Laster

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Laster

Bericht door Jan Ritsma » 25 jan 2023, 15:33

Een tragisch figuur in de NL zweefvliegwereld die door sommige KNVvL bestuurders op handen gedragen wordt, verspreidt laster.

Wat is er aan de hand?
Van een KNVvL official vernam ik dat er in NL een gerucht de ronde doet dat ik in ZuidAfrika nergens, maar met name op Douglas airfield niet welkom zou zijn omdat ik de ZuidAfrikaanse zweefvliegerij in gevaar zou hebben gebracht door een luchtruimschending aan de autoriteiten te melden.

Dit verhaal is een samenraapsel van leugens en halve waarheden.
Ten eerste ben ik van harte welkom op alle velden in Zuidafrika die ik ken, inclusief Douglas.
Zie de OLC van enkele dagen terug. (https://www.onlinecontest.org/olc-3.0/g ... 023-01-16#) Ten tweede heb ik nimmer een luchtuimschending in ZuidAfrika aan de autoriteiten gemeld.

Waar komen dan deze onzinverhalen vandaan?

Enkele jaren geleden maakte Max Leenders erg veel reclame voor het vliegen in ZA, met name bij de Gelderse zweefvliegclub.
Mensen die het leuk leek gingen naar Douglas waar Max Leenders ook vloog.
Toen ik een blik op de OLC wierp, zag ik van 1 van hen een vlucht over een gebied waar je niet komen mag, De vlieger zag kans om drie verschillende gecontroleerde luchtruimen te doorkruisen op zijn eerste kennismakingsvluchtje in ZA.
Het leek me niet verstandig dit op de OLC te laten staan en omdat ik het emailadres van de betreffende persoon niet had stuurde ik Max Leenders een email met het verzoek om de nieuwelingen beter te briefen en goede luchtruimfiles mee te geven.

Ik kreeg een onbeschofte reactie terug, met "waar bemoei je je mee" en de vlieger in kwestie zou keurig hebben opgeroepen.
Tja, dat is natuurlijk erg onwaarschijnlijk onder deze omstandigheden, dus ik verzocht de betreffende ATC units mij een lijstje met callsigns te geven van zweefvliegtuigen die die dag hadden opgeroepen. Twee hadden een lijst van NUL zweefvliegtuigen en 1 had een lijst van 2 zweefvliegtuigen, maar daar zat de betreffende kist niet bij.
Ik weer Max gemaild en het resultaat was dat de gewraakte vlucht werd verwijderd van de OLC.
Ik heb dus niets bij de autoriteiten gemeld, en de zuidAfrikaanse zweefvliegerij beschermd tegen lieden die Max Leenders alzo aanbrengt.
Waar ik me mee bemoei? Wel simpel. Ik vlieg ook in ZA en wil dat graag blijven doen. Max en zijn protegees brengen dat in gevaar.

Was ik niet welkom op Douglas?
Ja, ik ben 1 keer geweigerd toen op Gariepdam het sleepvliegtuig niet meer aanwezig was en ik de laatste dagen op Douglas wilde doorbrengen. Dat had echter een andere reden. Max had de uitbater van Douglas gedreigd op te zullen stappen zodra ik op Douglas verscheen. Max bracht, zoals boven al duidelijk was, veel klanten aan en had samen met de uitbater een vliegtuig van 200.000,- Euro. De keus was kennelijk niet moeilijk.

Het is interessant te zien hoe een minkukel wat leugens en feiten bij elkaar kan vegen en daar een totaal ander verhaal van kan maken.

Frank
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 mei 2019, 08:49

Re: Laster

Bericht door Frank » 28 jan 2023, 12:57

Mag Leenders zelf nog vliegen bij Douglas?
Dingen als viewtopic.php?f=15&t=1685&p=7410&hilit=mirador#p7409 maakt je nu niet bepaald populair.

De KNVVL houdt zich muisstil en het heeft er alle schijn van dat deze kraak verder rechtstreeks in de doofpot is berdwenen.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Laster

Bericht door vanzomeren » 01 feb 2023, 09:58

Dat ongeval is inderdaad in de doofpot gegaan en degene die dat dwarsboomde is door de KNVVL zijn lidmaatschap ontnomen. :grin:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Laster

Bericht door Jan de Hulster » 27 feb 2023, 22:34

Jan de Hulster schreef:
27 feb 2023, 03:26
Inderdaad is het voorval uit 2018 ca juli/ augustus.
Dus nu bijna 5 jaar geleden.
Ik heb er ook nooit meer iets over gelezen. In officiële publicaties media.

Wel weet ik dat het heeft plaatsgevonden omdat een van de vliegers die ik goed ken uit mijn club dat heeft verteld en heeft beschreven.
Destijds ging ik ervan uit / nam dat gewoon aan ,dat het netjes zou zijn vermeld bij de juiste autoriteiten en heb dat ook zo begrepen. Blijft een vreemde zaak.

Plaats reactie