Tijd voor ACTIE!!

zweuvert
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2009, 12:02

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door zweuvert » 06 jan 2010, 22:58

Om wat meer sympathie te krijgen, zou het mooi zijn dat er ook voor de leerlingen een oplossing komt.
Lange termijn oplossingen worden hier gepredikt.
Zweefvliegen kan niet blijven bestaan zonder aanwas van onderaf. DBO'ers en solisten blijven een essentieel onderdeel van een zweefvliegbedrijf. Ik krijg de laatste tijd de indruk dat alle trammelant voornamelijk door 'verwende' privévliegers wordt gemaakt. Uit eigenbelang om maar doordeweekse startmogelijkheid te behouden, zodat ze lekker met hun discusjes en ventusjes erop uit kunnen wanneer zíj daar zin in hebben. Zweefvliegen is een teamsport (ja!) en er zijn meerdere belangen. De basis zou wat mij betreft het 'normale' (les)vliegbedrijf moeten zijn. Imho zouden privévliegers daar als extra bij aan kunnen sluiten.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Jan Ritsma » 07 jan 2010, 07:45

zweuvert schreef:Om wat meer sympathie te krijgen, zou het mooi zijn dat er ook voor de leerlingen een oplossing komt.
Lange termijn oplossingen worden hier gepredikt.
Zweefvliegen kan niet blijven bestaan zonder aanwas van onderaf. DBO'ers en solisten blijven een essentieel onderdeel van een zweefvliegbedrijf. Ik krijg de laatste tijd de indruk dat alle trammelant voornamelijk door 'verwende' privévliegers wordt gemaakt. Uit eigenbelang om maar doordeweekse startmogelijkheid te behouden, zodat ze lekker met hun discusjes en ventusjes erop uit kunnen wanneer zíj daar zin in hebben. Zweefvliegen is een teamsport (ja!) en er zijn meerdere belangen. De basis zou wat mij betreft het 'normale' (les)vliegbedrijf moeten zijn. Imho zouden privévliegers daar als extra bij aan kunnen sluiten.
Op dit moment is het zweefvliegterrein Terlet in gevaar. niet de Nederlandse opleidingscapaciteit,
We hebben immers 40 zweefvliegclubs die allen een opleiding verzorgen.
Zodra er door de week startcapaciteit op Terlet wordt aangeboden is iedere instructeur welkom om er een vliegschooltje te beginnen. Het probleem is dat juist de vliegschool telkens weer voor financiele problemen zorgt.

Verwend? We zijn allemaal verwend heden ten dage! Clubs zijn prima instellingen maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Het gegeven dat niemand een eigen zweefvliegtuig kan betalen en dat je 6 man nodig hebt om de rubber kabel uit te rekken ligt ver achter ons. Laten we naar nieuwe mogelijkheden zoeken om onze sport ook aan de eisen van de moderne mens te laten beantwoorden. Mogelijkheden die naast clubs kunnen bestaan. De tijd dat iedereen in het weekend van 'smorgens acht tot 'savonds acht op een zweefvliegveld ging zitten ligt achter ons. Als je dat niet wilt heeft dat wel zijn prijs, maar dat is voor veel mensen in deze tijd ook geen bezwaar meer. Voor een start bij een vliegschool met een school tweezitter zal de prijs tussen de 75 en honderd euro moeten liggen schat ik (wellicht nog meer). Tenzij je de privevlieger voor de school laat betalen en de helft van de tijd (illegaal) passagiers rondsleurt. En dan nog blijken er kennelijk tonnen op te moeten worden toegelegd.

Peter226
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jan 2010, 16:00

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Peter226 » 07 jan 2010, 16:32

Al enige maanden lees ik de berichten op de diverse forums over de problemen op Terlet.

Ik sluit mij geheel aan bij de posting van Francesco, aangaande het opzetten van een zweefvlieg"bedrijf".

In 2007 zijn wij begonnen met een zomervliegbedrijf op Ameland. In eerste instantie bedoeld om tijdens onze vakantie met onze eigen kist op Ameland een paar vluchtjes te maken, maar door de hoge kosten na lang wikken en wegen omgebouwd tot inmiddels een volwaardige zweefvliegclub met meer dan 30 leden. Om uit de kosten te komen bieden wij o.a. zweefvliegcursussen aan op Ameland en met succes.

