Zweefvliegenonline weer volledig online.

Mededelingen en of discussies met betrekking tot het forum van Zweefvliegenonline
Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Zweefvliegenonline weer volledig online.

Bericht door Webmaster » 10 okt 2018, 10:03

De eerste oktober was het zover. Het forum van zweefvliegenonline was niet meer leesbaar. Vele andere pagina's van de website liepen vast. De radarsite had geen kaarten meer en het beheren van de ADS-B ontvangststations werd onmogelijk.

Een aantal simultaan optredende problemen waren hiervan de oorzaak.

1) Google besloot veel geld te vragen voor het gebruik van zijn kaarten.
2)De provider van zweefvliegenonline upgrade de PHP versie van de server van 5 naar 7 en dat was niet backwards compatible.
3)Teamviewer, het remote desktopprogramma waarmee de ADS-B ontvangststations beheerd werden, besloot zweefvliegenonline als "commercieel" aan te merken, waardoor er honderden Euro's per maand voor het gebruik van Teamviewer zouden moeten worden betaald

Het probleem van de googlekaarten is opgelost door over te stappen naar openstreet maps. Makkelijk gezegd, maar daarvoor moest het hele programma dat de vliegtuigen in de kaart zet opnieuw geschreven worden. Google had niet alleen de kaarten weggenomen, maar ook de hele interface was niet meer te gebruiken (Googlemaps API). Het is niet verstandig om je afhankelijk te maken van Google, Facebook, etc., want dan ben je kwetsbaar voor chantage. Bovendien kan je net zogoed je privacy direct op straat smijten.
Hoe losten anderen dit op? OGN stapte ook over op openstreet maps en Glidertracking, het programma dat de KNVvL nog steeds bovenaan in de lijst heeft staan als de beste functionerende trackingsite, redirect naar een pagina waar staat aangegeven dat de klusjesman de pijp aan Maarten gegeven heeft. :?

NB: 2 nov. 2018. Deze link werkt niet meer omdat de fout door Glidertracking inmiddels hersteld is.
Glidertracking van de KNVvL heeft zijn activiteiten echter wel al een jaar geleden beeindigd.

Het upgraden van de PHP taal, had als gevolg dat het forum geupgrade moest worden. Helaas was er geen ugrade, maar wel een totaal nieuwe versie die van de grond af aan geinstalleerd moest worden. De oude database kon worden overgezet, waardoor de oude berichten niet verloren zijn gegaan. Het was een tijdrovende klus om het forum weer de zweefvliegenonline-look terug te geven, maar ook dat is inmiddels grotendeels gelukt. Een bekende Nederlander zei: elk nadeel hep se voordeel (of andersom) en het voordeel is hier dat het forum drie maal sneller is geworden.
Alle andere pagina's die in PHP geschreven zijn, zijn nu ook aangepast, zodat alle database gerelateerde acties weer normaal werken.

Teamviewer, het remote desktop programma, is vervangen door een ander, minder snel en minder gebruikersvriendelijk programma. Een stapje terug, maar het werkt tenminste weer!

Als iemand nog fouten in de site kan vinden, dan waardeer ik het zeer als die even aan mij doorgegeven worden. Dan kan en zal ik mijn best doen die zo snel mogelijk te repareren.

Plaats reactie