Een gewaarschuwd mens............

Plaats reactie
Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Een gewaarschuwd mens............

Bericht door Kilo Hotel » 29 feb 2016, 01:45

Binnenkort bereiden een aantal zweefvliegers zich weer voor om (soms voor het eerst) van het bergvliegen te gaan genieten. Soms vraagt dat aanschaf van (nieuwe) apparatuur. Ik heb niet de indruk dat Nederlandse zweefvliegers daar onverschillig mee om gaan, maar toch een tip. Op Segelflug.de werd een Duits zuurstofsysteem uit de medische wereld aangeboden. Buitenlanders zie je nog wel eens met medische systemen vliegen. Vanuit mijn belangstelling voor zuurstofsystemen heb ik de folder opgezocht. En ik las "geschikt voor luchtvaart". En wat vermelde de "Gebrauchsanleitung" in de kleine lettertjes? "Niet geschikt om op hoogtes te gebruiken waar niet zonder zuurstof verbleven kan worden". Een gewaarschuwd mens ............... Al lezend begon ik me toch zorgen te maken. Zweefvliegers moeten toch ook een beetje voorelkaar zorgen! Heb de betreffende adverteerder een kopie toegestuurd en hij (of zij?) was zo correct de advertentie te verwijderen.

Waar ik me ook zorgen over maak zijn een drietal (op dit moment) aangeboden POINTER 3000 ELT"s. Afbeelding

Deze werken op 121.500 Mhz en/of 243 Mhz. Tot 1 februari 2009 werden deze voor plaatsbepaling via satellieten uitgeluisterd. In 2008 is AIC B 07/08 verschenen, waar o.a. in staat dat "in de vergaderingen van COSPAS-SARSAT, de International Maritime Organisation (IMO), de IMO Sub-Committee on Radiocommunications and Search and Rescue (COMSAR) en de ICAO/IMO Joint Working Group on SAR (JWG) besloten het doorgeven en verwerken van het 121.500 MHz signaal door middel van satellieten te staken per 1 februari 2009".

Wat is hiervan het gevolg? Veel grondstations kunnen 121.500 Mhz nog uitluisteren. Ik heb in 2012 in Aosta meegemaakt dat de toren vroeg na te gaan of iemand zijn ELT geactiveerd had, want daar kwam een noodsignaal binnen. Dat bleek niet het geval, dus het moest van een collega-vlieger in de lucht komen. Maar van 121.500 Mhz is de plaats niet meer te bepalen. Omdat de reddingshelikopter het druk had vanwege skiongevallen, was deze niet bereid een zoektocht op grond van vage informatie (121.500 Mhz) te maken. Iedere zweefvlieger werd natuurlijk gevraagd aan een uitkijkactie mee te weken. Ruim vier uur later werd het duidelijk. Er landde een Duitse zweefvlieger (die onlangs voor een prikkie van een collega zweefvlieger een Pointer had gekocht) met een geactiveerde ELT (Pointer 3000). We konden de stress een beetje van ons afschudden. Deze zweefvlieger zou ook vier uur geleden tegen een hoogspanning gevlogen kunnen zijn en geen hulp hebben gekregen. Niet (ver)kopen dus!!

TIP: let op dat je geen oude ELT overneemt, zoals een Pointer 3000. De nieuwe ELT's zenden o.a. uit op grond van mondiale eisen met 406 Mhz en een code van het vliegtuig, die ook in de transponder wordt ingevoerd, uitgerust. Hierdoor is het type vliegtuig herkenbaar en kan de eventuele hulp er op afgestemd worden. En voor wie het na wil lezen:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/10032 ... en-GB.html

KH
Laatst gewijzigd door Kilo Hotel op 29 feb 2016, 11:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Een gewaarschuwd mens............

Bericht door Jan de Hulster » 29 feb 2016, 09:20

Hoi Kees,

Bedankt voor de zeer zinnige informatie. !!

Jan.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Een gewaarschuwd mens............

