Tijd voor ACTIE!!

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Jan Ritsma » 24 dec 2009, 09:34

Nu Terlet gevaar loopt is het tijd voor actie.
De overige Terletgebruikers hebben een gemeenschappelijk belang.
Wellicht moeten ze de koppen bij elkaar steken en gezamenlijk proberen ons zweefvliegcentrum te redden. :tup:

Een van de mogelijkheden die ze hebben is het komend seizoen 7 dagen per week (buiten de weekenden dus 5 dagen zou ook al heel mooi zijn) startcapaciteit aan te gaan bieden op hun eigen strip .(Gelderse, kustclubs) VOOR IEDEREEN DIE DAAR GEBRUIK VAN WIL MAKEN.
De opbrengsten kunnen worden aangewend voor de betaling van de huur van het terrein, waarin de SZT verstek laat gaan.
Bovendien kunnen de vliegers die uit onvrede met het beleid van de SZT hun deelnemerschap beeindigd hebben dan toch weer vliegen op Terlet. :)
Ook het SZTbestuur zal dan een keus moeten maken en zich achter de oren krabben of hun wildwestactie tegen de SNZT (wat feitelijk dus neerkomt op een wildwestactie tegen hun mede Terletgebruikers) wel het gewenste resultaat heeft. Het mes snijdt aan vele kanten!! :ai:

Er wordt over nagedacht! :?
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 26 dec 2009, 06:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Kerstens » 24 dec 2009, 09:46

Klinkt als een goed plan, als je mensen nodig hebt roep maar.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Jan Ritsma » 24 dec 2009, 20:25

Behalve Kersten, (bedankt voor het aanbod :tup: ) melden zich plotseling van verschillende zijden mensen via mijn postbus die staan te popelen om mee te helpen. De enige eis die sommigen stellen is dat het een vliegbedrijf wordt waar we weer met respect voor elkaar zullen en kunnen omgaan.
Droevig dat dat sinds de SZT kennelijk niet meer vanzelfsprekend is :sad:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Jan Ritsma » 26 dec 2009, 20:14

Er heeft zich ook een groep gemeld die een goede lier kan leveren die tegen de zware belasting is opgewassen :tup:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Jan Ritsma » 28 dec 2009, 12:41

Op de achtergrond (email pm's) wordt gespeculeerd hoe een door de weeks vliegbedrijf op Terlet er uit zou moeten zien.
Mijn ideaal is een onafhankelijke instantie die lierstarts en/of sleepstarts verkoopt. Niks meer en niks minder.
Dat is financieel behoorlijk veilig. De overhead is nihil en starts worden er voldoende gemaakt.
Als een instructeur van een andere club, of zelfs op eigen titel met een paar tweezitters het veld op komt hobbelen, dan kunnen die gewoon starten. Evenals privevliegers. Ook staat het vrij aan een derde instantie om een vliegschooltje te beginnen. Gaat dit failliet, jammer, maar de starts worden niet bedreigd en Terlet zelf al helemaal niet!! Dit voorkomt een flinke hoeveelheid ellende, ook bijvoorbeeld clubvorming in een club.
Daar heeft ook de SZT behoorlijk last van. Brievenschrijvers hebben het regelmatig over de innercirkel die alles mag en alles toegeschoven krijgt. Ook de naam "hofhouding van Goos" is een geliefde aanduiding daarvoor.

Dit concept was bij de oprichting van de SZT trouwens het ideaal van de vorige voorzitter van de SZT. De terreinknecht was daar echter op tegen en heeft het bestuur kunnen overtuigen het huidig concept te accepteren. De gevolgen kennen we nu wel zo'n beetje.
Welke vorm moet die "instantie" krijgen? Een bedrijf? Een stichting? Een vereniging?
Ik kan mij voorstellen dat stichting op dit moment niet zo populair zal zijn.
Toch heeft het, mits er een paar voorzieningen getroffen worden onmiskenbare voordelen.
Verenigingen hebben nog wel eens last van paleisrevoluties of een wat emotionele zigzagkoers gestuurd door een al even emotionele ledenvergadering. Naar mijn mening kunnen de nadelen van een stichting voor een groot deel worden vermeden door deugdelijkeke statuten met daarin een verplichte controlle commissie en een verplichte publikatie van een gewaarmerkte jaarrekening. Hoe denken de lezers van dit forum er over?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Jan Ritsma » 29 dec 2009, 07:20

Op andere fora wordt gesteld dat:

1)de problemen met de SZT al veel langer moeten hebben gespeeld
2)de huidige problemen koren op de molen van groepen is die de zweefvliegers van Terlet willen hebben
3)met welke oplossing danook alles veel duurder zal gaan worden.

