Nieuw (sub)forum KNVvL

Mededelingen en of discussies met betrekking tot het forum van Zweefvliegenonline
Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door Webmaster » 19 apr 2012, 12:01

Leden van de KNVvL hebben inzage in vergaderstukken van van de vereniging. Om vrijelijk en met kennis van zaken te kunnen discussieren over vele onderwerpen in de zweefvliegerij is het van belang dat vergaderstukken en standpunten van het ABZ gepubliceerd kunnen worden. Hoewel het ABZ transparantie en openheid huldigt, blijkt uit de laatste vergadering dat zij deze informatie uitsluitend wil reserveren voor leden van de KNVvL afdeling zweefvliegen.

Deze wens acht ik zeer begrijpelijk, maar evenzeer irreeel. De uitvoering van deze wens is immers niet te handhaven.
Niemand kan een lid van de KNVvL beletten al of niet annoniem deze stukken toch te publiceren. Dat zal ook zeker gebeuren als het betreffende lid daarmee voordeel zou kunnen behalen, uit rancune, etc. In een tijd waarin op wikileaks de geheime regerings dossiers op straat liggen, kan men beter zijn bakens verzetten.
Mijn visie is dat, niemand, behalve KNVvL leden geinteresseerd zijn in deze stukken en ze daarom ook niet lezen. Mensen die er misbruik van willen maken krijgen ze toch wel. KNVvL-lid of niet.

Om sommige stukken toch te kunnen publiceren zonder direct de KNVvL te ontrieven, heb ik een nieuw subforum aan deze site toegevoegd waar alleen KNVvL leden toegang hebben. Voor andere forumbezoekers is het forum onzichtbaar.

Iedereen die toegang wenst tot dit nieuwe forum kan mij een bericht sturen met een copie paspoort en KNVvL-lidmaatschapskaart, plus zijn forumnaam of alias waarvoor hij de toegang vrijgeschakeld wil hebben.
De aanleiding voor het starten van het nieuwe subforum is de onderstaande discussie tijdens de laatste AVL van de afdeling zweefvliegen.

Sibout Gooszen (sG) (ACvz) legt de vergadering de volgende vraag/vragen voor:
1. Ziin de afdelingsvergaderingen openbaar of stechts toegankelijk voor de leden van de afdeling
zweefvliegen en specifieke andere genodigden (zoals HB leden, liaisons etc)?
2. lndien deze vergaderingen niet openbaar zijn mag dan ook gestetd worden dat notulen en andere stukken
niet openbaar zijn (tenzij deze expliciet worden vrijgegeven voor pubticatie)?
3. /s heÍ ABZ bereid om, indien er feitelijk geen sprake is openbaarheid ven vergadering en stukken,
maatregelen te treffen c.q. het afdelingsreglement zodanig aan te passen dat leden duidelijk is wat in dat
kader van het wordt verwacht?
4. ls het ABZ bereid om dit binnen de gehete KNVvL aan de orde te stelten zodat ook voor andere afdelingen
en de KNVvL duideliikheid ontstaat over de openbaarheid van vergaderingen en stukken?.
Toelichting: Openheid en transparantie binnen de KNVvL Íussen leden en de afdeting en fussen de teden het
KNVvL als geheel lijkt mij prima. Zo moeten leden niet alteen kennis kunnen nemen ian hetgeen binnen hun
afdeling wordt besproken maar ook binnen de ledenraad, inctusief daarbij behorende stukken. Wat mfi echter
verontrust is dat er geen duidelijk protocol bestaat over bepaalde stukken (met name notulen en financiëte
gegevens) waar het openbaarmaking daaruan betreft buiten de vereniging.
De voorzitter antwoordt dat:
de Algemene Ledenvergadering openbaar is voor alle leden van de KNVvL, maar
niet voor buitenstaanders. Na een korte discussie reageert SG hierop met de opmerking dat de
vergaderstukken alleen voor de leden zijn en niet voor openbaarmaking. De Webmaster van
Zweefvliegenonline kan de stukken toegestuurd krijgen maar dus niet publiceren op het forum. Alle leden
moeten weten hoe je omgaat met de stukken van de vergaderingen. Op Zweefportaal worden de
vergaderstukken ook niet gepubliceerd en clubs hebben de vergaderstukken allemaal achter slot en grendel.
Als de webmaster van zweefportaal iets niet wil publiceren en de afdeling wenst wel een plaatsing, dán zou
het onderwerp wél geplaatst moeten worden. De site wordt immers door de afdeling betaald, de site is van de
afdeling en daar horen deze regels bij. HdB heeft op 1 december een gesprek met de webmaster van
Zweefportaal en zal deze punten meenemen.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door Webmaster » 26 apr 2012, 12:46

In het KNVvL gedeelte van dit forum zijn nu alle stukken opgenomen die ter discussie stonden op de ALV van dinsdag 24 april 2012.
Er lijkt zich een meningsverschil te ontwikkelen tussen het ABZ en het hoofdbestuur van de KNVvL over het CAMO gebeuren....

Lonneke
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2011, 20:12

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door Lonneke » 26 apr 2012, 13:55

Ik vroeg me af hoe je hier toegang krijgt, maar nu zie ik het: de procedure is geel gemarkeerd. Zware procedure hoor...

