Het geschil tussen de SZT en de SNZT

TMG
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:47

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door TMG » 06 nov 2009, 13:39

Ik hoor nu voor het eerst in deze hele discussie iets over een "SBZT". Wie en wat is dat, waar staat het voor, wie vertegenwoordigen zij en wat denken ze te bereiken?

Of heb ik iets gemist in de voorgaande discussie? Dat zou best kunnen, gezien de verschillende fora en binnen die fora ook weer meerdere threads waar de SZT een rol speelt. Wil je het een beetje volgen heb je er zo langzamerhand een dagtaak aan, maar goed dat het momenteel toch geen geweldig vliegweer is.

Harrie.

oneliner
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2009, 11:25

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door oneliner » 06 nov 2009, 13:53

Jan Ritsma schreef:Beste oneliner,

Je postings bestaan eigenlijk alleen nog maar uit pogingen om doormiddel van allerlei vage kreten annoniem de personen die twijfelen aan het financieel beleid van het SZT bestuur zwart te maken. Daar help je de SZT niet mee.
En ja, ik was bij de eerste vergadering van een groep van verontruste privevliegers, de groep waar de SBZT uit voort gekomen is.
Maar ik denk niet dat dat allemaal iets te maken heeft met de wantoestanden die op dit moment ons zweefvliegcentrum bedreigen.
Mocht je nog terzake doende informatie hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Jan Ritsma
Goed lezen blijkt toch altijd weer een kunst te zijn. Uitgerekend ene Ritsma, die al maanden bezig is met het plaatsen van suggestieve opmerkingen en verdachtmakingen en het zaaien van twijfel over de solvabiliteit van de SZT (een ieder hoeft maar in de verschillende threads op dit forum rond te kijken om dat te kunnen konstateren) zonder daar maar één hard feit bij te (kunnen) noemen, verwijt mij dat ik allerlei vage kreten uit en mensen zwart maak. Ongelooflijk, je moet maar lef hebben !
Ik dacht dat mijn drie bijdragen tot nu toe meer concrete gegevens bevatten dan al jouw eerdere bijdragen op dit forum. Probeer nog eens goed te lezen.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door Jan Ritsma » 06 nov 2009, 14:08

TMG schreef:Ik hoor nu voor het eerst in deze hele discussie iets over een "SBZT". Wie en wat is dat, waar staat het voor, wie vertegenwoordigen zij en wat denken ze te bereiken?

Of heb ik iets gemist in de voorgaande discussie? Dat zou best kunnen, gezien de verschillende fora en binnen die fora ook weer meerdere threads waar de SZT een rol speelt. Wil je het een beetje volgen heb je er zo langzamerhand een dagtaak aan, maar goed dat het momenteel toch geen geweldig vliegweer is.

Harrie.
Beste Harrie,
Hieronder een verhaaltje van een kennis van mij dat is geschreven in 2003. Ik denk je daar mee voldoende te informeren.
Korte omschrijving problematiek Terlet:

Het Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet is een activiteit van de KNVvL welke vereniging het beheer en uitvoeringstaken heeft ondergebracht in een stichting, SNZC Terlet.
Deze Stichting stelde in 1999 dat zij de zweefliegactiviteiten op Terlet moest staken als wegens grote tekorten.
Als direct gevolg van de dreigende sluiting van Terlet wird de BZT opgericht, Belangenvereniging Zweefvliegers Terlet.
Uitgangspuntvan de BZT was het beschikbaar krijgen van een startfaciliteit op Terlet op basis van een financiele transactie.
Alle andere activiteiten zoals:
- opleiding
- huur vliegtuigen
- relatiestarts
zouden separaat in te huren zijn, eveneens op basis van een financiele transactie, echter uitgevoerd door derden (geen risico).

Uitgangsgpunt hierbij:
Consolidatie van Terlet als startfaciliteit voor alle zweefvliegers in Nederland
Helder kostenplaatje, geen interne subsidiering van activiteiten op basis van de Gebruiker betaald.

