Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door Jan Ritsma » 29 mei 2020, 10:08

Het ABZ heeft tot ongenoegen van Joris Umbach (voorzitter CIV) besloten de CIV op te splitsen in een commissie instructie en een commissie veiligheid. Iets wat Ruud Holswilder en ik in 2011 reeds bepleitten. Het is belangrijk dat mensen die het instructiebeleid uitstippelen gecontroleerd worden door een onafhankelijk orgaan wat zich met veiligheid bezig houdt. Als er iets mis gaat omdat de veiligheid is veronachtzaamd, dan kan je niet verwachten dat iemand die dat op zijn geweten heeft zich zelf op de vingers tikt.
Het is dus een goede zaak.


Zie verongelijkte brief van Joris Umbach aan de zweefvliegclubs:

Brief aan verenigingen.pdf
(588.49 KiB) 445 keer gedownload

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door l_steenbrink » 02 jun 2020, 07:47

Op zweefportaal vond ik de volgende inbreng van Sieb Gooszen, voormalig voorzitter van de Amsterdamse club voor zweefvliegen.
De vraag is eigenlijk meer of de Csie Veiligheid ook voorvallen moet onderzoeken? Is deze csie op dat punt in staat om volstrekt onafhankelijk onderzoek uit te voeren? Zijn er leden van de csie die de ervaring hebben in het uitvoeren van onderzoeken? Hoe wordt de objectiviteit en professionaliteit gewaarborgd? Moet je onderzoek niet buiten de knvvl beleggen? Is daar de onderzoeksraad niet voor? Welke status heeft die csie? Adviserend of gaat het ook zover dat ze clubs verplichtingen kunnen opleggen om maatregelen te nemen?
Je kan m.i. niet zomaar dezelfde lijn trekken binnen de zweefvliegerij die ook bij beroepsorganisaties wordt toegepast waar duurbetaalde interne “toezicht en onderzoeksorganisaties” zijn ingericht.

Veiligheid hoort bovenaan te staan (safety first) maar laten we ervoor waken dat we niet een organisatie gaan inrichten om hem maar in te richten.
Sieb stelt de vraag, of bij een commissie van de KNVvL de objectiviteit wel gewaarborgd is en of de leden wel capabel zouden zijn.
Dat is een zeer terechte vraag natuurlijk. Het is een vraag die bij mij al leeft, sinds de OVV regelmatig onderzoeken naar incidenten uitbesteedt aan de club waar het incident heeft plaatsgevonden. Hoe objectief en professioneel zijn die onderzoeken?

Wat de KNVvL betreft even een voorbeeldje uit de recente praktijk.
Het ongeval van Bart Renckens en Max Leenders in Afrika, dat maar net goed afliep. Over dit leerzame incident heb ik van de KNVvL niets gehoord. Behalve dan dat de webmaster van dit platform zijn lidmaatschap ontnomen is waardoor voor hem het zweefvliegen en record vliegen ernstig bemoeilijkt wordt Het in de doofpot stoppen van ongevallen, vooral als het gaat om vrijwillige KNVvL medewerkers, is de KNVvL wel toevertrouwd. In de objectiviteit van KNVvL onderzoeken heb ik dan ook geen vertrouwen en dan heb ik het over de kunde en kennis van de leden van die KNVvL commissie nog niet gehad.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door vanzomeren » 02 aug 2020, 07:38

Op zweefportaal vond ik deze mededelingen:
Sieb schreef:
webmaster schreef: Er is mij gevraagd om voor de nieuwe CVZ een portal onder Zweefportaal te maken. Dat zal in de komende weken zijn beslag krijgen. ( iets met vakanties :muziek: )

Wat ik mij wel afvraag is waarom deze meldingen niet worden verzonden naar onze commissie CLR: www.zweefportaal.nl/luchtruim/
Dat is mooi, ik hoop wel dat met name de CIZ, CVZ en CLR in de driehoek instructie, veiligheid en luchtruim met elkaar blijven communiceren en coördineren en er geen “eilandjes” ontstaan met eigen “baasjes”.
Ik vind dat de commissie instructie en veiligheid (CIV) niet voor niets is gesplitst in commissie instructiezaken en commissie veiligheidszaken. Communiceren is goed, maar als deze twee commissies er een onderonsje van maken, blijft de slager zijn eigen vlees keuren, een opmerking die hier rond 2012 al werd gemaakt over de CIV tijdens de SZT problemen. De commissie veiligheid moet de algemene waakhond zijn, ook over de CIZ en de commissie luchtruim (CLR). Een strikte scheiding heeft dan toch de voorkeur lijkt mij.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door Jan de Hulster » 15 aug 2020, 19:15

Op Zweefportaal is intussen sinds 6 augustus een link geplaatst naar de website van de Commissie Veiligheid (CVZ).

