Lees het hele artikel hier: http://www.knvvl.nl/actueel/nieuws-knvv ... -brevettenGroot was dan ook onze verbazing en ongenoegen toen voorzitter Frits Brink ruim een week geleden gebeld werd door de heer Griffioen (directeur Inspectie Luchtvaart) dat de inspectie besloten had om de brevetten in eigen beheer uit te gaan geven. De KNVvL heeft daarop direct een gesprek aangevraagd met mevrouw Thunnissen, de Inspecteur Generaal van IL&T. Afgelopen woensdag heeft dat gesprek plaatsgevonden.
In dat gesprek is duidelijk gemaakt dat de constructie zoals die opgezet is met de KIWA zoveel problemen geeft (door EASA regels) dat een mandatering met de KNVvL betreffende uitgifte ballon- en zweefvliegbrevetten als te problematisch wordt beschouwt. De stelling is dat het meer werk kost de KNVvL te controleren, dan dat het kost het werk zelf te doen. IL&T legt hiervoor volledig de 'schuld bij de EASA neer.
Wat dit betekent in de praktijk is nog onduidelijk en er konden geen toezeggingen gedaan worden.
Moeten we hier rouwig om zijn? Wat de kosten betreft waarschijnlijk wel, hoewel de KNVvL ook niet gratis werkte.
Een eerste vereiste is dat er bij de uitgifte van vergunningen, brevetten en bevoegdheden gewerkt wordt met een betrouwbaar, doorzichtig, objectief en integer systeem. Helaas blijkt de KNVvL telkens weer vooral integerheid en objectiviteit binnen de organisatie niet belangrijk te vinden, om van openheid maar niet te spreken.
De KNVvL zou meer kennis in huis hebben aangaande het zweefvliegen. Het KIWA geeft echter al jaren brevetten uit , zoals een PPL. Een zweefvliegbewijs zal dan ook wel lukken. De enige instelling waar ik me geergerd heb aan gebrek aan kennis o.a bij de uitgifte van papieren, was de KNVvL en ik loop al meer dan 45 jaren mee!