De consequentie voor het opzetten van een zweefvliegbedrijf zijn vele malen groter dan menigeen denkt. Het is niet simpelweg een lier neerzetten en vliegen. Naast een aantal operationele zaken(reglementair en gebruikskosten), financieel (investering), is er ook de juridische verantwoordelijkheid. Wij zijn op Ameland door "schade en schande wijs geworden" en tot de conclusie gekomen, dat wij nu, na 3 jaar hard werken, binnen verenigingsverband een goed geolied zweefvliegbedrijf aan onze leden kunnen aanbieden. Hiervoor hebben wij gelukkig veel steun gehad van de gemeente die ons bij alles (tot en met de aanschaf van de lier) geholpen heeft.

Als stichting (wij zijn in 2007 als stichting gestart) was dit ons nooit gelukt. Er bestaat namelijk (uitgezonderd een enkeling) geen echte binding met het vliegbedrijf als men zich niet thuis voelt binnen de "eigen" gemeenschap. Men kan komen en gaan en men gedraagt zich puur als consument en niet als medeeigenaar van de vereniging.

Het opzetten van een lierbedrijf om alleen de privevliegers te hooi en te gras op te lieren is commercieel onhaalbaar. Er moet een belangrijkere vorm van inkomsten zijn om voor continuiteit zorg te dragen. Contributie, cursussen, donateurstarts, etc. etc. Binnen een vereniging is dit met veel hulp van veel vrijwilligers en een kleine vaste staf wel realiseerbaar. Maar,... dit moet controleerbaar zijn, dus een vereniging.

Groet, Peter Prins
http://www.zweefvliegenopameland.nl

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Jan Ritsma » 07 jan 2010, 17:08

Peter226 schreef:Al enige maanden lees ik de berichten op de diverse forums over de problemen op Terlet.

Het opzetten van een lierbedrijf om alleen de privevliegers te hooi en te gras op te lieren is commercieel onhaalbaar.
Groet, Peter Prins
http://www.zweefvliegenopameland.nl
Hi Peter,
Met alle respect, maar ik denk dat het wel haalbaar is.
Terlet is Ameland niet. Op Terlet lopen zo'n 200 privevliegers rond die regelmatig overland vliegen.
Sterker nog, ze vliegen alleen maar overland. Juist omdat de SZT de school er bij heeft loopt het uit de hand. De overhead kosten voor een school zijn erg hoog. Dat je op Ameland de zaakjes goed voor elkaar hebt is, zoals je zelf zegt, mede te danken aan een flink aantal vrijwilligers. Eigenlijk zou je die loonkosten eens op moeten voeren alsof het betaalde krachten zijn.
Dan wordt het duur, erg duur. Ik ben er van overtuigd dat het op Terlet mogelijk is met alleen privevliegers. Liefst nog met een sleepbedrijf. Maar nogmaals, mijn sterke lobby is om startcapaciteit aan te bieden. Als er iemand een schooltje wil runnen dan kan dat. Hoe meer starts, hoe goedkoper het wordt. Maar in principe heb je voor startcapaciteit niet veel nodig....

Peter226
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jan 2010, 16:00

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Peter226 » 09 jan 2010, 12:14

Jan,

Leuk geprobeerd. Zijn die 200 privevliegers bereid om 100 euro per sleepje, of 70 euro per lierstart te betalen?

Even een kleine opsomming:
Personeelslasten (lierman, startplaats administratie, sleepvlieger etc.)
Terreinhuur (Terlet is niet bepaald goedkoop)
Kosten startmiddelen (afschrijving, verzekering, aflossing, onderhoud etc.)
Brandstof (niet geheel onbelangrijk gezien de hoge olieprijzen)
Huur stalling (je laat je materiaal niet zomer en winter buiten staan)
Huur kantoor (ergens zal je toch administratie moeten verrichten)
Operationele startkosten (kabelslijtage, kabelchutes, breukstukken, etc.)
Diverse verzekeringen
Continuiteit (financiele reserveringen voor slechte jaren)
etc. etc.

Denk je nu werkelijk, dat je met 200 privevliegers en wellicht een enkele clubvlieger die te hooi en te gras een startje koopt deze zaak kostendekkend te exploiteren? Ik betwijfel het. Met 3 a 4000 starts per jaar kun je dit nooit kostendekkend draaien.

Groet, Peter

thermiekpetje
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2009, 10:31

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door thermiekpetje » 09 jan 2010, 13:12

Hoe kom je aan 100 euro per sleep of 70 euro per lierstart?
Kijk eens naar buitenlandse operaties zoals Philipe Tarade op Gap.
Die runt daar een prachtige commerciële operatie waar hij plus vrouw & kinderen en personeel een goed leven van kunnen leiden.
Bovendien blijft hij investeren in zijn bedrijf dat er ieder jaar weer iets beter uit ziet.
Je moet alleen niet verwachten dat je daar voor een zelfde bedrag als op Ameland een startje kan maken.