Bericht door Kilo Hotel » 03 mar 2016, 00:33

Jan de Hulster schreef:Hoi Kees,
Bedankt voor de zeer zinnige informatie. !!
Jan.
Goeie reactie Jan, in tegenstelling tot de Nederlandse adverteerder RR van http://www.segelflug.de/osclass/index.p ... em&id=5138 die mij o.a. schrijft:

Hallo Kees,
Ten eerste snap ik even niet waar je je mee bemoeit. Er worden meer spullen aangeboden die niet luchtwaardig zijn. Ik heb ook nog een paar instrumenten op segelflug staan zonder EASA form one. Ik ga er van uit dat iedereen die iets wil kopen op segelflug weet wat ie koopt en daar ook een passende prijs voor geeft.
Groeten,
RR


En die heeft er dus geen moeite mee om voor een paar rotcenten verouderde apparatuur aan te bieden die al meer dan zes jaar niet meer doet waarvoor hij oorspronkelijk voor gemaakt is: SAR via de satelliet jouw positie aangeven als je in onbegaanbaar gebied met je zweefkist verongelukt bent. Dat risico liep de zweefvlieger in 2012 in Aosta ook toen zijn Pointer 3000 geactiveerd was tijdens het vliegen en niemand tot enige actie in staat was.

KH

p.s. Het is doorgaaans niet mijn stijl voor persoonlijke zaken de schandpaal te gebruiken. Ik heb even gewacht. Het persoonlijk de betreffende vlieger hierop wijzen heeft tot nu toe geen effect en je zal toch maar in de waan verkeren dat je levensreddende apparatuur hebt gekocht.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Een gewaarschuwd mens............

Bericht door Kilo Hotel » 06 mar 2016, 00:56

Vandaag weer zo'n fraai voorbeeld van zweefvliegcollega's op Segelflug.de, die je voor een paar rotcenten in de problemen zal helpen (en niet de enige) http://www.segelflug.de/osclass/index.p ... em&id=5823

Afbeelding

Volgens de verkoper "Ideal für Wellenflugeinsteiger, selbst getestet bis ca. 6000 Höhenmeter.
Wellenspass zum kleinen Preis".

Volgens de fabrikant: Betriebstemperatur: - 5° - + 40°C

Hoe lang zou je zonder zuurstof kunnen zitten, als je op 6000 meter in de problemen komt?

KH

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Een gewaarschuwd mens............

Bericht door Kilo Hotel » 06 mar 2016, 11:04

Kilo Hotel schreef:x
Volgens de verkoper "Ideal für Wellenflugeinsteiger, selbst getestet bis ca. 6000 Höhenmeter.
Wellenspass zum kleinen Preis".

Volgens de fabrikant: Betriebstemperatur: - 5° - + 40°C

Hoe lang zou je zonder zuurstof kunnen zitten, als je op 6000 meter in de problemen komt?

KH
Ik las elders:

Schandalig !!

3.3 Intended use
The operational safety of the unit is only assured when used for the purpose it is intended
for, as specified in the instructions for use.
The AEROPLUS S is only intended to be used for continuous portable oxygen therapy. The
unit may thereby be used in hospitals, homes or at home.

Any other use of the unit beyond these limits is prohibited

Overigens ben ik zo "bemoeizuchtig", zoals onze Nederlandse verkoper RR van de Pointer 3000 omschrijft, dat ik de adverteerder hier nadrukkelijk op wijs. ''t Zal je vliegmaatje maar zijn, waarvan je binnenkort de begrafenis of crematie moet bezoeken.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Een gewaarschuwd mens............

Bericht door Kilo Hotel » 08 mar 2016, 00:28

http://www.segelflug.de/osclass/index.p ... em&id=5823 heeft inmiddels laten zien dat hij schandalig bezig was. Advertentie verwijderd.

Nu de Pointer 3000 van onze landgenoot RR nog: http://www.segelflug.de/osclass/index.p ... em&id=5138

KH

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Een gewaarschuwd mens............

Bericht door Kilo Hotel » 21 mei 2016, 00:59

Voor € 25,- resp. € 35,- kan je op Segelflug.de (http://www.segelflug.de/osclass/index.p ... em&id=7652 en http://www.segelflug.de/osclass/index.p ... em&id=7653) weer een oude Nederlandse ELT (o.a. Pointer) van R.R. kopen, die niet meer via de sataliet uitgeluisterd worden en daardoor levensgevaarlijk kunnen zijn. Schandalig!!

KH

Plaats reactie