Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Plaats reactie
Jan Ritsma

Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door Jan Ritsma » 29 mei 2020, 10:08

Het ABZ heeft tot ongenoegen van Joris Umbach (voorzitter CIV) besloten de CIV op te splitsen in een commissie instructie en een commissie veiligheid. Iets wat Ruud Holswilder en ik in 2011 reeds bepleitten. Het is belangrijk dat mensen die het instructiebeleid uitstippelen gecontroleerd worden door een onafhankelijk orgaan wat zich met veiligheid bezig houdt. Als er iets mis gaat omdat de veiligheid is veronachtzaamd, dan kan je niet verwachten dat iemand die dat op zijn geweten heeft zich zelf op de vingers tikt.
Het is dus een goede zaak.

Zie verongelijkte brief van Joris Umbach aan de zweefvliegclubs:

Brief aan verenigingen.pdf
(588.49 KiB) 106 keer gedownload

l_steenbrink

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door l_steenbrink » 02 jun 2020, 07:47

Op zweefportaal vond ik de volgende inbreng van Sieb Gooszen, voormalig voorzitter van de Amsterdamse club voor zweefvliegen.
De vraag is eigenlijk meer of de Csie Veiligheid ook voorvallen moet onderzoeken? Is deze csie op dat punt in staat om volstrekt onafhankelijk onderzoek uit te voeren? Zijn er leden van de csie die de ervaring hebben in het uitvoeren van onderzoeken? Hoe wordt de objectiviteit en professionaliteit gewaarborgd? Moet je onderzoek niet buiten de knvvl beleggen? Is daar de onderzoeksraad niet voor? Welke status heeft die csie? Adviserend of gaat het ook zover dat ze clubs verplichtingen kunnen opleggen om maatregelen te nemen?
Je kan m.i. niet zomaar dezelfde lijn trekken binnen de zweefvliegerij die ook bij beroepsorganisaties wordt toegepast waar duurbetaalde interne “toezicht en onderzoeksorganisaties” zijn ingericht.

Veiligheid hoort bovenaan te staan (safety first) maar laten we ervoor waken dat we niet een organisatie gaan inrichten om hem maar in te richten.
Sieb stelt de vraag, of bij een commissie van de KNVvL de objectiviteit wel gewaarborgd is en of de leden wel capabel zouden zijn.
Dat is een zeer terechte vraag natuurlijk. Het is een vraag die bij mij al leeft, sinds de OVV regelmatig onderzoeken naar incidenten uitbesteedt aan de club waar het incident heeft plaatsgevonden. Hoe objectief en professioneel zijn die onderzoeken?

Wat de KNVvL betreft even een voorbeeldje uit de recente praktijk.
Het ongeval van Bart Renckens en Max Leenders in Afrika, dat maar net goed afliep. Over dit leerzame incident heb ik van de KNVvL niets gehoord. Behalve dan dat de webmaster van dit platform zijn lidmaatschap ontnomen is waardoor voor hem het zweefvliegen en record vliegen ernstig bemoeilijkt wordt Het in de doofpot stoppen van ongevallen, vooral als het gaat om vrijwillige KNVvL medewerkers, is de KNVvL wel toevertrouwd. In de objectiviteit van KNVvL onderzoeken heb ik dan ook geen vertrouwen en dan heb ik het over de kunde en kennis van de leden van die KNVvL commissie nog niet gehad.

Plaats reactie