Het probleem met zweefvliegen in NL is dat het liefst niks mag kosten en dat veel mensen graag profiteren van anderen.
Zo profiteren de schoolvliegers van Terlet van een gratis vliegtuig dat door alle deelnemers wordt betaald en slechts door een beperkt aantal deelnemers wordt gebruikt.

De huur van de T-strip op Terlet bedraagt € 30.000,--.
Dus voor € 200,-- per jaar per persoon huren 150 privevliegers die strip.
Als je het voorlopig simpel houdt, dan huur je een sleepkist die uitsluitend op goede dagen een rijtje kisten opsleept.
Uiteraard hangt daar ook een prijskaartje aan vast, maar absoluut geen 100 euro (tenzij je je zo nodig naar FL65 wil laten slepen).

oneliner
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2009, 11:25

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door oneliner » 09 jan 2010, 18:35

thermiekpetje schreef:Hoe kom je aan 100 euro per sleep of 70 euro per lierstart?
Kijk eens naar buitenlandse operaties zoals Philipe Tarade op Gap.
Die runt daar een prachtige commerciële operatie waar hij plus vrouw & kinderen en personeel een goed leven van kunnen leiden.
Bovendien blijft hij investeren in zijn bedrijf dat er ieder jaar weer iets beter uit ziet.
Je moet alleen niet verwachten dat je daar voor een zelfde bedrag als op Ameland een startje kan maken.

Het probleem met zweefvliegen in NL is dat het liefst niks mag kosten en dat veel mensen graag profiteren van anderen.
Zo profiteren de schoolvliegers van Terlet van een gratis vliegtuig dat door alle deelnemers wordt betaald en slechts door een beperkt aantal deelnemers wordt gebruikt.

De huur van de T-strip op Terlet bedraagt € 30.000,--.
Dus voor € 200,-- per jaar per persoon huren 150 privevliegers die strip.
Als je het voorlopig simpel houdt, dan huur je een sleepkist die uitsluitend op goede dagen een rijtje kisten opsleept.
Uiteraard hangt daar ook een prijskaartje aan vast, maar absoluut geen 100 euro (tenzij je je zo nodig naar FL65 wil laten slepen).
Dit is toch werkelijk allemaal gekakel van kippen zonder kop waaruit blijkt dat er noch door Ritsma noch door het petje wordt nagedacht. Ten eerste: de T-strip is zeker tot 2013 in gebruik bij de SZT; de rechter heeft namelijk de ontbinding van het huurcontract, zoals geëist door de SNZT, afgewezen. De T-strip is de enige strip waar gesleept mag worden. Omdat ik niet verwacht dat een alternatieve club bij de SZT welkom is, kan er dus niet gesleept worden. De andere banen zouden alleen in onderhuur van de GeZC of de CCT gebruikt kunnen worden en dat zal dan alleen buiten het weekeinde zijn want dan willen die clubs zelf vliegen. Welke privé vlieger is er zo gek om voor zo'n gebrekkige alternatieve vliegfaciliteit geld te betalen wanneer je bij de SZT 7 dagen per week kunt lieren, slepen en zelf-starten ? Ik niet in elk geval. Succes met je clubje, Jan. En koester je frustraties !

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Kerstens » 09 jan 2010, 20:45

En hij is terug, word meteen weer gezellig hier.

Je kan wel een huurcontract hebben, maar als je failliet bent word dat ook ontbonden.... Dit was een kort geding, echt rechtszaak kan nog komen...... Als de SNZT failliet gaat dankzij de SZT kun je nog als SZT een contract hebben met het SNZT, maar als Staatsbosbeheer niet betaald word heb je er nog geen reet aan.

Of je eind 2010 nog kan starten bij de SZT moet ik nog zien, alle potjes zijn een keer leeg, en een lier of sleepvliegtuig hebben wel dorst.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tijd voor ACTIE!!

Bericht door Jan Ritsma » 15 aug 2010, 18:29

Voordat we elders het wiel weer gaan uitvinden.....
Er staan hier enige mogelijkheden voor de exploitatie van Terlet en hoe verschillende mensen er over denken....

Verder is er een nieuwe discussie gaande in het members only gedeelte van dit forum..

Plaats reactie