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door Webmaster » 26 apr 2012, 14:03

Lonneke schreef:Hoe kan je aantonen dat je KNVvL lid bent? Na registratie als mijzelf krijg ik bericht dat ik dit niet mag lezen, en er is ook geen mogelijkheid om bv je lidmaatschap aan te tonen met een lidmaatschapsnummer.
Dag Lonneke, lees even de geel gemarkeerde regels in het eerste bericht van dit draadje ;)
Je kan één van de kontaktformulieren gebruiken van deze website of schrijven aan:
zweefvliegen01 apenkringeltje zweefvliegenonline.nl

dick kemp
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:53

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door dick kemp » 03 mei 2012, 21:13

Het opsturen van een kopie-paspoort vind ik te vergaand. Daar ben ik uiterst terughoudend in; ik weet immers niet wat er vervolgens mee gebeurt of kan gebeuren.
Als je de ALV vergadering wilt bijwonen, moet je je dan ook legitimeren?

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door Webmaster » 03 mei 2012, 21:29

dick kemp schreef:Het opsturen van een kopie-paspoort vind ik te vergaand. Daar ben ik uiterst terughoudend in; ik weet immers niet wat er vervolgens mee gebeurt of kan gebeuren.
Als je de ALV vergadering wilt bijwonen, moet je je dan ook legitimeren?
Tja, zelf ben ik er ook niet voor. De KNVvL wil beslist niet dat die info aan "niet leden" getoond wordt. De enige manier om dat te bereiken is door een lidmaatschapskaart plus een legitimatie. Als de KNVvL morgen laat weten dat een lidmaatschapskaart van de plaatselijke kruideniersvereniging ook goed is, dan vind ik het al lang best...

pro
Berichten: 424
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door pro » 03 mei 2012, 22:49

dick kemp schreef:Het opsturen van een kopie-paspoort vind ik te vergaand. Daar ben ik uiterst terughoudend in; ik weet immers niet wat er vervolgens mee gebeurt of kan gebeuren.
Als je de ALV vergadering wilt bijwonen, moet je je dan ook legitimeren?
Waar maak je je als lid van Vliegclub Hoogeveen nu druk om?
Het is daar usance dat privéberichten via via (GB/GL) door een (Terlet)curator bij het (VCH)bestuur terecht komen (niet dat er iets mis is met die berichten, maar ze worden in de tussenstap wel even "anders geduid" en vervolgens als "schuldigverklaring" en "excommunicatiegrond" aangewend (door figuren die hun verstand overigens compleet verloren moeten zijn, maar dat nu even ter zijde....).

Daarbij is het "geplogenheid" (een woord van VCH-bestuur; ik heb het ook niet bedacht hoor.... :grin: ) dat je je schikt naar de "uitdrukkelijke wil" van het bestuur (ook al is die in strijd met .... of levert die jou als individu schade op!...) . Nou, daar hoort bij dat je bereid bent je privégegevens op straat te gooien, anders kun je maar beter ophoepelen. Het secretariaat zou zo maar "onwerkbaar" kunnen worden.... :grin:

En met de plannen bij VCH voor het "Electronisch Vlieger Dossier"...: zou ik maar niet zo moeilijk doen.... :grin:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door Jan de Hulster » 04 mei 2012, 07:26

Webmaster schreef:
dick kemp schreef:Het opsturen van een kopie-paspoort vind ik te vergaand. Daar ben ik uiterst terughoudend in; ik weet immers niet wat er vervolgens mee gebeurt of kan gebeuren.
Als je de ALV vergadering wilt bijwonen, moet je je dan ook legitimeren?
Tja, zelf ben ik er ook niet voor. De KNVvL wil beslist niet dat die info aan "niet leden" getoond wordt. De enige manier om dat te bereiken is door een lidmaatschapskaart plus een legitimatie. Als de KNVvL morgen laat weten dat een lidmaatschapskaart van de plaatselijke kruideniersvereniging ook goed is, dan vind ik het al lang best...

Er wordt op zo'n avond niet gecontroleerd of iemand KNVvL lid is of niet. (tenminste mijn ervaring van de laatste 3 keer dat ik er was)

En het is vrij onzinnig/onmogelijk m.i. in dit digitale tijdperk dat soort zaken van de afdeling zweefvliegen (notulen, jaarverslagen, etc. te beperken tot zo'n kleine groep)

dick kemp
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:53

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door dick kemp » 04 mei 2012, 10:28

Ik begrijp wel dat je bepaalde informatie moet beperken tot degene die dat aangaat.
Maar ik wil niet mijn identiteitsbewijs c.q. paspoort op een digitaal, hackbaar, medium staat.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Nieuw (sub)forum KNVvL

Bericht door Jan de Hulster » 04 mei 2012, 10:33

dick kemp schreef:Ik begrijp wel dat je bepaalde informatie moet beperken tot degene die dat aangaat.
Maar ik wil niet mijn identiteitsbewijs c.q. paspoort op een digitaal, hackbaar, medium staat.

Ik zou zeggen zet het op een zweefportaal server:

Een ieder die inlogt met z'n KNVvL nummer kan naar hartelust het allemaal dan lezen.

Als je dan daarnaast een op hetzelde principe gebaseerde toegang geeft voor Met de ECHTE naam geregistreerde KNVvL leden kun je daar er met die groep naar hartelust over O.H. !

En m'n ID en paspoort zo hier maar geven dat gaat wat ver.

Plaats reactie