IL&T gaat brevetten in eigen beheer uitgeven

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2594
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

IL&T gaat brevetten in eigen beheer uitgeven

Bericht door Jan Ritsma » 15 nov 2013, 10:51

De KNVvL is geschokt door het bericht dat niet zij, maar de IL&T de EASA brevetten gaat uitgeven:
Groot was dan ook onze verbazing en ongenoegen toen voorzitter Frits Brink ruim een week geleden gebeld werd door de heer Griffioen (directeur Inspectie Luchtvaart) dat de inspectie besloten had om de brevetten in eigen beheer uit te gaan geven. De KNVvL heeft daarop direct een gesprek aangevraagd met mevrouw Thunnissen, de Inspecteur Generaal van IL&T. Afgelopen woensdag heeft dat gesprek plaatsgevonden.

In dat gesprek is duidelijk gemaakt dat de constructie zoals die opgezet is met de KIWA zoveel problemen geeft (door EASA regels) dat een mandatering met de KNVvL betreffende uitgifte ballon- en zweefvliegbrevetten als te problematisch wordt beschouwt. De stelling is dat het meer werk kost de KNVvL te controleren, dan dat het kost het werk zelf te doen. IL&T legt hiervoor volledig de 'schuld bij de EASA neer.

Wat dit betekent in de praktijk is nog onduidelijk en er konden geen toezeggingen gedaan worden.
Lees het hele artikel hier: http://www.knvvl.nl/actueel/nieuws-knvv ... -brevetten

Moeten we hier rouwig om zijn? Wat de kosten betreft waarschijnlijk wel, hoewel de KNVvL ook niet gratis werkte.
Een eerste vereiste is dat er bij de uitgifte van vergunningen, brevetten en bevoegdheden gewerkt wordt met een betrouwbaar, doorzichtig, objectief en integer systeem. Helaas blijkt de KNVvL telkens weer vooral integerheid en objectiviteit binnen de organisatie niet belangrijk te vinden, om van openheid maar niet te spreken.

De KNVvL zou meer kennis in huis hebben aangaande het zweefvliegen. Het KIWA geeft echter al jaren brevetten uit , zoals een PPL. Een zweefvliegbewijs zal dan ook wel lukken. De enige instelling waar ik me geergerd heb aan gebrek aan kennis o.a bij de uitgifte van papieren, was de KNVvL en ik loop al meer dan 45 jaren mee!

Jan de Hulster
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: IL&T gaat brevetten in eigen beheer uitgeven

Bericht door Jan de Hulster » 15 nov 2013, 12:28

Jan,

Het KIWA is in feite een administratie orgaan.

Immers de PPL examens theorie/praktijk / profchecks worden afgenomen vaak door dezelfde mensen die VOOR het KIWA tijdperk de examens en profchecks voor het PPL afnamen.

IVW nam destijds voor het zweefvliegen de theorie VO en praktijkexamens af tot ca. 1986.
Dit waren voormalige RLD functionarissen, die naast vaak instructie motorvliegen ook zweefvliegen deden.
Daarna ontstond er - ca. 1985-1986- een parallel system van LCO-ers die namens de KNVvL examens mocht afnemen, nog onder verantwoordelijkheid van IVW.
Uiteindelijk werd zo tegen 1990 het gehele VO gebeuren door LCO-ers gedaan.
De uiteindelijke brevetten werden tot ca. 2004 formeel verstrekt door IVW
In ca. eind 2004 ging voor het zweefvliegen alles over naar de KNVvL en via een convenant "verbonden" nog steeds aan IVW.

De kwaliteit bleef min of meer hetzelfde de kosten werden duidelijk lager.

Ook nu zal als IL&T het weer gaat doen de kwaliteit ongeveer hetzelfde blijven, immers ze zullen zeker dezelfde mensen gaan gebruiken die nu in de zweefvliegerij zitten, ALLEEN de kosten zullen zeer waarschijnlijk wel toenemen.
Omdat dan organen als KIWA behoorlijke kosten in rekening brengen.
Misschien ook wel 300-400 Euro voor een GPL brevet???? (PPL is al > 500,- Euro.)

Dat maakt het voor de jeugd minder toegankelijk het zweefvliegen, vrees ik.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2594
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: IL&T gaat brevetten in eigen beheer uitgeven

Bericht door Jan Ritsma » 15 nov 2013, 13:31

Hi Jan, ik ben het grotendeels met je eens.
Het probleem van de KNVvL is dat ze van vriendjespolitiek aan elkaar hangt. Vriendjespolitiek = corruptie :eek:
Het blijkt op geen enkele manier mogelijk te zijn om met bijvoorbeeld het ABZ een dialoog te voeren over integriteit.
Het KIWA is feitelijk en emotioneel niet bij de zweefvliegrij betrokken en zo hoort het ook voor een instelling die de wettelijk vereiste papieren uitgeeft.
Ik denk en hoop, dat de KNVvL beter gecontroleerd wordt en "de slager niet zijn eigen vlees keurt" als de verantwoording/uitgifte bij het KIWA / IL&T berust/wordt ondergebracht.
Jan de Hulster schreef:Uiteindelijk werd zo tegen 1990 het gehele VO gebeuren door LCO-ers gedaan.
De uiteindelijke brevetten werden tot ca. 2004 formeel verstrekt door IVW
In ca. eind 2004 ging voor het zweefvliegen alles over naar de KNVvL en via een convenant "verbonden" nog steeds aan IVW.