Beperking exploitatie risico’s
Onderhandelingen resulteerden in een verwatering van de oorspronkelijke uitgangspunten van en doelstellingen van de BZT.
Zo onstond er een verdeling van strips waarbij nieuwe partijen in onderhandeling traden zoals de Kustclubs, waarbij de basis van de BZT exploitatie ondermijnd werd.

De BZT (lees inmiddels SZT) maakte ondertussen plannen voor het inhuren van de SNZC vloot teneinde zich te verzekeren van de afzet van voldoende starts.
Het oorspronkelijke uitgangspunt om Terlet in de lucht te houden puur op basis van een startfaciliteit op basis van een financiele transactie werd verlaten.
In 2002 werd de vloot van SNZC Terlet "gekocht", in 2003 een nieuwe tariefstructuur ingevoerd waarbij wederom, de geschiedenis herhaald zich, ondoorzichtelijke begrotingen en interne subsidiering van activiteiten de rode draad vormen in het SZC beleid.

Gevolg:
Leegloop van het SZT gebruikersbestand, met name prive eigenaren die (terecht) geen zin hebben om bij te dragen aan het vliegplezier van derden.
Dreiging van een negatieve exploitatie (faillissement)
Dit stukje is geschreven in het kader van de toen heersende problematiek.
De officiele naam van de SZT (statutair) is SBZT stichting belang zweefvliegers Terlet.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door Jan Ritsma » 06 nov 2009, 14:22

oneliner schreef:En aan vriend Ritsma: voor zover ik ben geinformeerd ben jij én geen obligatiehouder én geen deelnemer bij de SZT. Ik ben wél deelnemer en weet dat het bestuur van de SZT in het (recente) verleden alle obligatiehouders én deelnemers heeft geinformeerd over de geldstromen binnen de SZT. En ook wat er met de opbrengst van de obligatielening is gebeurd.
Voor de mensen die in verwarring zouden zijn gebracht door deze informatie:
Drie verschillende deelnemers EN obligatiehouders laten mij weten dat er van een dergelijke informatie van de kant van het bestuur van de SZT geen sprake is. Het is dus gewoon in strijd met de waarheid.

Een vierde, ook obligatiehouder schrijft mij dat hoewel hij expliciet schriftelijk en mondeling heeft gevraagd waar het geld van de obligatielening is gebleven daar nu al maanden geen antwoord op heeft mogen ontvangen.
Het blijft bij: "Dat zullen we je vertellen" en daarna komt er dus niets meer.
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 08 nov 2009, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

TMG
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:47

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door TMG » 06 nov 2009, 15:27

Jan Ritsma schreef:Beste oneliner,

Je postings bestaan eigenlijk alleen nog maar uit pogingen om doormiddel van allerlei vage kreten annoniem de personen die twijfelen aan het financieel beleid van het SZT bestuur zwart te maken. Daar help je de SZT niet mee.
En ja, ik was bij de eerste vergadering van een groep van verontruste privevliegers, de groep waar de SBZT uit voort gekomen is.
Maar ik denk niet dat dat allemaal iets te maken heeft met de wantoestanden die op dit moment ons zweefvliegcentrum bedreigen.
Mocht je nog terzake doende informatie hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Jan Ritsma
Jan,

Ik kreeg uit het bijgaande stukje en uit eerdere postings de indruk dat er zeer onlangs een groep (SBZT) is opgericht en dat deze ook al plannen maakt om Terlet "na de coup" over te nemen cq voort te zetten.

Laten we eerst maar eens de jaarvergadering afwachten, ik heb er alle vertrouwen in dat het een storm in een glas water blijkt te zijn en sta nog steeds achter het huidige bestuur en management.

Harrie

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door Jan Ritsma » 06 nov 2009, 15:52

TMG schreef:
Ik kreeg uit het bijgaande stukje en uit eerdere postings de indruk dat er zeer onlangs een groep (SBZT) is opgericht en dat deze ook al plannen maakt om Terlet "na de coup" over te nemen cq voort te zetten.
Een coup nog wel.
Daar weet ik niets van.
Wel is mij bekend dat na een mogelijke financiele catastrophe op Terlet er mensen zijn die het verkopen van (lier)starts 7 dagen per week willen waarborgen, maar het "overnemen van iets" lijkt mij niet verstandig en wordt ook door de mij bekende mensen beslist niet geambieerd.