Punt 1 is volkomen juist. In 2003 werd al iemand geroyeerd die waarschuwde voor een gebrek aan controlle op de financele manipulaties van het bestuur. De rest van de kudde (deelnemers) hield zich toen rustig. Mijns inziens is dit niet te verkopen. Het was machtsmisbruik van het SZTbestuur en je reinste chantage. Deelnemerschap heeft nu eenmaal niets te maken met het niet mogen ventileren van een mening en het waarschuwen tegen wanbeleid. Ook het feit dat de CVT (commissie van toezicht) zich zelf ophief omdat ook die geen gegevens kregen was een teken aan de wand.

Punt 2 is niet aan de orde zolang de SNZT de huur van het terrein aan Staatsbosbeheer blijft betalen.
Dat laatste wordt nu in gevaar gebracht door het niet betalen van de huur door de SZT aan de SNZT.
Mijns inziens is het eerste bericht in dit draadje daarvoor een goede oplossing.

Punt 3: We moeten koste wat het kost Terlet behouden. Dat houdt in dat zorgen over de kosten nu niet aan de orde zijn.
Overigens zouden de kosten wel eens lager uit kunnen vallen zolang we maar niet weer met de enorme overhead van een school beginnen. Startcapaciteit op zich hoeft niet duurder te zijn. In tegendeel.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Peter » 31 dec 2009, 06:19

Jan Ritsma schreef: Hoe denken de lezers van dit forum er over?
Mij is altijd door een bestuurslid van de SZT uitgelegd dat de school zonder de privevliegers geen financieel bestaansrecht had en andersom ook niet. Waarom nu iedereen denkt dat alleen een lierbedrijf het redt is mij niet duidelijk.

6Whiskey
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2009, 09:27

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door 6Whiskey » 31 dec 2009, 10:01

Het lijkt mij dat de school het inderdaad niet red, kosten worden daar een stuk hoger.

Alleen het liefbedrijf lijkt me een stuk rendabeler.

Kosten = onderhoud lier+brandstof+salaris lierman + veldhuur

Deze haal je binnen door totale kosten te delen door aantal leden. Bij 500 leden moet dit niet erg duur zijn. Daarnaast haal je ook nog geld per start binnen.

Als mensen stalling willen betalen ze daar maar extra voor. Het prachtige profijtbeginsel.

Of denk ik hier nu te simpel over?

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Kerstens » 31 dec 2009, 11:13

Volgens mij denk je er niet te simpel over, en moet het kunnen. Helemaal als de insteek van het lierbedrijf is om geld op te brengen zodat de snzt de huur aan staatsbosbeheer kan blijven betalen. Dan denk ik niet dat de lierman en startleider dan een enorm uurloon vragen.
Welke vorm moet die "instantie" krijgen? Een bedrijf? Een stichting? Een vereniging?
Ik kan mij voorstellen dat stichting op dit moment niet zo populair zal zijn.
Toch heeft het, mits er een paar voorzieningen getroffen worden onmiskenbare voordelen.
Verenigingen hebben nog wel eens last van paleisrevoluties of een wat emotionele zigzagkoers gestuurd door een al even emotionele ledenvergadering. Naar mijn mening kunnen de nadelen van een stichting voor een groot deel worden vermeden door deugdelijkeke statuten met daarin een verplichte controlle commissie en een verplichte publikatie van een gewaarmerkte jaarrekening. Hoe denken de lezers van dit forum er over?
Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe het allemaal zit, maar een stichting is volgens mij wel de beste (goedkoopste) oplossing. Scheelt weer bij de belastingsdienst en niemand hoeft in zn eentje de kar te trekken/verantwoordelijk te zijn, iets wat je toch wel snel krijgt bij een bv'tje. Vereniging is weer veel moeilijker te besturen.

Rob-PA7RM
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2009, 15:36

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Rob-PA7RM » 31 dec 2009, 15:15

6Whiskey schreef:Alleen het liefbedrijf lijkt me een stuk rendabeler.

Kosten = onderhoud lier+brandstof+salaris lierman + veldhuur

Deze haal je binnen door totale kosten te delen door aantal leden. Bij 500 leden moet dit niet erg duur zijn. Daarnaast haal je ook nog geld per start binnen.
Afschrijving lier moet er nog bij mbt de kosten evt. kosten stalling. Als backup een 2e lier.... bedrijf moet doorgaan.

7 dagen/week draaien. Evt. met vast abonnement en betalen per start. Salaris zal voor 2 liermannen zijn.
Dan heb je het nog alleen over lieren......

Hoe pak je dan de leerling vliegers op ? Die hebben geen kist / instructeur ?

Plaats reactie