Terlet. Strip verdwenen?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door Jan Ritsma » 19 mar 2011, 05:37

Van een Terletgebruiker ontving ik de volgende Email:
Dag Jan,

Op het zweefvliegforum staat een verwijzing naar nieuwe rijroutes op Terlet. En wat valt op? Er is een strip verdwenen. Een jaar of vijf/zes geleden is met veel weerstand een nieuwe strip voor o.a. de Gelderse in gebruik genomen. Stokpaardje van de toenmalige havenmeester. Velen hadden bedenkingen. In de eerste plaats vanwege de aanwezige dwarshelling op de strip, maar nog meer door de kraakzekerheid bij een kabelbreuk op lage hoogte. In het verlengde van de strip lagen diepe oneffenheden van een oude rivierbedding. IVW had ernstige bedenkingen en vroeg de CIV om advies. En de CIV bracht positief advies uit.............. Deze strip heeft kapitalen gekost en is na een paar jaar kennelijk weer buiten gebruikgesteld.
Is die strip weer buiten gebruik gesteld?
Als het bovenstaande citaat juist is, dan komt bij mij de vraag waarom de CIV, de commissie die voortdurend maatregelen verzint om het zweefvliegen veiliger te maken, hier een positief advies voor gaf. In plaats van allerlei (repressive)maatregelen te verzinnen en die op twijfelachtige (althans volstrekt onbewezen) gronden te adviseren, zou het dan wellicht verstandiger kunnen zijn om de omstandigheden waaronder gevlogen wordt beter te beschermen.....
terlet-2011.jpg
(89.98 KiB) 1202 keer gedownload

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door Jan de Hulster » 19 mar 2011, 07:33

de CIV heeft alleen positief advies uitgebracht over de lange 14 L, waarbij gestart werd vanaf de gele stip ten noorden van het witte kruis.
(Met diverse kantekeningen overigens om op te letten, bij gebruik van die strip omdat er wat meer currency/inzicht/anticiperen van de gebruiker wordt verwacht.)

Een negatief over de lange 14 R, daar zat een slenk in , maar dat hadden ze zelf ook wel door daar op Terlet...

De kaartjes suggereren nu een KORTE 14 L en 14 R ?
En dat is wel apart die twee korte strips op 14L en 14 R.

Dat is nl bijna gelijk aan de oorspronkelijke "hoofdpijnstrip" situatie van voorheen ca. 2006/2007 als ik het goed heb.
Dus in dat geval is er wel veel geld uitgegeven met weinig rendement lijkt het.
Laatst gewijzigd door Jan de Hulster op 19 mar 2011, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.

pro
Berichten: 424
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door pro » 19 mar 2011, 10:17

Het is weer fraai allemaal.

Andere vraag:

Zijn de kaartjes ook goedgekeurd door de havenmeester?
Hoe is dat te zien?
Welke status hebben de kaartjes?
En hoe borgt de havenmeester dat er geen (al dan niet abusievelijke) wijzigingen in de kaartjes worden gedistribueerd?

Kortom: wie heeft die kaartjes uitgegeven en is aanspreekbaar ingeval van een onverhoopt incident ten gevolge van die kaartjes?

Thermiekfabriek of SNZT en/of de havenmeester van Terlet?

markdenbesten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:37

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door markdenbesten » 19 mar 2011, 11:14

Wat een gezemel. Wees blij dat er vrijwilligers zijn die zich inspannen voor zulke dingen.
Netjes gedaan Peter. :tup:

pro
Berichten: 424
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door pro » 19 mar 2011, 12:21

markdenbesten schreef:Wat een gezemel. Wees blij dat er vrijwilligers zijn die zich inspannen voor zulke dingen.
Netjes gedaan Peter. :tup:
Laat dat "gezemel" maar weg Mark.
De Thermiekfabriek is namelijk niet "een vrijwilliger".

Dus, houd eens op met dat kinderachtige gedoe met (dis)kwalificatietermen om stemming te maken en vertel gewoon even klip en klaar:
WIE is de uitgever van de kaartjes?
WIE is er aanspreekbaar en aansprakelijk?
Welke status hebben de kaartjes?

Of gaat straks ook Rutsefluts, DBO'er van de dag de AIP uitgeven of "visualiseren"?
Mij best, maar zég het even!
Vooraf.
Laatst gewijzigd door pro op 19 mar 2011, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door Jan de Hulster » 19 mar 2011, 19:25

markdenbesten schreef:Wat een gezemel. Wees blij dat er vrijwilligers zijn die zich inspannen voor zulke dingen.
Netjes gedaan Peter. :tup:

Ben het wel met je eens.
Duidelijke hulp kaartjes.

