SZT geeft financiele problemen toe

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door Jan Ritsma » 13 dec 2009, 09:31

De "deelnemers vergadering" is inmiddel gisteren geweest en heeft lang geduurd.
Verschillende mensen sturen mij een verslag. Om betrouwbare informatie te geven moet ik alles eerst bestuderen.
Veel meer dan dat, er veel vragen gesteld zijn, de antwoorden en informatie van het bestuur als weinig geloofwaardig worden betiteld en het geen fraaie vertoning was, kan ik dan ook niet zeggen. Hopelijk kan ik vanavond of morgen de vergadering uitgebreider bespreken.
Uiteraard zijn deelnemers die de vergadering hebben bijgewoond hier van harte welkom om hun bevindingen hier te delen.

Op dit moment zit ik in Zuid Afrika en het weer ziet er redelijk uit dus ga ik vliegen. :muziek:
Je zou bijna vergeten dat dat ook nog een mogelijkheid is ;)

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door Jan Ritsma » 13 dec 2009, 21:30

Het is druk op het forum. Er sneuvelen records.
Helaas valt er niet veel te melden, behalve dan dat de hier in dit forum gegeven informatie juist en weer bevestigd is.
Er werden op de SZT vergadering snel op eenvolgende lichtbeelden vertoond met cijfers.
Die zijn natuurlijk niet te bestuderen op zo'n manier. Het komt er dus op neer dat de deelnemers geen informatie gekregen hebben die controleerbaar was en ook niets op schrift.

Toch waren er enkele deelnemers, zoals Ruud Holswilder en Ton de Bruine die het opviel dat allerlei bedragen van schulden ontbraken. Ook schijnen er meerdere deelnemers te zijn die geld aan de SZT geleend hebben buiten de obligaties om.
Teun Tieleman (bestuurslid) schijnt een bedrag aan de SZT geleend te hebben en daarmede eigenaar geworden te zijn van een DG 505. Wat er op deze manier van de vloot over blijft die als "zekerheid" voor de obligatiehouders wordt aangeduid is extreem onzeker. Kennelijk hebben de bestuursleden zelf weinig vertrouwen in die "ruime zekerheden" waarmee de obligatiehouder in de fuik gelokt moest worden. Zelf eisen ze keiharde activa als onderpand!!
Kortom, Van sumiere gegevens die werden verstrekt blijkt al geen laars te kloppen. De SZT blijkt "vrolijk te vergeten" om bijvoorbeeld de schuld van 150.000,- Euro (niet betaalde huur, rente en aflossing van schulden) aan de SNZT in de boeken te vermelden. Als dat al niet sluitend blijkt te zijn hoe zal dan de (geheime)boekhouding in zijn geheel er uit zien. We moeten het ergste vrezen.Iemand schreef me dat het leek op de presentatie van een nieuwsbrief. Niets dan lof over de SZT, maar deugdelijke jaarstukken worden natuurlijk niet verstrekt. Laat staan iets dat door een accountant gefiateerd is. Het bestuur schijnt nog 200.000,- Euro nodig te hebben. Dat willen ze oa.uit entreegelden van nieuwe deelnemers gaan halen(!) terwijl in de laatste nieuwsbrief stond dat er niets verhoogd zou behoeven te worden!


Het is en was eigenlijk al duidelijk. De SZT heeft geen geld en betaalt daarom de SNZT niet omdat dat waarschijnlijk de makkelijkst niet te betalen crediteur is. Zoals de Voorzitter van de SNZT op de vergadering duidelijk maakte is dat een gevaarlijke weg. Immers, als de SNZT door de wanbetaling van de SZT de milieumaatregelen niet meer kan effectueren, (en dat dreigt schijnbaar het geval te worden) dan verliezen we Terlet aan de milieulobby. Daar zijn niet alleen 500 SZT-deelnemers de duppe van maar ook de Gelderse, kustclubs, camping, werkplaats en thermiekbel.

Ruud Holswilder die het tot nu toe voor de SZT opnam was na de deelnemers vergadering dusdanig onhutst dat hij zijn deelnemerschap heeft beeindigd. Zijn opzegging heeft hij onderbouwd gepubliceerd in het members only gedeelte van het KNVvL-forum. Zijn belangrijkste overweging is dat hij geen (financiele)steun meer wenst te verlenen aan een instelling die zo roekeloos het voortbestaan van Terlet bedreigt.

