Jan Ritsma schreef: ↑14 mar 2021, 15:52
Ik dacht dat de opsplitsing van de CIV voornamelijk bedoeld was om belangenverstrengeling te voorkomen.
Soms moet er over de instructie op het gebied van de veiligheid geoordeeld worden. Dat kan je niet door de zelfde commissie laten doen lijkt mij.
Jan,
Dit
https://drive.google.com/file/d/1nej-LB ... zBBC5/viewwas de motivatie van het ABZ om de CVZ op te richten....
Of wel:
Extra inzet voor veiligheid in de praktijk nodig
Een aantal maanden geleden heeft het ABZ de taskforce veiligheid in het leven geroepen om een
aantal specifieke zaken binnen dit domein te verbeteren.
Zo gaat het om het helpen bij het verstevigen van de veiligheidscultuur in de clubs, en het veilig delen van ervaringen tussen de
veiligheidsteams.
Na enkele maanden ervaring was de conclusie dat veiligheid
een nieuwe en grotere groep mensen kan gebruiken.
Daarnaast kunnen veiligheid en instructie beter binnen aparte commissies worden georganiseerd.
Voor deze herziening zijn meerdere beweegredenen.
Onder andere is er zo meer mankracht beschikbaar om
te voldoen aan de wensen die er binnen de afdeling leven.
Het zorgt voor meer duidelijkheid en er is meer onafhankelijkheid.
De rol van de beide commissies is zo ook beter aangepast aan de nieuwe regelgeving, daarnaast volgt de organisatie van de afdeling op deze wijze ook de geaccepteerde standaard binnen de luchtvaartsector en de andere afdelingen van de KNVvL.
CVZ
● Het bevorderen van een goede veiligheidscultuur.
● Het bevorderen, verzamelen en verwerken van meldingen.
● Het ontwikkelen en voeren van een nationaal veiligheidsbeleid voor zweefvliegen op een
proactieve wijze.
● Het praktisch, interactief, naar behoefte en bevind van zaken, ondersteunen van de
aangesloten clubs bij het implementeren van veiligheidsbeleid, veiligheidscultuur en
risicoanalyse.
● Het doen/stimuleren van onderzoek en het opstellen van rapporten met adviezen en
aanbevelingen n.a.v. meldingen.
__________________________________________________________________________
● Het analyseren en verspreiden van veiligheidsinformatie en faciliteren van
veiligheidsmanagers van de clubs.
● Overleg plegen met de competente autoriteit inzake veiligheid gerelateerde zaken.
● Het ontwikkelen van nieuwe initiatieven teneinde de veiligheid te bevorderen.
● Het organiseren van landelijke overleggen/conferenties voor Veiligheidsmanagers.
● Het waarborgen van de veiligheidsstandaarden in Nederland, het controleren van de
naleving van regelgeving en beleid al dan niet georganiseerd op vrijwillige basis.
● Adviseert, rapporteert en legt verantwoording af aan het ABZ.
Officiële communicatieverloopt via het ABZ.
Korte termijn doelstellingen CVZ
● Nulmeting enquête veiligheid onder zweefvliegers. Moet een antwoord geven op de vraag
“waar staan we op het gebied van veiligheid”.
●
Just Culture verankeren in zweefvliegen. Is een randvoorwaarde voor goed melden. (moeten
we nog aangeven wat we precies met JUST culture bedoelen?).
● Melden voorvallen verbeteren (informatie en duidelijkheid procedure, procedure
vergemakkelijken, meer eenduidige meldingen).
● Directe communicatie richting leden van veiligheidsteams (forum, email).
● Praktische taken/contactpersonen operationeel maken. Bijvoorbeeld met ILT, ABZ en OVV.