Je mag aannemen dat ze conform AIP/als aanvulling hulpmiddel op de AIP zijn gemaakt.
Immers EHTL is formeel een vliegveld.
Laatst gewijzigd door Jan de Hulster op 20 mar 2011, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

bvdklein@t-online.de
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2011, 19:24

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door bvdklein@t-online.de » 19 mar 2011, 19:41

De nieuwe baanconfiguratie is het resultaat van een langdurig en zorgvuldig proces.
Voor details kan iedere geïnteresseerde terecht bij zijn bestuur, chef instructeur of operationeel manager.
Op hoofdlijnen :
De integrale gebiedsvisie Terlet (IGT) geeft bestuurlijke achtergronden en besluitvorming, is goedgekeurd door SBB, gemeente Arnhem en provincie Gelderland.
Uitvoering is bekeken door IVW
Operationele procedures zijn zorgvuldig bekeken en vastgesteld door college van chef instructeurs op Terlet.
Richtlijnen 2011 voor alle Terletinstructeurs worden op 2 april definiteif goedgekeurd door het CI overleg en breed gedistribueerd cq. op SNZT website gepubliceerd. Deze tekeningen zijn daar een onderdeel van en krijgen dan automatische goedkeuring van SNZT bestuur en havenmeester.
Voor CCT instructeurs en GeZC instructeurs werd deze nieuwe situatie al gepresenteerd op 5 maart.
Alle Terletvliegers zijn veel dank verschuldigd aan de terreincie die hier een prachtig resultaat mee behaalden en waarmee we nog efficienter met elkaar op Terlet kunnen vliegen, ook bij ZO wind.
Voor verdere vragen graag info inwinnen bij eigen chef instructeur of havenmeester.

De Havenmeester

pro
Berichten: 424
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door pro » 19 mar 2011, 21:26

bvdklein@t-online.de schreef:De nieuwe baanconfiguratie is het resultaat van een langdurig en zorgvuldig proces.
Voor details kan iedere geïnteresseerde terecht bij zijn bestuur, chef instructeur of operationeel manager.
Op hoofdlijnen :
De integrale gebiedsvisie Terlet (IGT) geeft bestuurlijke achtergronden en besluitvorming, is goedgekeurd door SBB, gemeente Arnhem en provincie Gelderland.
Uitvoering is bekeken door IVW
Operationele procedures zijn zorgvuldig bekeken en vastgesteld door college van chef instructeurs op Terlet.
Richtlijnen 2011 voor alle Terletinstructeurs worden op 2 april definiteif goedgekeurd door het CI overleg en breed gedistribueerd cq. op SNZT website gepubliceerd. Deze tekeningen zijn daar een onderdeel van en krijgen dan automatische goedkeuring van SNZT bestuur en havenmeester.Voor CCT instructeurs en GeZC instructeurs werd deze nieuwe situatie al gepresenteerd op 5 maart.
Alle Terletvliegers zijn veel dank verschuldigd aan de terreincie die hier een prachtig resultaat mee behaalden en waarmee we nog efficienter met elkaar op Terlet kunnen vliegen, ook bij ZO wind.
Voor verdere vragen graag info inwinnen bij eigen chef instructeur of havenmeester.

De Havenmeester
Bedankt voor de inhoudelijke reactie Ben! :tup:

Als ik mag samenvatten:
Vanaf 2 april hebben de kaartjes (automatisch) de status dat deze zijn goedgekeurd door SNZT bestuur en de havenmeester.
Dan zijn dus ondubbelzinnig verantwoordelijk en aansprakelijk voor de kaartjes: SNZT/de havenmeester.

Het zou ook wat zijn als we een gedeponeerd handelsmerk tot "havenmeester" zouden bombarderen...

Op de kaartjes hoort gewoon "SNZT" te staan.
Hoe moeilijk kun je het maken?

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door Jan de Hulster » 20 mar 2011, 08:45

Op dit moment staat in de AIP over Terlet deze kaart nog:

http://www.ais-netherlands.nl/aim/11012 ... en-GB.html

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Terlet. Strip verdwenen?

Bericht door Jan Ritsma » 20 mar 2011, 09:10

bvdklein@t-online.de schreef:De nieuwe baanconfiguratie is het resultaat van een langdurig en zorgvuldig proces.
Voor details kan iedere geïnteresseerde terecht bij zijn bestuur, chef instructeur of operationeel manager.
De Havenmeester
Hier mis ik toch de AIP.... Als iemand van de Wasserkuppe naar Terlet vliegt moet hij daar alle van belangzijnde bijzonderheden met rechtskracht kunnen vinden. Hij gaat (terecht) echt niet bellen met havenmeesters operationele managers of chef instructeurs van het betreffende vliegveld en gaat (terecht) niet kijken op websites van mensen die zich de thermiekfabriek of what-ever noemen.
Waar staan trouwens die telefoonnummers, wie is de "operationele manager" van EHTL, welke jurisdictie bezit die goede man en waar staat dat omschreven? In de AIP vind ik dit Emailadres: mailto: SZTOperations@terlet.nl Welke rechtsgeldigheid hebben de instructies die van dit adres vandaan komen? klopt het dat dit adres van de SZT is? Wie bij de SZT heeft de wettelijke bevoegdheid voor het geven van instructies aan piloten die Terlet aanvliegen? Zijn deze mensen in dienst van de SNZT en gelden hun aanwijzingen voor heel EHTL of alleen voor de Tstrip?
In de AIP staat trouwens de nieuwe strip waar dit draadje over gaat als start en landingsplaats ingetekend. Als iemand van Terlet een zojuist gelande zweefvlieger wil berispen omdat hij daar niet mocht landen, met verwijzing naar het kruisje op het kaartje van de thermiekfabriek, dan slaat dat nergens op. Het AIP is bepalend en dat krijgt hij dan onherroepelijk om de oren.
Ik vrees dat als er ooit een keer iets mis gaat de daarop volgende juridische strijd voer voor rechtsgeleerden wordt en dat betrokken personen zich dat niet realiseren.

Plaats reactie