Een gewaarschuwd mens............
Geplaatst: 29 feb 2016, 01:45
Binnenkort bereiden een aantal zweefvliegers zich weer voor om (soms voor het eerst) van het bergvliegen te gaan genieten. Soms vraagt dat aanschaf van (nieuwe) apparatuur. Ik heb niet de indruk dat Nederlandse zweefvliegers daar onverschillig mee om gaan, maar toch een tip. Op Segelflug.de werd een Duits zuurstofsysteem uit de medische wereld aangeboden. Buitenlanders zie je nog wel eens met medische systemen vliegen. Vanuit mijn belangstelling voor zuurstofsystemen heb ik de folder opgezocht. En ik las "geschikt voor luchtvaart". En wat vermelde de "Gebrauchsanleitung" in de kleine lettertjes? "Niet geschikt om op hoogtes te gebruiken waar niet zonder zuurstof verbleven kan worden". Een gewaarschuwd mens ............... Al lezend begon ik me toch zorgen te maken. Zweefvliegers moeten toch ook een beetje voorelkaar zorgen! Heb de betreffende adverteerder een kopie toegestuurd en hij (of zij?) was zo correct de advertentie te verwijderen.
Waar ik me ook zorgen over maak zijn een drietal (op dit moment) aangeboden POINTER 3000 ELT"s.
Deze werken op 121.500 Mhz en/of 243 Mhz. Tot 1 februari 2009 werden deze voor plaatsbepaling via satellieten uitgeluisterd. In 2008 is AIC B 07/08 verschenen, waar o.a. in staat dat "in de vergaderingen van COSPAS-SARSAT, de International Maritime Organisation (IMO), de IMO Sub-Committee on Radiocommunications and Search and Rescue (COMSAR) en de ICAO/IMO Joint Working Group on SAR (JWG) besloten het doorgeven en verwerken van het 121.500 MHz signaal door middel van satellieten te staken per 1 februari 2009".
Wat is hiervan het gevolg? Veel grondstations kunnen 121.500 Mhz nog uitluisteren. Ik heb in 2012 in Aosta meegemaakt dat de toren vroeg na te gaan of iemand zijn ELT geactiveerd had, want daar kwam een noodsignaal binnen. Dat bleek niet het geval, dus het moest van een collega-vlieger in de lucht komen. Maar van 121.500 Mhz is de plaats niet meer te bepalen. Omdat de reddingshelikopter het druk had vanwege skiongevallen, was deze niet bereid een zoektocht op grond van vage informatie (121.500 Mhz) te maken. Iedere zweefvlieger werd natuurlijk gevraagd aan een uitkijkactie mee te weken. Ruim vier uur later werd het duidelijk. Er landde een Duitse zweefvlieger (die onlangs voor een prikkie van een collega zweefvlieger een Pointer had gekocht) met een geactiveerde ELT (Pointer 3000). We konden de stress een beetje van ons afschudden. Deze zweefvlieger zou ook vier uur geleden tegen een hoogspanning gevlogen kunnen zijn en geen hulp hebben gekregen. Niet (ver)kopen dus!!
TIP: let op dat je geen oude ELT overneemt, zoals een Pointer 3000. De nieuwe ELT's zenden o.a. uit op grond van mondiale eisen met 406 Mhz en een code van het vliegtuig, die ook in de transponder wordt ingevoerd, uitgerust. Hierdoor is het type vliegtuig herkenbaar en kan de eventuele hulp er op afgestemd worden. En voor wie het na wil lezen:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/10032 ... en-GB.html
KH
Waar ik me ook zorgen over maak zijn een drietal (op dit moment) aangeboden POINTER 3000 ELT"s.
Deze werken op 121.500 Mhz en/of 243 Mhz. Tot 1 februari 2009 werden deze voor plaatsbepaling via satellieten uitgeluisterd. In 2008 is AIC B 07/08 verschenen, waar o.a. in staat dat "in de vergaderingen van COSPAS-SARSAT, de International Maritime Organisation (IMO), de IMO Sub-Committee on Radiocommunications and Search and Rescue (COMSAR) en de ICAO/IMO Joint Working Group on SAR (JWG) besloten het doorgeven en verwerken van het 121.500 MHz signaal door middel van satellieten te staken per 1 februari 2009".
Wat is hiervan het gevolg? Veel grondstations kunnen 121.500 Mhz nog uitluisteren. Ik heb in 2012 in Aosta meegemaakt dat de toren vroeg na te gaan of iemand zijn ELT geactiveerd had, want daar kwam een noodsignaal binnen. Dat bleek niet het geval, dus het moest van een collega-vlieger in de lucht komen. Maar van 121.500 Mhz is de plaats niet meer te bepalen. Omdat de reddingshelikopter het druk had vanwege skiongevallen, was deze niet bereid een zoektocht op grond van vage informatie (121.500 Mhz) te maken. Iedere zweefvlieger werd natuurlijk gevraagd aan een uitkijkactie mee te weken. Ruim vier uur later werd het duidelijk. Er landde een Duitse zweefvlieger (die onlangs voor een prikkie van een collega zweefvlieger een Pointer had gekocht) met een geactiveerde ELT (Pointer 3000). We konden de stress een beetje van ons afschudden. Deze zweefvlieger zou ook vier uur geleden tegen een hoogspanning gevlogen kunnen zijn en geen hulp hebben gekregen. Niet (ver)kopen dus!!
TIP: let op dat je geen oude ELT overneemt, zoals een Pointer 3000. De nieuwe ELT's zenden o.a. uit op grond van mondiale eisen met 406 Mhz en een code van het vliegtuig, die ook in de transponder wordt ingevoerd, uitgerust. Hierdoor is het type vliegtuig herkenbaar en kan de eventuele hulp er op afgestemd worden. En voor wie het na wil lezen:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/10032 ... en-GB.html
KH