Verder begrijp ik je verwarring want er worden hier zaken bij gesleept die met de spelende problematiek niets te maken hebben.

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door Kerstens » 06 nov 2009, 20:02

oneliner schreef:Kerstens, amice,

je schreef: "Al de "onzinige project" waar je het over hebt zijn volgens mij vooral SZT project geweest, denk maar eens aan de 5 miljoen die die brandstofpomp gekost heeft."

Je roept veel maar weet weinig.

..........................
Zo gaat hard ineens met de reacties, oneliner je hebt een pm waaruit blijkt dat ik toch wel iets meer weet. Vond het niet nodig om die informatie hier openbaar te zetten. Staat al genoeg moddergooi munitie online en openbaar voor iedereen.

Hoe het ook afloopt met het SZT, toch wel een geruste gedachte dat er mensen een backup plan hebben om Terlet voort te zetten.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door Jan Ritsma » 12 nov 2009, 09:49

Welingelichte kringen laten mij weten dat er in inzake het geschil een mediator benoemd is.
Verdere bijzonderheden zijn nog niet bekend.

oneliner
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2009, 11:25

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door oneliner » 13 nov 2009, 16:12

Zo gaat hard ineens met de reacties, oneliner je hebt een pm waaruit blijkt dat ik toch wel iets meer weet. Vond het niet nodig om die informatie hier openbaar te zetten. Staat al genoeg moddergooi munitie online en openbaar voor iedereen.

Hoe het ook afloopt met het SZT, toch wel een geruste gedachte dat er mensen een backup plan hebben om Terlet voort te zetten.[/quote]

Beste Kerstens, bedankt voor je pm. Ik ben je daarover nog een reactie verschuldigd. Ik geef toe dat dat je meer achtergrondkennis hebt dan ik eerst dacht maar toch klopt niet alles wat je schrijft. Wat ik echter het meest op prijs stel van je, is dat je het niet nodig vond om alles op dit openbare forum te zetten omdat er al genoeg met modder gegooid wordt (toevoeging van mij: onterecht en ongefundeerd). Niet iedereen die hier regelmatig bijdragen plaatst heeft een dergelijke oprechte instelling. Ik hoop ook dat SZT en SNZT er samen in goed overleg uitkomen maar het feit dat de SNZT opnieuw weigert, zelfs niet na het aandringen van de rechter, om mediation te aanvaarden (daaruit blijkt toch wel dat ze toch niet zo zeker zijn van hun gelijk en hun beschuldigingen aan de SZT) stemt niet erg hoopvol. En verwacht niet te veel van dat back-up plan van sommigen. De opleidingen zetten ze niet voort en het zou wel eens alleen gericht kunnen zijn op privé-vliegers. Wat over de (theoretische) opleidingen die de SZT heeft opgezet en uitgebouwd ? Dat gaan ze natuurlijk niet doen. Weg met die opgebouwde know-how !

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Het geschil tussen de SZT en de SNZT

Bericht door pro » 14 nov 2009, 19:34

"....het feit dat de SNZT opnieuw weigert, zelfs niet na het aandringen van de rechter, om mediation te aanvaarden (daaruit blijkt toch wel dat ze toch niet zo zeker zijn van hun gelijk en hun beschuldigingen aan de SZT) stemt niet erg hoopvol."

De conclusie dat uit afwijzen van mediation blijkt dat de eiser "niet zo zeker is van z'n gelijk" is niet onderbouwd en m.i. te kort door de bocht.
Maar: probeer eens de onderbouwen? Welke voors en tegens zitten er aan mediation en wat zijn belangrijke aspecten waardoor mediation al dan niet tot een adequate oplossing kan zorgen?

Plaats reactie