Kort geding tegen SZT-bestuur

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door Jan Ritsma » 11 feb 2010, 15:24

Eergisteren diende een kort geding tegen de SZT in het gerechtsgebouw te Arnhem.
Dit geding was door mij aangespannen ten einde een uitspraak te verkrijgen over het naar willekeur weigeren van zweefvliegers als deelnemer van ons nationale zweefvliegcentrum.

Voor de SZT verscheen alleen de advocaat terwijl ik zelf met mijn advocaat aanwezig was.
Niet handig van de SZT want de beide advocaten wisten als het op zweefvliegen aankwam natuurlijk van toeten nog blazen.
De SZT advocaat probeerde de rechter voor te liegen dat één en ander niets met willekeur maar alles met veiligheid te maken had.
Zo zou ik bijvoorbeeld in 2003 op een verkeerde strip zijn geland en een motorzwever met terreinknecht hebben lastiggevallen.
Ook in 2005 zouden er (ongeschreven) SZT-regels overtreden zijn.
De vraag van de rechter waarom betreffende mensen dan tot 2008 door mochten vliegen en pas in 2009 geweigerd werden werd beantwoord met een rood hoofd en gehakkel dat er nog meer incidenten waren geweest. Helaas voor de SZT was dat in de papieren nergens terug te vinden en nog niet eerder beweerd. Gewoon leugens dus.
Ook de bewering van de SZT-advocaat dat overal in Nederland door de week startcapaciteit wordt aangeboden werd simpel door middel van een schreeuwerige SZT folder waarin zij beweren de enige in Nederland te zijn die door de week vliegt, naar het rijk der fabelen verwezen.
Kortom de zitting verliep voortreffelijk.

Helaas sta ik juridisch niet sterk omdat het nu eenmaal niet mogelijk is om een bedrijf/stichting te dwingen een (deelnemers)contract af te sluiten.

Wat er uit komt zien we wel. Het was in ieder geval weer verfrissend te zien hoeveel geld de SZT uitgeeft en op het spel zet om zweefvliegers in Nederland het vliegen onmogelijk te maken :bah:

Anonymous

Re: Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door Anonymous » 19 feb 2010, 22:00

Wanneer is de uitspraak?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door Jan Ritsma » 28 feb 2010, 16:52

Ruud Holswilder schreef:Wanneer is de uitspraak?
Ben net terug van een weekje wintersport zonder internet...
Die uitspraak werd beloofd binnen twee weken na de zitting, maar er was vandaag nog niets bij de post.
Misschien weet de SZT het al? ;)

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door Jan Ritsma » 28 feb 2010, 17:37

Zojuist vond ik tussen de Emails een bericht van mijn advocaat met daaraan gehecht het vonnis van de voorzieningenrechter te Arnhem. Het ligt in mijn bedoeling het hele vonnis hier te publiceren. Voor die tijd heb ik echter nog een gesprek met voornoemde advocaat.

Volgens de uitspraak dient de SZT mij, telkens als ze mij weigeren een start te geven, een dwangsom van 500 Euro te betalen tot een maximum van 25000,- Euro. Hoewel niet al mijn eisen zijn ingewilligd (zuiver juridisch gezien) komt het er wel op neer dat ik precies datgene heb bereikt wat ik wilde en dat is dat een zweefvliegcentrum als de SZT niet op flauwekul verhaaltjes mensen zomaar als deelnemer kan weigeren (lees:"het zweefvliegen op Terlet onmogelijk maken"). Mensen die door de SZT op de zelfde wijze behandeld zijn breng ik gaarne in contact met mijn advocaat. :)

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door pro » 28 feb 2010, 23:08

Gefeliciteerd Jan! :tup:

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door Francesco » 02 mar 2010, 13:29

Vanuit een warm Oz (met nog steeds mooi weer) gefeliciteerd.
Het blijft toch een aparte club, die SZT, terwijl het toch alles heeft om er iets moois van te maken.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door Jan Ritsma » 02 mar 2010, 13:39

Francesco schreef:Vanuit een warm Oz (met nog steeds mooi weer) gefeliciteerd.
Het blijft toch een aparte club, die SZT, terwijl het toch alles heeft om er iets moois van te maken.
Daar heb je dan wel de juiste mensen voor nodig en niet zoals nu het geval is o.a. mensen die graag politieagentje spelen en aldaar wegens ongeschiktheid moesten opstappen om vervolgens die ongeschiktheid op Terlet te mogen komen demonstreren.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Vonnis

Bericht door Jan Ritsma » 03 mar 2010, 12:32

De geïnteresseerden kunnen hier het vonnis in pdf formaat downloaden

6Whiskey
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2009, 09:27

Re: Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door 6Whiskey » 04 mar 2010, 12:00

Gefeliciteerd Jan. Nu maar hopen dat erg toch nog wat moraal zit bij het bestuur, en dat ze je gewoon laten vliegen.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Kort geding tegen SZT-bestuur

Bericht door Jan Ritsma » 04 mar 2010, 14:33

6Whiskey schreef:Gefeliciteerd Jan. Nu maar hopen dat erg toch nog wat moraal zit bij het bestuur, en dat ze je gewoon laten vliegen.
Dank voor de felicitaties.
Mocht die moraal aanwezig zijn dan zouden wellicht ook alle andere vliegers die om politieke redenen getracht wordt het vliegen onmogelijk te maken daar van kunnen (mogen) profiteren?!
Maar......., hoeveel moraal verwacht je te vinden bij een bestuur dat ter meerdere glorie van zich zelf voor heel zweefvliegend Nederland de toekomst van het mooiste zweefvliegterrein dat we hebben zo onverantwoordelijk op het spel zet?
Laten we het beste er maar van hopen.

Plaats reactie