Informatie blijft binnen druppelen. Met name wacht ik nog op een verslag van de Obligatiehouders vergadering die reeds om elf uur smorgens (voor de deelnemersvergadering van gisteren) van start was gegaan. Daar schijnen enkele mensen erg boos te zijn geweest. Deze lening is immers niet gebruikt waarvoor hij was uitgeschreven maar voor het aflossen van andere leningen van o.a.prive personen/deelnemers.

Zodra ik meer informatie heb zal ik die hier doorgeven.
Nogmaals, mensen die de vergadering hebben bijgewoond nodig ik uit hier hun bevindingen te delen.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door Jan Ritsma » 14 dec 2009, 19:50

Nieuwsbrief nummer 99 is uitgekomen.
Leest U hem even rustig door.

De voorzitter begint te vertellen dat de vermogenspositie niet goed is. Dat is vreemd want kort geleden gaf die zelfde voorzitter toe dat de liquiditeitspositie niet deugde maar de vermogenspositie wel!
Ook de belofte op de deelnemersvergadering dat deze nieuwsbrief de cijfers zou bevatten die tijdens de lichtbeelden werden getoond blijkt niet te worden waargemaakt.

In nieuwsbrief 98 staat dat het bestuur het niet nodig acht om contributie en startgelden fors te verhogen.
Het venijn zit hem in het woordje "fors". Immers, nu gaan de startbonnen met 1 euro omhoog. Dat is zo'n acht procent!
Ook de midweekdeelnemers moeten bloeden. Twintig Euro extra, dat is 5%.
Ook instructeurs moeten 20 Euro meer betalen wat neer komt op 7 procent.
Dan komt nog het schadefonds wat met 33% naar boven gaat.

Dit heeft niks met inflatie te maken maar meer met herverdeling en verhoging van lasten.
Kennelijk zijn de door de week deelnemers een te grote groep die naar de zin van het bestuur te weinig oplevert.
Hoe groot deze groep is is niet duidelijk. Het bestuur heeft nu eenmaal een hekel aan cijfers.

Men wil entreegeld gaan heffen van enkele honderden Euro's (om nieuwe deelnemers aan te trekken ;) ).
Dat was 50 Euro en is dus een verhoging van 400% of meer.
U krijgt het terug als U weer bij de SZT vertrekt. Uw risico is wel dat U het geld kwijt bent als de SZT failliet gaat.
Verder zijn er juridische haken en ogen aan zo wordt mij verteld. Bij sommige varianten is het mogelijk dat een dergelijke bijdrage U hoofdelijk aansprakelijk kan maken voor de financien van de stichting. Als het zover is, of laten we zeggen: mocht het nog ooit zover komen dan moet er goed op de voorwaarden worden gelet.

Tja, en dan die financiele positie. Daar is niks mis mee volgens het bestuur.
Nuja, wat liquiditeitsproblemen en een vervelende vermogenspositie, maar dat is dan ook echt alles.
Dat lossen ze op met de verkoop van bedrijfsmiddelen. Daar hadden we het al over.

Verder schijnen er websites te zijn die "strijd leveren roddels en laster verspreiden" etc.
Jammer dat er geen URL wordt gegeven want de mensen zoeken zich op deze manier suf.
De aantijgingen zijn al even substantieel en onderbouwd als de jaarrekening van de SZT.
Maar goed, als alle deelnemers gaan zoeken op internet en de betreffende sites niet vinden dan is er altijd nog de mogelijkheid dat ze hier belanden en behoorlijk geinformeerd worden.

Iritant wordt het gejammer dat ze zo'n slechte uitgangspositie hadden in 2003.
Toegegeven de vloot van de KNVvL was oud. Maar hij was eigendom van eigenlijk alle KNVvl-leden en deze vloot is toen voor een fractie van de boekwaarde in eigendom van de SZT overgegaan. Dat is die stille reserve waar vroeger over gesproken werd maar waar we nu plotsklaps niets meer over horen. Dankzij deze vloot kan het bestuur telkens als er financiele problemen zijn weer snel een paar kisten verpanden wat dan weer even lucht geeft. Verder heeft de SZT van de SNZT een forse lening gekregen tegen een symbolische rente. U weet wel die SNZT die ze nu weigeren te betalen en daarmee Terlet op de rand van de afgrond brengen.

