweest.
In 2008 is de procedure iets gewijzigd/aangepast . Er zijn in dat jaar dan ook geen TEST audits gedaan.
Wel in 2009, 2010 en 2011.
Om LCO-ers en de aanvullende 8 auditors te laten wennen aan het audit systeem en de zweef clubs ook....
Nu einde 2011 zijn op 5 clubs na alle clubs in Nederland geaudit.
Een TOTALE evaluatie betreffende audits wordt op dit moment gedaan.
Dit alles ter voorbereiding op EASA.
Laat ik zo zeggen dat mijn beleving met de SZT destijds
-in 2007- goed was.
Deze audits gaan voornamelijk over OPLEIDINGs aspecten en indien mogelijk (afhankelijk van het weer) een kijkje op het veld in de praktijk.
De technische aspecten worden -als het goed is- meegenomen met de audits van de werkplaats.
Verder is het TMG gedeelte NIET geaudit bij de SZT omdat dat onder IVW valt en dus ook het audit gebeuren bij IVW.....
Daarnaast vallen de TMG feitelijk gezien NIET ONDER de zweefvliegerij.
(In 2012 kan TMG weer wel onder het zweefvliegen gaan vallen)
EASA wil om de 2 jaar audits als ik me niet vergis.
In 2 jaar kan blijkbaar veel veranderen......
Nieuwsbrief 76 moet dus vlak in/ na de zomer van 2007 zijn uitgegeven.
De problemen bij de SZT werden in zomer 2009 door J Ritsma benoemd op zweefportaal.
De technische probleem zaken bij de SZT werden pas zo uit mijn hoofd in 2010 en 2011 in dit gremium ten tonele gevoerd.....
De SZT zou in 2012 weer aan de beurt gaan komen.
Ik blijf erbij dat daar op Terlet zaken zijn misgegaan bij:
-SZT (belangrijke veroorzaker)
-SNZT (ook niet uit te vlakken, lees hun jaarstukken maar eens,waarvan nog steeds 2008, 2009, 2010 ontbreken )
-de andere belanghebbenden ( KNVvL, etc)
Dat heeft zeker metr de bestuurlijke verbindingen te maken tussen: KNVvL, SZT, SNZT.
Het laatste wordt nu zelf nog uitgeprocedeert .... zoals je weet.
Ik dacht 6 februari 2012 een uitspraak.
NB:
Een aardige is deze:
We kunnen ook de EASA audits door IVW laten doen in de toekomst.
bv door het KIWA.....
Het tarief daarvoor zal zo ca. 3000,- -4000,- Euro zijn volgens beroeps audittors.
(
En dat ieder 2 jaar...
Verder de beste wensen voor 2012.
mvg,
Jan.