Als die interpretatie juist is, dan zou dat betekenen dat alleen op die strip niet met autos gereden mag worden. Witte kruizen zijn op een vliegveld echter tekens die gebruikt worden om een landingsterrein te declasificeren.Sieb schreef:Beste Jan Ritsma,
1. Het is een kaartje met RIJROUTES dus niet voor gezagvoerders oftewel: volg de kleur van de rijroute die afhankelijk van stripgebruik op dat moment geldt. Het is dus bedoeld voor mensen op het veld en niet voor gezagvoerders lijkt me. Je mag dus NIET rijden in het gebied met het witte kruis (wat voorheen wel gebeurde dwars door dat gerepareerde landingsvlak heen). Volgens mij mag je er dus juist wel landen! (maar wil je dan geen auto tegenkomen). Wellicht dat Ben hier duidelijkheid in kan verschaffen.
Als dit alleen om een rijroute zou gaan dan is dat erg verwarrend inderdaad.
Je vergeet in dit relaas dat de gezagvoerder eveneens verantwoordelijk is voor een veilige vluchtuitvoering.Sieb schreef: 2. Ten aanzien van de veiligheid op het vliegterrein: de exploitant (dat is dus SNZT) is verantwoordelijk voor de veiligheid op het gehele luchtvaartterrein en dient dit zo in te richten dat duidelijk is welk deel niet toegangkelijk is voor "onbevoegden" (lees: mensen die er niet te zoek hebben c.q. niet weten wat ze er wel en niet mogen doen) tijdens vliegoperaties. Dat kan door (waarschwuwings) borden, afrastering, hekken , slagbomen etc. Volgens mij is het voor iedere bezoeker op Terlet duidelijk dat hij het vliegterrein niet op mag (zeker rondom de Bel). Als er natuurlijk kinderen en bezoekers lekker op het overvliegveldje (wat binnen de terreingrens ligt) gaan recreeren en er gebeurt wat dan heb je als SNZT inderdaad een groot probleem als niet kan worden aangetoond dat er duidelijk staat dat daar geen "onbevoegden" mogen komen.
Als die opzettelijk en zonder noodzaak landt op een plek die daartoe niet is aangewezen dan krijgt hij de juridische molen over zich heen als het mis gaat. Of het nu om een bevoegd of onbevoegd persoon gaat die daar eventueel geraakt wordt is niet zo belangrijk.
Het zou inderdaad erg prettig zijn als Ben daar hier iets over uitlegt.
De simpele vraag is of iemand die overvliegt juridisch legaal bezig is of niet.