Van die beloofde financiele overzichten staat natuurlijk weer niets in deze nieuwsbrief. Kennelijk een leugen om de deelnemers tijdens de vergadering zoet te houden......
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 14 dec 2009, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

edwin
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2009, 18:42

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door edwin » 14 dec 2009, 20:09

jan, de link naar de nieuwsbrief doet het helaas niet

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door Jan Ritsma » 14 dec 2009, 20:22

edwin schreef:jan, de link naar de nieuwsbrief doet het helaas niet
Bedankt Edwin,
Ik zit hier in Afrika met een peperdure mobiele telefoon verbinding waarvan een gedeelte nog per Tamtam gaat.
Maar als het goed is is nu alles ok.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door Jan Ritsma » 15 dec 2009, 08:29

Er bereikt mij een bericht dat de uiterste datum waarop het deelnemerschap zonder verdere consequenties kan worden opgezegd verschoven zou zijn van 15 december 2009 naar 31 december 2009.

In de laatste nieuwsbrief staat hier niets over vermeld. Dat is vreemd, want als het waar is dan is dit natuurlijk belangrijker dan dat alle honingpotten verkocht zijn. :frown:
Dit is informatie voor ALLE SZT-deelnemers en niet alleen die gene die de vergadering heeft bijgewoond.
Wie kan dit bevestigen?

ton baars
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2009, 16:41

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door ton baars » 15 dec 2009, 22:02

ton de bruine, heeft hier tijdens de rondvraag om gevraagd en na overleg is het bestuur hiermede akkoord gegaan.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door Jan Ritsma » 17 dec 2009, 16:32

Om alles even op een rijtje te zetten, de SZT hanteert 4 data:

1) 15 december uiterste datum voor opzeggen deelnemerschap volgens HR
2) 31 december uiterste datum voor opzeggen deelnemerschap 2009 mondeling deelnemersvergadering
3) 15 februari uiterste betaaldatum deelnemerschap
4) betaling tweeweken na ontvangst rekenen deelnemerschap.

Nummer 1 en 4 kunt U vergeten. Nummer 1 is overruled door de deelnemersvergadering en nummer 4 wordt overruled door het HR.
Blijven over 2 en 3. Als U niet voor 31 december hebt opgezegd zit U vast aan de helft van de normale prijs voor Uw deelnemerschap. Er moet dan dus sowieso betaald worden ook als de SZT geen veld meer mocht hebben of nog grotere problemen heeft. Als U na 15 februari niet heeft betaald zal/kan er worden ingevorderd.

Omdat de SZT dit "vergeet" te melden in hun nieuwsbrief is mijn verzoek om dit bekend te maken op de diverse prikborden bij U op de club en in de club fora. Zoals reeds vermeld is het onheus tegenover deelnemers die de vergadering niet hebben bijgewoond

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door Jan Ritsma » 19 dec 2009, 12:32

Er bereikt mij uit een groeiende kring van informanten :tup: het overigens verder nog niet bevestigde bericht dat de Dimona verkocht is :muziek: aan..............................de heer Teun Tieleman :sad: (bestuurslid en (voormalig) voorzitter van de SZT

Zoals de oplettende lezertjes van deze site weten is de SZT de houder van dit vliegtuig maar de eigenaar was Rodimij BV en die BV staat op naam van Rob van der Meulen de, met terugwerkende kracht aangetreden, huidige voorzitter van de SZT.
Als dit juist is, dan vraag ik mij af wat het nut is van dit schaakspel met kisten tussen prominente SZT bestuursleden. Verder constateer ik dat deze mensen wellicht iets te veel belangen hebben in deze stichting. Mogelijk zelfs zo veel dat er wel eens belangenvestrengeling of nog erger, situaties van tegenstrijdig belang tussen bestuursleden en stichting kunnen optreden.
Nu maar hopen dat deze integere mensen :hypo: het belang van de stichting voorop stellen als het zo ver komt...

En, als deze info juist is, dan begint Teun Tieleman een aardige vloot van (ex) SZT vliegtuigen op te bouwen. (ask23, DG505 volgens Ruud Holswilder en..... een dimona). Waren die al niet verpand aan bank en obligatiehouders :?

Kan een ingewijde dit bevestigen/ontkennen en of een toelichting verschaffen??

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: SZT geeft financiele problemen toe

Bericht door Kerstens » 19 dec 2009, 14:15

Als deze info klopt, dan vind ik het een beetje klinken alsof het SZT bestuur zoveel mogelijk hoognodig materiaal wegtrekt uit de stichting naar zichzelf, om de boel failliet te laten gaan en dan zelf een nieuwe stichting te beginnen en op oude voet verder te gaan. Materiaal hebben ze dan toch al.

Raken alleen een boel mensen hun geld kwijt als ze het zo doen.

Plaats reactie