Dus het begin is er...

orange800
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011, 15:46

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door orange800 » 17 aug 2020, 17:55

Jan de Hulster schreef:
15 aug 2020, 19:15
Op Zweefportaal is intussen sinds 6 augustus een link geplaatst naar de website van de Commissie Veiligheid (CVZ).

Dus het begin is er...
Hier is de samenstelling van de Commissie Veiligheid Zweefvliegen, CVZ.

Zitten bekende namen tussen:

Afbeelding

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door Jan de Hulster » 14 mar 2021, 08:16

Er is al weer een lid ( R. Holswilder) na 9 maanden , na de oprichting van de CVZ uit de commissie CVZ gestapt.

Zie: http://www.cvz.zweefportaal.nl/articles ... ticle_id=1
Ruud was een groot voorstander van een CVZ.
zie: Zweefportaal besloten rubriek.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 01-06-2020 11:40
Beste Jan de Hulster

Instructeurs houden zich bezig met het opleiden van nieuwe zweefvliegers volgens een syllabus en trainingsvluchten met gebrevetteerde vliegers
Examinatoren controleren of de opleiding het gewenste resultaat heeft opgeleverd.
Hopelijk gebeurt dit op een dusdanige wijze en sfeer dat iedere vlieger (van dbo-er tot instructeur) beseft dat hij of zij zijn gehele vliegende leven lang "leerling vlieger" blijft.

Aan de andere kant heb je een onafhankelijk orgaan nodig dat risico's inventariseert en voorvallen onderzoekt.
Tientallen jaren geleden hebben luchtvaartmaatschappijen dat reeds ingezien en een eigen onafhankelijke afdeling veiligheid opgezet, welke direct rapporteert aan de houder van de AOC.
Veiligheid is voor iedere luchtvaartmaatschappij uiterst belangrijk omdat een onverhoopt zwaar accident het voortbestaan bedreigt.
Op landelijk niveau hebben we een onafhankelijke onderzoeksraad.

Nu is er op initiatief van het ABZ een onafhankelijke veiligheidscommissie opgezet die voorvallen onderzoekt, risico's inventariseert en daar verslag van doet.
Dat is belangrijk omdat we allemaal veel kunnen leren van voorvallen.

Het initiatief van het ABZ vind ik daarom prijzenswaardig en de reactie van CI(V) onbegrijpelijk.
Met vriendelijke groet, Ruud


Op de CIZ vergadering voor HOT/FIE van 6 februari 2021 deed een lid van de CVZ verslag over de voorvallen 2020.
zie: https://drive.google.com/file/d/1lXUPi4 ... PTUoz/view

De kwaliteit van informatie in die presentatie, daar was niet veel anders en in ieder geval niet beter, dan de presentaties over voorvallen die vroeger onder de vlag CIV werden gedaan.

Een tussen rapport van de BFU , het botsings voorval in Duitsland, was bv. geheel gemist door de CVZ.
zie: https://www.bfu-web.de/DE/Publikationen ... cationFile

De uitwisseling van incidenten onderling is ook nog niet opgeschoten volgens de CVZ presentatie.

Kortom de verbeterslag die verwacht werd met de oprichting van de CVZ is de eerste 9 maanden uitgebleven....
Laatst gewijzigd door Jan de Hulster op 18 mar 2021, 13:43, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door Jan Ritsma » 14 mar 2021, 15:52

Ik dacht dat de opsplitsing van de CIV voornamelijk bedoeld was om belangenverstrengeling te voorkomen.
Soms moet er over de instructie op het gebied van de veiligheid geoordeeld worden. Dat kan je niet door de zelfde commissie laten doen lijkt mij.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door Jan de Hulster » 15 mar 2021, 15:26

Jan Ritsma schreef:
14 mar 2021, 15:52
Ik dacht dat de opsplitsing van de CIV voornamelijk bedoeld was om belangenverstrengeling te voorkomen.
Soms moet er over de instructie op het gebied van de veiligheid geoordeeld worden. Dat kan je niet door de zelfde commissie laten doen lijkt mij.

Jan,

Dit https://drive.google.com/file/d/1nej-LB ... zBBC5/viewwas de motivatie van het ABZ om de CVZ op te richten....

Of wel:

Extra inzet voor veiligheid in de praktijk nodig
Een aantal maanden geleden heeft het ABZ de taskforce veiligheid in het leven geroepen om een
aantal specifieke zaken binnen dit domein te verbeteren.
Zo gaat het om het helpen bij het verstevigen van de veiligheidscultuur in de clubs, en het veilig delen van ervaringen tussen de
veiligheidsteams.
Na enkele maanden ervaring was de conclusie dat veiligheid een nieuwe en grotere groep mensen kan gebruiken.
Daarnaast kunnen veiligheid en instructie beter binnen aparte commissies worden georganiseerd.
Voor deze herziening zijn meerdere beweegredenen.
Onder andere is er zo meer mankracht beschikbaar om te voldoen aan de wensen die er binnen de afdeling leven.
Het zorgt voor meer duidelijkheid en er is meer onafhankelijkheid.