De kwaliteit bleef min of meer hetzelfde de kosten werden duidelijk lager.
Toen de RLD de examinering voor VO nog deed, lag het niveau toch echt beduidend hoger. Ieder vak werd door een specialist afgenomen en niet door iemand die ooit eens het zelfde VO-examen had gedaan. Nu blijken examinatoren moeite te hebben met hun eigen vragen. Het vervelende is niet alleen dat het aantal blunders toeneemt, maar dat er ook niet wordt gereageerd op signalen uit de gemeenschap. Fouten blijven maanden staan.

Wat de kosten betreft, zie ik niet in dat een rijbewijs minder zou moeten kosten dan een zweefvliegbewijs. Daar is de KNVvL nu weer geschikt voor, om een vuist te maken tegen exorbitante prijzen en het onderhandelen daarover. Als je als vereniging een gang hierover naar de rechter zou maken en je komt met een deugdelijke berekening, dan ben je echt niet kansloos.

Hoe zit het trouwens met het kostenplaatje van de afdeling die de KNVvL certificaatjes uitgeeft? Is die kostendekkend?
Zo ja, dan heb je al een fiks wapen tegen hogere KIWA prijzen!

vanzomeren
Berichten: 270
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: IL&T gaat brevetten in eigen beheer uitgeven

Bericht door vanzomeren » 18 nov 2013, 12:52

Het KIWA is ook niet vrij van verdenking. Ik vind de KNVvL wel erg lauw reageren, alsof ze zich eigenlijk al bij voorbaat bij de situatie neerleggen.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2594
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: IL&T gaat brevetten in eigen beheer uitgeven

Bericht door Jan Ritsma » 18 nov 2013, 14:08

vanzomeren schreef:Het KIWA is ook niet vrij van verdenking. Ik vind de KNVvL wel erg lauw reageren, alsof ze zich eigenlijk al bij voorbaat bij de situatie neerleggen.
Dit is een verdenking tegen mevrouw Schultz van Haegen. Niet tegen het KIWA.

Als je wilt weten hoe de KNVvL reageert en waarom zij dat op die manier doet, moet je de bestuurders in ogenschouw nemen.
Na het Philadelphia debacle. wil deze ridder in de orde van Oranje Nassau zich waarschijnlijk niet al te opvallend gedragen, laat staan een rel trappen. Zoveel lucratieve baantjes kan je alleen maar bij elkaar schoffelen met veel goede hooggeplaatste vrienden. Het innemen van ferme standpunten kan een grote vriendenschaar alleen maar verkleinen....

Betrouwbaarheid en ruggengraat is daarbij ook belangrijk. Toen de oorlog tussen de KNVvL en de SZT zich op een hoogtepunt bevond, zag deze KNVvL voorzitter er geen enkel bezwaar in om een groepje mensen waarmee hij Terlet bezocht door die zelfde SZT rond te laten vliegen en gezellig metSZT-bestuurders op het terras wat na te borrelen. Op dat moment moet hij op de hoogte zijn geweest van het feit dat dat slechts mogelijk was door het oplichten van vele zweefvliegers die geld in de SZT hadden gestoken. Dat gaf mij de indruk dat deze bestuurder, als het om eigen voordeel gaat, weinig scrupules heeft.

pro
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: IL&T gaat brevetten in eigen beheer uitgeven

Bericht door pro » 18 nov 2013, 20:00

"....Het College Sanering Zorginstellingen (CSZ) constateerde op basis van onderzoek dat de problemen bij Philadelphia waren veroorzaakt, doordat de bestuurders hun eigenlijke taken hebben verwaarloosd en zich met de verkeerde zaken (in casu bijzonder onroerend goed) hebben beziggehouden. In het rapport van het CSZ werd daarvoor de term bestuurlijke obesitas gebruikt, om daarmee aan te geven dat hoeveelheid en grootte van de porties belangrijker zijn dan inhoud of smaak[8]."

Bron: wikipedia

Het is niet ondenkbaar dat IL&T de kwaliteit van het bestuur (en dus ook van Frits brink) heeft meegewogen in de beslissing de brevetering terug te nemen.
Bij controleplanning moet je een risico-inschatting maken en het risicoprofiel van een vereniging die wordt aangevoerd door iemand die reeds blijk heeft gegeven van prioritering van kwantiteit boven kwaliteit kun je als "hoog" kwalificeren
Dat betekent dat je meer en diepgaander controles moet uitvoeren. Dan is zelf uitvoeren efficiënter.

Daarbij: intimidatie en het achter de hand houden van dubieus materiaal om "tegenstanders" ongeloofwaardig te maken.
Dat zit ook nog eens in de KNVVL-gelederen....

Plaats reactie