De rol van de beide commissies is zo ook beter aangepast aan de nieuwe regelgeving, daarnaast volgt de organisatie van de afdeling op deze wijze ook de geaccepteerde standaard binnen de luchtvaartsector en de andere afdelingen van de KNVvL.

CVZ
● Het bevorderen van een goede veiligheidscultuur.
● Het bevorderen, verzamelen en verwerken van meldingen.
● Het ontwikkelen en voeren van een nationaal veiligheidsbeleid voor zweefvliegen op een
proactieve wijze.
● Het praktisch, interactief, naar behoefte en bevind van zaken, ondersteunen van de
aangesloten clubs bij het implementeren van veiligheidsbeleid, veiligheidscultuur en
risicoanalyse.
● Het doen/stimuleren van onderzoek en het opstellen van rapporten met adviezen en
aanbevelingen n.a.v. meldingen.

__________________________________________________________________________
● Het analyseren en verspreiden van veiligheidsinformatie en faciliteren van
veiligheidsmanagers van de clubs.
● Overleg plegen met de competente autoriteit inzake veiligheid gerelateerde zaken.
● Het ontwikkelen van nieuwe initiatieven teneinde de veiligheid te bevorderen.
● Het organiseren van landelijke overleggen/conferenties voor Veiligheidsmanagers.
● Het waarborgen van de veiligheidsstandaarden in Nederland, het controleren van de
naleving van regelgeving en beleid al dan niet georganiseerd op vrijwillige basis.
● Adviseert, rapporteert en legt verantwoording af aan het ABZ.
Officiële communicatieverloopt via het ABZ.

Korte termijn doelstellingen CVZ
● Nulmeting enquête veiligheid onder zweefvliegers. Moet een antwoord geven op de vraag
“waar staan we op het gebied van veiligheid”.
Just Culture verankeren in zweefvliegen. Is een randvoorwaarde voor goed melden. (moeten
we nog aangeven wat we precies met JUST culture bedoelen?).
● Melden voorvallen verbeteren (informatie en duidelijkheid procedure, procedure
vergemakkelijken, meer eenduidige meldingen).
● Directe communicatie richting leden van veiligheidsteams (forum, email).
● Praktische taken/contactpersonen operationeel maken. Bijvoorbeeld met ILT, ABZ en OVV.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door Jan de Hulster » 20 mar 2021, 10:00

Uit een recente nieuwsbrief (medio maart) van de KNVvL, afdeling zweefvliegen kan men lezen dat de CVZ nog andere zaken oppakt.

Zoals:

FI refresher en veiligheidswebinar
In de afgelopen maanden heeft de CVZ bijgedragen aan enkele FI refreshers om voor instructeurs interactieve presentaties over veiligheid te verzorgen. We zijn daarbij de OvV en het ABL dankbaar voor hun bijdrage in het verleden. Ook bij de komende FI refresher zal de CVZ weer een bijdrage leveren.

We hebben in januari een geanimeerd veiligheidswebinar georganiseerd waar we veel nuttige input hebben mogen ontvangen van de veiligheidsmanagers. Na de positieve ervaring en met het voortduren van beperkingen omtrent COVID zijn we van plan om in de komende periode weer een veiligheidswebinar te organiseren.

Stage Bram Bosmans
We zijn als commissie versterkt met een zweefvlieger die bij ons zijn stage integrale veiligheidskunde loopt: Bram Bosmans. Hierover ook elders in de Nieuwsbrief.

Onderhanden werk
Naast deze zaken zijn we als CVZ met nog veel meer bezig.

- We zijn in gesprek met LVNL en de GA sector over de zichtbaarheid van zweefvliegvelden (en lierkabels) voor motorvliegers.
- We werken aan verschillende onderzoeken en publicaties.
- We doen op Europees niveau mee aan overleg over veiligheid en regelgeving voor een gecoördineerde input richting EASA.
- We werken aan een online-opleiding tot onderzoeker.
- We maken een landelijke risico-inventarisatie met een gezamenlijk kader voor het beoordelen van voorvallen.
- We maken een trendanalyse voor voorvallen uit het verleden.
- Enz.…

In de toekomst zullen we jullie verder bijpraten over de ontwikkelingen op deze gebieden. Voor nu tot zover.

Veel veilige vluchten gewenst!
De CVZ

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Commissie Instructie en Veiligheid wordt gesplitst

Bericht door Jan de Hulster » 31 mar 2021, 07:38

De CVZ heeft 30 maart 2021 op haar website wat posters geplaatst.

het gaat over:

-Just Culture
-Meld Cultuur
-Poster Speak Up
-Poster Trainingbarometer

link: http://www.cvz.zweefportaal.nl/downloads.php

(even scrollen naar beneden)

Plaats reactie